Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

Leger geeft handenvol geld uit aan weinig succesrijke rekruteringsstages
Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro


dinsdag 31 januari 2012
Auteur: Peter De Lobel

Van elke honderd jongeren die deelnemen aan een stage bij het leger, gaan er welgeteld twee in dienst. Defensie verspilt vele duizenden euro's aan rekruteringsstages voor jongeren die uiteindelijk tot weinig aanwervingen leiden.

Vijftienhonderd nieuwe, jonge militairen per jaar. Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) behoudt, moeilijke budgettaire tijden of niet, strakke ambities voor het Belgische leger. Dat onderstreepte hij gisteren nog eens op de diplomatieke contactdagen met de Belgische ambassadeurs en consuls in Brussel. Met zo'n stevige jaarlijkse rekrutering moet de vergrijzing van het kaki departement gecounterd worden. Over een paar jaar zou dat aantal zelfs opgetrokken moeten worden tot 2.000 aanwervingen per jaar.

Er is echter nog heel wat werk aan de winkel om die droom om te zetten in realiteit. Vorig jaar stokte de aanwervingsteller op 1.298. Maar een groot deel daarvan verlaat het leger al snel. De voorbije jaren viel soms tot de helft van alle nieuw aangeworven militairen weer af.

'Aircommando Junior'

Ook de cijfers over de jongerenstages van het leger zijn niet om vrolijk van te worden. De stages hebben ronkende namen als 'Para Junior', 'Aircommando Junior', 'Navy Junior' en 'Infantry & Direct Fire Junior' en zijn gericht op zestien- tot twintigjarigen. Jaar na jaar is de vraag groter dan het aantal vrije plaatsen voor die initiaties van een of twee weken, maar de uiteindelijke instroom naar Defensie is een zeer mager beestje.

'Amper twee op de honderd deelnemers aan die stages melden zich nadien aan voor een job als militair. Voor de rekrutering zijn deze stages dus allesbehalve een effectief instrument', zegt Kamerlid Bert Maertens (N-VA), die de cijfers opvroeg bij minister van Defensie De Crem.

'De totale kostprijs was vorig jaar ruim 115.000 euro. Als je weet dat er in 2011 569 jongeren deelnamen, dan heeft Defensie eigenlijk zo'n 9.600 euro uitgegeven voor elke jongere die uiteindelijk kandideerde', zegt Maertens. Met het inschrijvingsgeld dat de jongeren betalen - tussen de 75 en de 200 euro - wordt dat kostenplaatje wel teruggebracht tot iets meer dan de helft. Pakweg 5.000 euro dus.

Maertens pleit er niet voor om de stages af te schaffen, maar zal De Crem vandaag in de Kamercommissie Defensie wel om een evaluatie en een grondige bijsturing vragen. 'Nu is dit niets meer dan een plezante en goedkope vakantie voor jongeren die van actie houden.'

Ondanks de 850.000 euro die Defensie vorig jaar spendeerde aan advertenties op radio, tv en internet en in verschillende kranten en bladen, kampt het departement met een imagoprobleem.

Minister De Crem kondigde wel al aan dat hij een aantrekkelijker statuut voor jonge militairen zal uitwerken.

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GTP3LIFKO[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

Ik denk dat ze Commando Junior bedoelen :roll:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Glenn_Janssens »

ABL=Titanic.
Mede dankzij het prachtige denkwerk van onze vetbetaalde Politiekers!
En dan zijn ze verbaasd als ze geen volk aantrekken en kunnen houden.
Armoe troef in den Belgiek!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door one_O_five »

Paddy schreef: 'Nu is dit niets meer dan een plezante en goedkope vakantie voor jongeren die van actie houden.'
Klopt als een zere vinger, en die goed betaalde politiekers ... hun vaders waren beter in hun job ... :mrgreen:

Eigenlijk is de oplossing heel simpel, voer de dienstplicht terug in voor iedereen en geef de achtienjarigen allemaal een basisopleiding, en laat ze dan kiezen, een jaar of twee blijven of op de wachtlijst zonder dopgeld.
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Glenn_Janssens »

Als ze al eens beginnen met het aftekenen te demotiveren.
Eens je handtekening gezet ben je gebonden om minstens een rendementsperiode uit te dienen.
Of wil je per se toch vroeger weg, dan moet je uw contract afkopen om het verlies weg te werken.
Gedaan met die lichtelijke beslissers die al naar een uur of iets langer het voor bekeken houden.

