Militairen bewaken Westakkers tot de verkoop

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Militairen bewaken Westakkers tot de verkoop

Bericht door Exjager »

SINT-NIKLAAS - De militaire activiteiten in Kwartier Westakkers in Sint-Niklaas zijn stilgevallen, maar de site wordt wel nog door een kleine groep militairen bewaakt. 'De bewaking blijft er vermoedelijk nog één of twee jaar om vandalenstreken en diefstallen te vermijden', zegt commandant Eddy Van Bockstal.
Kwartier Westakkers ligt er vrij verlaten bij. De vele loodsen, opslagruimten en bossen zijn geschikt voor allerlei zaken zoals bedrijven die er zich kunnen vestigen, maar zover is het nog niet.

'We zorgen met acht mensen voor het onderhoud en de bewaking. Vier gaan op relatief korte termijn met pensioen. Uiteindelijk zullen er dus vier militairen zijn om het kwartier te onderhouden en de veiligheid te garanderen', zegt Van Bockstal. 'Dat dit noodzakelijk is, blijkt uit ervaring die men elders heeft. Vandalen en dieven slaan toe, stelen radiatoren, gaan aan de haal met alles wat enigszins bruikbaar is. Sommige van die kazernes worden op die manier volledig gestript. Dat willen we op Westakkers vermijden.'

Het leger heeft alle infrastructuur zoals meubilair dat het zelf nog in een andere kazerne kan gebruiken, laten weghalen. De overschot is aan privé-firma's verkocht. De toekomst voor het Kwartier Westakkers als terrein in nog onzeker.

'Er zijn twee mogelijkheden', vertelt Van Bockstal. 'De stad Sint-Niklaas kan het terrein aankopen en een onteigeningsprocedure opstarten. De vraagprijs is 20 miljoen euro, maar er is een studie om te onderzoeken welke ontwikkelingskansen Westakkers heeft. Wellicht is daar tegen maart meer over geweten. De stookinstallatie is in orde, de gebouwen staan vaak leeg maar zijn in goede staat. Dat blijft natuurlijk niet duren. De tweede mogelijkheid is dat er een openbare bieding op Kwartier Westakkers wordt gehouden.'

Derde kazerne

De laatste militairen en bewakers zijn nog niet weg op Westakkers. 'Dit is al mijn derde kazerne die ik moet sluiten', zegt korporaal-chef André Smit. 'Ook in Duitsland moest ik dit doen. Het domein is hier wel goed gelegen dichtbij de belangrijke wegen.'

Collega korporaal-chef Gerda Hofmans is ook present om Westakkers voor vandalenstreken en diefstallen te behoeden. 'Sommige blokken zijn instapklaar', vindt Hofmans. 'Een bedrijf kan daar zo zijn intrek nemen. De infrastructuur is goed onderhouden. De pompinstallatie wordt volgend jaar gesaneerd. Alleen jammer dat het hier zo'n doodse indruk maakt.'

Hamvraag is hoelang de militaire aanwezigheid nog vereist is. 'Eén tot twee jaar afhankelijk van de verkoop, maar precies voorspellen kan ik dat niet. Bij Interwaas begrijpt men ook wel dat een goed onderhouden gebouwencomplex niet te lang mag leegstaan', zegt commandant Van Bockstal.
Bron http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=5K3K1L2U
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”