waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Op zoek naar een persoonlijk dossier, oorkonde etc.? Misschien vindt je hier het juiste adres!

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door wolf »

Ik heb een paar jaar geleden het dossier opgevraagd van mijn vader('40- '45) en wil nu dit van een grootvader ('14-'18) opvragen maar ik weet niet meer naar wie ik een mail moet sturen hiervoor.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb zijn naam, geboorteplaats en -datum. Ik hoop dat ik hiermee ergens terecht kan?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door Carolus »

Hallo,
De dossiers worden bewaard op de volgende plaatsen :
"Oude dossiers”
Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis bewaart de dossiers van de officieren die vóór 1900 (en ongeveer vanaf 1785) zijn geboren, evenals die van de onderofficieren en soldaten die tussen 1845 en 1888 (inbegrepen) zijn geboren.
De inventaris van die dossiers is gedigitaliseerd en terug te vinden op de volgende site :
https://www.klm-mra.be/D7t/nl/content/p ... e-dossiers
Als iemand via de databank vaststelt dat het legermuseum het gezochte dossier bewaard is gebleven dan kan hij dit dossier gaan raadplegen in de leeszaal van het documentatiecentrum. De praktisch modaliteiten voor het inkijken van de dossiers zijn weergegeven op de volgende site : https://www.klm-mra.be/D7t/nl/content/praktische-info

“Jonge dossiers”
De dossiers van onderofficieren en soldaten geboren na 1888 worden bewaard in Evere. In dit documentatiecentrum worden tevens de dossiers bewaard van de officieren geboren na 1900.
Daar is niets gedigitaliseerd. De dossiersworden beheerd via een fichesysteem. Hier moet je dus een mail sturen om te vragen of ze een dossier hebben op naam van de gezochte persoon (minstens naam, voornamen, geboorteplaats en -datum geven). Je krijgt dan een antwoord en in positief geval ook het bericht dat het dossier klaarligt om te gaan inkijken.
Mail versturen naar volgende adres :
DGHR - HRA-E/N/Arch
Kwartier Koningin Elisabeth
Blok 6 C
Eversestraat 1
1140 Evere
Arch@mil.be

Mvg
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door wolf »

bedankt voor de info, ik was al online gaan zoeken, maar hij is geboren in 1892, dus vond ik niets :oops: .
Ik zal een mailtje sturen en hopen op antwoord, dan laat ik hier nog wel iets weten.
Ik herinner me wel dat dit mailtje vroeger moest gericht worden naar een specifieke persoon.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door Carolus »

Die persoon is aan het einde van zijn loopbaan en nog zelden aanwezig.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door wolf »

ah ja, ik ben in blijde verwachting.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: waar dossier aanvragen van '14-'18 ?

Bericht door wolf »

Na 2 dagen al reactie gekregen, knap!
Maar.. ze vinden dat dossier niet. :cry: :cry:
Dat is heel spijtig, nu zit ik vast zeker?
Het betreft : Joseph Ghysels
geboren 17 maart 1892 in Haaltert.

Hij heft oa in Tremelo loopgrachten gegraven, heeft daarna aan de ijzer gelegen, is gekwetst geweest, verzorgd in Normandie en daar verliefd geworden op een verpleegster en ermee getrouwd.
Mooi verhaal, maar spijtig van het dossier. :oops:
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Plaats reactie

Terug naar “De officiële instanties - les pouvoirs officiels”