En natuurlijk heel diene dopsysteem herzien.
Waarom gaan werken als je aan de dop niet veel minder krijgt voor niks te doen (en kunde nog wat bijklussen in't zwart en heb je een pak meer dan die brave mens).
En het kan niet zijn dat er beroepen niet ingevuld geraken, terwijl er doppers al jaaaaaaaaaaaaaren dop trekken voor niks te doen.
Verplicht mensen omscholen voor de vacatures in te vullen....doet je daar niet aan mee, ook goed, dop kwijt!

Ik wil maar zeggen dat er meerdere maatschappelijke problemen aan de basis liggen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door one_O_five »

Helemaal juist Glenn, alle bestaande systemen zijn aan vervanging of renovatie toe, het grootste probleem is dat die nu in de politiek zitten geen haar meer op hun tanden hebben zo als hun vaders die vroeger die job deden.
Als er een zo iets echt wil doorzetten heeft die ... a) last met de vakbonden ... b) bij de volgende verkiezing geen stemmen meer ... het alfabet heeft te weinig letters om alles op te sommen.

Ik vrees dat wij slechte politiekers zouden zijn ;)
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

Laat ons een nieuwe partij stichten. Direct 15 zetels bij de eerstvolgende federale verkiezingen ! :D
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

Sgt. Veldeman schreef:Laat ons een nieuwe partij stichten. Direct 15 zetels bij de eerstvolgende federale verkiezingen ! :D
Ik denk eerder 15 elektrische stoelen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

Of doet dat eerder denken aan de Nieuwe Orde ?
En over deze kwestie: laat de 'deserteurs' hun niet-afgemaakte cursus betalen of toch een deel.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door one_O_five »

In de grond genomen hebben we hier eigenlijk geen politiek maar een sociaal probleem, de samenleving is veranderd, de jeugd, en in het leger weerspiegeld zich dat dan ook.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door LEO »

Onze tieners heden ten dage leren de krijgskunst op hun PC via spelletjes allerwege. En het moet minstens SAS of Special Forces zijn die ze uitbeelden. Ik kan me inbeelden dat de confrontatie met het echte ABL bij hun een schok teweegbrengt. Ze kunnen het echte soldatenleven niet linken met hun fantasie oorlogjes. De jeugd leest trouwens niet meer. WoI, WoII, Korea en zelfs Vietnam zijn in de vergeethoek geraakt.
Iederéén studeert nu voor IT-manager of Marketing-manager. Een 18-jarige die zijn ouders of vriendenkring verbaasd door te zeggen dat hij een carriére bij het leger ambieert wordt vol ongeloof bekeken.

Mijn mening hoor!
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

LEO schreef:Onze tieners heden ten dage leren de krijgskunst op hun PC via spelletjes allerwege. En het moet minstens SAS of Special Forces zijn die ze uitbeelden. Ik kan me inbeelden dat de confrontatie met het echte ABL bij hun een schok teweegbrengt. Ze kunnen het echte soldatenleven niet linken met hun fantasie oorlogjes. De jeugd leest trouwens niet meer. WoI, WoII, Korea en zelfs Vietnam zijn in de vergeethoek geraakt.
Iederéén studeert nu voor IT-manager of Marketing-manager. Een 18-jarige die zijn ouders of vriendenkring verbaasd door te zeggen dat hij een carriére bij het leger ambieert wordt vol ongeloof bekeken.

