Conditie Belgische militairen

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Conditie Belgische militairen

Bericht door Scubaluc »

Artikeltje in de krant.



Het Belgische leger heeft een akkoord op zak met de vakbonden om de belabberde conditie van zijn militairen op te vijzelen. Soldaten die niet voldoen aan de minimumvereisten riskeren zelfs uit het leger te worden gezet.

De fysieke conditie van de Belgische soldaten is al jaren slecht. Uit cijfers van defensieminister Pieter De Crem (CD&V) bleek een tijd geleden dat maar 51 procent slaagt in de huidige fysieke proeven. Veel militairen sturen trouwens hun kat, of zijn om de een of andere reden vrijgesteld van die testen.

‘Resultaat is dat veel soldaten er uitzien als Xavier Waterslaeghers uit FC De Kampioenen ', aldus N-VA-Kamerlid Theo Francken, die de slechte fysieke conditie van de Belgische militairen al geruime tijd hekelt.

De defensietop maakt nu redelijk fors komaf met onsportieve soldaten. ‘Iedere militair – onafhankelijk van de graad, de leeftijd of de functie – moet fysiek in staat zijn om ingezet te worden, zowel in het buitenland als op nationaal grondgebied', aldus luitenant-generaal Philippe Grosdent in een briefing aan de vakbonden.

Met andere woorden: de nieuwe fysieke testen worden binnenkort verplicht, zowel voor een jonge soldaat als een oudere generaal, zowel voor wie naar Afghanistan wordt gestuurd, als wie in zijn kazerne in België blijft. En wie herhaaldelijk niet slaagt, riskeert uit het leger te worden gezet.

De logica zelve

De legervakbonden, het VSOA uitgezonderd, hebben ondertussen hun akkoord gegeven. ‘Dat militairen in een goede conditie moeten zijn, is de logica zelve', aldus ACOD-secretaris Dirk Deboodt. Net als de andere vakbonden hamerde hij op een aantal overgangsmaatregelen. Die toegevingen kregen ze. Militairen die op het moment van de invoering van de nieuwe militaire sporttesten ouder zijn dan 45 jaar, zullen bijvoorbeeld niet moeten vrezen voor ontslag. En sowieso is er voor alle militairen in een overgangsperiode voorzien van maar liefst vijf jaar om aan hun conditie te werken.

Het leger verbindt zich er ook toe om elke militair drie uur per week de tijd te geven om aan zijn fysieke conditie te werken. En onder meer daar knelt het schoentje bij de VSOA. ‘Een vliegtuigmecanicien die er dringend voor moet zorgen dat een F16 weer de lucht in kan, heeft op dat moment geen tijd om te gaan sporten', zegt voorzitter Erwin De Staelen.

Defensie wilde de ‘Nieuwe Militaire Test voor Lichamelijke Geschiktheid' gisteren nog niet toelichten, ‘omdat er nog geen finaal akkoord is tussen de legerleiding en de verschillende vakbonden'. Toch wordt binnen defensie verwacht dat het leger nog dit jaar met het nieuwe sportbeleid van start gaat.

Bron: Het Nieuwsblad
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Conditie Belgische militairen

Bericht door one_O_five »

Niets tegen de vakbonden maar hoe zou het staan met die hun conditie, ik zie er zo regelmatig op TV in het nieuws en dan vraag ik me toch af of die nog in hun testen zouden slagen, of zijn die er vanwege bepaalde reden voor vrijgesteld.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Conditie Belgische militairen

Bericht door gunnery »

Het leger is een afspiegeling van de maatschappij.
Je hebt mensen die hun best doen, en broekvagers.....
Maar..... het is de top die het grootste probleem is.
Is er bataljonscross en de Co staat er, de volgende
keer staan al de Offr er ook.
En de Oofr en Bv's gaan volgen.
En, ik wil de eerste sportmonitor nog tegenkomen
die een Gen. gaat zeggen dat deze zijn MTLG nog moet doen :mrgreen:
En, Koning Albert en zijn kinderen, zouden zij hun MTLG ook doen? :roll:
deze "spelen" toch ook soms "soldaatje"?
Ik mijn MTLG tot mijn pensioen, zij ook! :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”