Militairen in Duitsland

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Militairen in Duitsland

Bericht door RSMCI »

Uit "De Standaard" :‘In Duitsland gelegerde militairen zijn geen veteranen'

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 8_00463441

De militairen die tussen 1945 en 1990 gelegerd waren in Duitsland zijn boos: minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) ziet hen niet als ‘veteranen' omdat ze geen oorlog hebben gevoerd.
Vele jaren lang hebben de leden van de Koninklijke Federatie van Militairen in het Buitenland (KFMB) ‘den Duitsch' bezet gehouden in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Maar minister De Crem (CD&V) vindt dat geen reden om ze te erkennen als veteraan. Voorzitter Willy Vanhorebeek is ‘gechoqueerd'.

‘Een intensieve dienst en een verblijf van lange duur, uitgevoerd in omstandigheden die veeleisend waren op fysiek én familiaal vlak en die nodig waren om de belangen van het vaderland te beschermen', zo omschrijft Vanhorebeek de carrière van zijn leden. Hij heeft nu een brief gestuurd naar acht Belgische parlementsleden, in de hoop dat zij hem wel steunen in zijn queeste.

Minister De Crem wijst een erkenning als veteraan af. ‘De Belgische strijdkrachten waren gestationeerd op het Duits grondgebied, maar zonder echt in operatie te zijn', schreef hij in november aan Vanhorebeek. ‘Ze waren meestal vergezeld van hun familie, met alle voordelen en gemakken die daaraan verbonden zijn. De activiteiten kunnen beschouwd worden als oefeningen en manoeuvres.' De titel ‘veteraan' is overigens niet meer dan een eretitel.

Amaai, dus voor mij een manoeuvre van 27 jaar, voor anderen zels meer. Niet slecht hé.
RES NON VERBA
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Militairen in Duitsland

Bericht door gunnery »

De Crem heeft gelijk........
De BSD was een plaats van tewerkstelling,
niets meer, en niets minder.
Ik spreek me wel niet uit over de eerste jaren
toen het een "bezettingsmacht" was, maar daarna.........
Ik heb wel het "Erekruis voor militaire dienst in het buitenland 3e klasse"
Ik was er dus ook "gelegen" :mrgreen:
maar ben géén "veteraan"
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militairen in Duitsland

Bericht door one_O_five »

De Crem kan er niet over meespreken volgens mij, waar zou hij de ervaring opgedaan hebben, in feite waren we 24 op 24,7 op 7 in oorlog, elk alarm kon een echt alarm zijn.
De families waren er inderdaad maar over gemakken spreken doet me toch vragen stellen, een gemiddelde van 500 kilometer tussen U en de rest van de familie, of zijn voor De Crem ouders, grootouders, broers, zusters, nichten en neven geen familie meer.
En nu hebben we het nog niet over de evacuatie van vrouw en kinderen gehad in geval van ...
offerbereid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mei 2012 17:34

Re: Militairen in Duitsland

Bericht door offerbereid »

Misschien heb je niet in een gevechtseenheid gediend. Ik herinner me jaren dat we meer dan 200 dagen op oefening, kampen, maneuvers(ook in NATO verband) enz waren ZONDER daarbij de kwartierdiensten, week, wacht ed te tellen.
Dit is geen beklag, ik had ervoor gekozen. En de voordelen, ja niemand was verplicht zich lazarus te drinken en je kocht niet alle dagen electro artikels. Gezinnen hadden ook hun kosten, kinderen moesten op internaat, wou men verder studeren was het op kot in België(niet gratis) enz.
Een aantal keren heeft het er toch gespannen, 1968, 1976 en wat we nog niet weten. Humanitaire opdrachten zoals nu bestonden niet. Met alle respect voor de mannen en vrouwen die op missie gaan. Ik denk dat de meesten van ons hun plicht gedaan hebben en als het dan toch maar een eretitel is waarom niet.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”