Mijn mening hoor!
Leo, ge hebt 100 % gelijk. Ik ken iemand (ook actief op het forum trouwens) 18 jaar, die het leger in wil. Maar zelfs ik bekeek hem argwanend toen hij zei dat hij het meende. Het Belgisch leger word in het belachelijke getrokken door o.a. de fictieve Ronny Tullen. Een simpele jongen in het leger,dit geheel terzijde. De Tweede Wereldoorlog is niet zozeer in de vergetelhoek geraakt bij ons door o.a. Call of Duty: World at War dat zich afspeelt op het Oostfront en het Aziatisch front; ze wordt ook nog herinnert door de talloze films. Maar ik weet zeker dat driekwart van mijn klas op z'n minst niet eens weet dat er Belgen in Korea zaten. Een echte schande. Natuurlijk is het misschien wat kort door de bocht - en een beetje in het belachelijke getrokken - moesten we stellen dat het beter zou zijn moesten we een spel maken rond de Achttiendaagse Veldtocht. Als ik voor het eerst tegen mijn klasgenoten zei dat ik historicus (dat deed ik dit jaar: ik was 17 jaar) wou worden en ik me interesseerde voor WOII (ik was 14 jaar) bekeek iedereen me als een rare vogel. De namen van de overleden veteranen op oorlogsmonumenten word slechts door een enkeling - meestal dan nog de toerist - gelezen, door de rest worden ze voorbijgereden.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

"Ik kan ni lezen, kan ni schrijven, 'k hem voor boefer geleerd" is nog steeds populair :evil:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door one_O_five »

Eergisteren of zo zag ik in het nieuws iets over een kijkdag door de luchtmacht ingericht, een driehonderdtal bezoekers, allemaal goesting om piloot te worden, dat is volgens mij ook een beetje verkeerd voorgesteld.
En dat is ook zo voor de landmacht, moesten ze op de INFOSERMI het leger voorstellen zo als het werkelijk is dan komt er geen enkele kandidaat meer binnen.

Hier boven lees ik inderdaad dat de jeugd van tegenwoordig een eenzijdige voorstelling van het leger heeft, de film industrie heeft daar inderdaad haar best voor gedaan, nu laat een film die bestaat uit routine, wachten, dagelijkse sleur, weer wachten en zo nog een tijdje verder zich ook weer niet verkopen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Yente »

Sgt. Veldeman schreef:
LEO schreef:Onze tieners heden ten dage leren de krijgskunst op hun PC via spelletjes allerwege. En het moet minstens SAS of Special Forces zijn die ze uitbeelden. Ik kan me inbeelden dat de confrontatie met het echte ABL bij hun een schok teweegbrengt. Ze kunnen het echte soldatenleven niet linken met hun fantasie oorlogjes. De jeugd leest trouwens niet meer. WoI, WoII, Korea en zelfs Vietnam zijn in de vergeethoek geraakt.
Iederéén studeert nu voor IT-manager of Marketing-manager. Een 18-jarige die zijn ouders of vriendenkring verbaasd door te zeggen dat hij een carriére bij het leger ambieert wordt vol ongeloof bekeken.

Mijn mening hoor!
Leo, ge hebt 100 % gelijk. Ik ken iemand (ook actief op het forum trouwens) 18 jaar, die het leger in wil. Maar zelfs ik bekeek hem argwanend toen hij zei dat hij het meende. Het Belgisch leger word in het belachelijke getrokken door o.a. de fictieve Ronny Tullen. Een simpele jongen in het leger,dit geheel terzijde. De Tweede Wereldoorlog is niet zozeer in de vergetelhoek geraakt bij ons door o.a. Call of Duty: World at War dat zich afspeelt op het Oostfront en het Aziatisch front; ze wordt ook nog herinnert door de talloze films. Maar ik weet zeker dat driekwart van mijn klas op z'n minst niet eens weet dat er Belgen in Korea zaten. Een echte schande. Natuurlijk is het misschien wat kort door de bocht - en een beetje in het belachelijke getrokken - moesten we stellen dat het beter zou zijn moesten we een spel maken rond de Achttiendaagse Veldtocht. Als ik voor het eerst tegen mijn klasgenoten zei dat ik historicus (dat deed ik dit jaar: ik was 17 jaar) wou worden en ik me interesseerde voor WOII (ik was 14 jaar) bekeek iedereen me als een rare vogel. De namen van de overleden veteranen op oorlogsmonumenten word slechts door een enkeling - meestal dan nog de toerist - gelezen, door de rest worden ze voorbijgereden.
Dat heb je zeer goed gezegd! In mijn richting weet ook bijna niemand iets over WO1/2, korea,..
En zoals je ook zegt, als ik vertel tegen mensen(meestal jongeren) dat ik verzamel en interviews doe, dan bekijken me ze ook aan alsof ze een marsmannetje hebben gezien.. De ouderen daarentegen zijn zeer dankbaar voor mijn interesse in hun verhalen omdat vaak hun eigen nakomelingen er geen interesse in tonen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zo kunnen wij hier nog honderden voorbeelden van geven. Belangrijker is dat we niet mogen vergeten wie ons bevrijdt heeft. Wij zullen het niet vergeten, want daarvoor hebben we teveel respect voor de gesneuvelden en overleden veteranen. We mogen niet vergeten wie ons de vrijheid gegeven heeft, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, etc,... . Aan het fort van Breendonk staat niet voor niets 'Zij stierven voor uw vrijheid'.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Lewis Gunner »

Sgt. Veldeman schreef:
LEO schreef:Onze tieners heden ten dage leren de krijgskunst op hun PC via spelletjes allerwege. En het moet minstens SAS of Special Forces zijn die ze uitbeelden. Ik kan me inbeelden dat de confrontatie met het echte ABL bij hun een schok teweegbrengt. Ze kunnen het echte soldatenleven niet linken met hun fantasie oorlogjes. De jeugd leest trouwens niet meer. WoI, WoII, Korea en zelfs Vietnam zijn in de vergeethoek geraakt.
Iederéén studeert nu voor IT-manager of Marketing-manager. Een 18-jarige die zijn ouders of vriendenkring verbaasd door te zeggen dat hij een carriére bij het leger ambieert wordt vol ongeloof bekeken.

Mijn mening hoor!
Leo, ge hebt 100 % gelijk. Ik ken iemand (ook actief op het forum trouwens) 18 jaar, die het leger in wil. Maar zelfs ik bekeek hem argwanend toen hij zei dat hij het meende. Het Belgisch leger word in het belachelijke getrokken door o.a. de fictieve Ronny Tullen. Een simpele jongen in het leger,dit geheel terzijde. De Tweede Wereldoorlog is niet zozeer in de vergetelhoek geraakt bij ons door o.a. Call of Duty: World at War dat zich afspeelt op het Oostfront en het Aziatisch front; ze wordt ook nog herinnert door de talloze films. Maar ik weet zeker dat driekwart van mijn klas op z'n minst niet eens weet dat er Belgen in Korea zaten. Een echte schande. Natuurlijk is het misschien wat kort door de bocht - en een beetje in het belachelijke getrokken - moesten we stellen dat het beter zou zijn moesten we een spel maken rond de Achttiendaagse Veldtocht. Als ik voor het eerst tegen mijn klasgenoten zei dat ik historicus (dat deed ik dit jaar: ik was 17 jaar) wou worden en ik me interesseerde voor WOII (ik was 14 jaar) bekeek iedereen me als een rare vogel. De namen van de overleden veteranen op oorlogsmonumenten word slechts door een enkeling - meestal dan nog de toerist - gelezen, door de rest worden ze voorbijgereden.
Hallo iedereen, Leo heeft gelijk van het lezen maar zoals Robrecht zegt de films en het internet maken de geschiedenis toch wel toegankelijker voor jongeren. Maar velen van vergeten hun eigen historie vaak denken ze dat er enkel Amerikanen waren en als ze een woord moeten zeggen is het dat de Duitsers de "slechte" waren. Een spel maken over de achttiendaagse veldtocht lijkt me ook geen goed idee want een enkel schot geweer zal niet in de smaak vallen bij jongeren. :lol: . Ook ik werd raar aangekeken toen ik aan mensen vertelde over mijn interesse. Toen ik vertelde dat er familie van mij gesneuveld is en ik vroeg: "heb jij zo geen weet van jouw familie?" kreeg ik als antwoord: "Kerel, ik weet niet eens hoe mijnen bompa noemt." Ik heb lang gedacht en eigenlijk nu nog steeds aan een carriere in het leger maar ik wist niet dat het zo scheef bekeken werd tegenwoordig.

Groeten
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door one_O_five »

Lewis, en de andere jonge gasten, dat scheef bekijken is een typisch verschijnsel in vredestijd, dat was voor de beide wereldoorlogen ook zo, de burger moet eerst een granaat onder zijn achterste geschoven krijgen voor hij de militair apprecieert.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

35 jaar geleden werd je ook raar aangekeken als je iets over je hobby probeerde te vertelen, dus op dat vlak is er zoveel nog niet veranderd ;)

Kijk eens hier:
[link2]HELP Ik verzamel ABL,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=60&t=1502[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zoals iemand zijn onderschrift luidt (de naam ontsnapt mij):"Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd om ze te herbeleven." Het zou de jeugd moeten interesseren, een klein voorbeeld: wie werd gemobiliseerd 'op 14 mei 1940: alle gezonde jongemannen tussen 16 en 35. Dat is in onze leeftijdscategorie (de mijne toch)
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Paddy »

Sgt. Veldeman schreef:Zoals iemand zijn onderschrift luidt (de naam ontsnapt mij):"Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd om ze te herbeleven." Het zou de jeugd moeten interesseren, een klein voorbeeld: wie werd gemobiliseerd 'op 14 mei 1940: alle gezonde jongemannen tussen 16 en 35. Dat is in onze leeftijdscategorie (de mijne toch)
Lees mijn onderschrift ook eens, daar zit ook veel waarheid in ;) :lol:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Sgt. Veldeman »

Inderdaad, volgens mij zitten we allemaal min of meer op die lijn ;)
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door LEO »

Vroeger was je schoolplichtig tot 16 jaar, in mijn geval toch. In afwachting van je legerdienst werdt je toen gedreven door je ouders om een job te zoeken. Wat meestal resulteerde in een jobke als handlanger in het bedrijf waar je vader werkte, in afwachting van je oproeping voor de militaire dienst. Mits voldoening in dat bedrijf kreeg je de toezegging dat ze je opnieuw zouden aannemen na je legerdienst.
Bij de verplichte inlijving in het ABL kwam je tot de vaststelling dat er buiten de dorpskern nog vanalles te beleven viel. Je leerde de kazernekroegen en de meisjes kennen. Je leerde een stuk van het leven kennen dat voor je nog nooit was geopenbaard. Tot grote consternatie van moeder was je een andere jongen geworden. Je bekeek de jeugdvriendinnen anders en durfde al eens een woordje meegeven tussen de gesprekken van Ma en Pa. Je begon opnieuw op je vorige job, maar je was mondiger geworden. En je zocht je eigen ' Way of Live '.

Waar is de dienstplicht gebleven ?
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Jonge soldaat aanwerven kost 5.000 euro

Bericht door Herr Fritzkopf »

Sgt. Veldeman schreef:
LEO schreef:Onze tieners heden ten dage leren de krijgskunst op hun PC via spelletjes allerwege. En het moet minstens SAS of Special Forces zijn die ze uitbeelden. Ik kan me inbeelden dat de confrontatie met het echte ABL bij hun een schok teweegbrengt. Ze kunnen het echte soldatenleven niet linken met hun fantasie oorlogjes. De jeugd leest trouwens niet meer. WoI, WoII, Korea en zelfs Vietnam zijn in de vergeethoek geraakt.
Iederéén studeert nu voor IT-manager of Marketing-manager. Een 18-jarige die zijn ouders of vriendenkring verbaasd door te zeggen dat hij een carriére bij het leger ambieert wordt vol ongeloof bekeken.

Mijn mening hoor!
Leo, ge hebt 100 % gelijk. Ik ken iemand (ook actief op het forum trouwens) 18 jaar, die het leger in wil. Maar zelfs ik bekeek hem argwanend toen hij zei dat hij het meende. Het Belgisch leger word in het belachelijke getrokken door o.a. de fictieve Ronny Tullen. Een simpele jongen in het leger,dit geheel terzijde. De Tweede Wereldoorlog is niet zozeer in de vergetelhoek geraakt bij ons door o.a. Call of Duty: World at War dat zich afspeelt op het Oostfront en het Aziatisch front; ze wordt ook nog herinnert door de talloze films. Maar ik weet zeker dat driekwart van mijn klas op z'n minst niet eens weet dat er Belgen in Korea zaten. Een echte schande. Natuurlijk is het misschien wat kort door de bocht - en een beetje in het belachelijke getrokken - moesten we stellen dat het beter zou zijn moesten we een spel maken rond de Achttiendaagse Veldtocht. Als ik voor het eerst tegen mijn klasgenoten zei dat ik historicus (dat deed ik dit jaar: ik was 17 jaar) wou worden en ik me interesseerde voor WOII (ik was 14 jaar) bekeek iedereen me als een rare vogel. De namen van de overleden veteranen op oorlogsmonumenten word slechts door een enkeling - meestal dan nog de toerist - gelezen, door de rest worden ze voorbijgereden.
Eerst zou ik eens willen reageren op het (PC) game gebeuren. Het klopt dat de jeugd hierdoor een ietwat vertekend beeld krijgt van het militair gebeuren, de meesten denken inderdaad dat ze gewoon ergens uit een camion stappen, gelijk rambo over een muurtje springen en dan voorwaarts stormen om onderweg een paar tegenstanders koud te maken. In het echt ben je dan gewoon dood. SAS, USMC, Rangers etc. allemaal goed en wel om te spelen online, maar zoals in het artikel staat geeft de meerderheid al snel op na de opleiding in het ABL.

Ten tweede, het forumlid waar Robrecht het over heeft, dat ben ik ;) en ik ben daar serieus over aan het nadenken, degene die er het meeste problemen mee zou hebben is dan vooral mijn moeder, gewoon wat overbezorgd denk ik. :P Ze denkt dat ik het mij misschien wat licht voorstel en niet goed weet wat het inhoud. Dat kan misschien deels kloppen, maar indien ik slaag voor de selectieproeven, dan zal ik niet zomaar 1,2,3 opgeven. Daarbij, met de scouts zijn als verkenner met de fiets op kamp gegaan, 3 jaar. Het verste dat ik ooit naar de Ardennen reed was 275km op anderhalve dag, van het kampterrein de Sûre oversteken en je stond in Luxemburg. Eens daar deden we natuurlijk ook een 2 of 3daagse, waar ook een groot aantal kilometers afgestapt werden, en vorig jaar zaten we de helft van onze 2 weken lange buitenlandse reis in de Alpen waar we Europa's grootste gletsjer overstaken. Als aantal fysieke uitdagingen valt dit wel mee denk ik :D En moest ik bij 'den troep' geraken en 't word wa zwaar, gewoon even op de tanden bijten en effkes 'mind over matter'! Voor de rest van de commentaren over geschiedenis en veteranen herdenken ben ik het sluitend eens met de rest, kwestie dat ik zelf geen tergend lange reactie meer hoef te schrijven. :P
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”