Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsburg.

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsburg.

Bericht door Gepard »

Onbekenden hebben dinsdagavond een militair onder vuur genomen op het militaire domein in Leopoldsburg. De man was met een hond aan het patrouilleren toen er plots twee schoten werden afgevuurd vanuit een voorbijrijdende wagen. De soldaat dook onmiddellijk op de grond en werd niet geraakt, zo schrijft de krant Het Belang van Limburg.

Mogelijk werd er met losse flodders geschoten want de politie vond in de nabije omgeving geen kogelinslagen terug.

Uit onderzoek moet blijken of het gaat om een geïsoleerd incident of om een bewuste aanval op militair personeel. Defensie neemt het incident alvast "zeer ernstig" en zegt dat er ongetwijfeld extra maatregelen zullen worden genomen naar aanleiding van dit incident. Over welke maatregelen het dan gaat kon Defensie nog niet zeggen. (belga/adha)
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsbu

Bericht door Gepard »

Militair beschoten in Leopoldsburg

Op het militaire domein in Leopoldsburg is dinsdagavond een militair beschoten. De soldaat was samen met een hond aan het patrouilleren langs de omheining van het militaire domein, toen er plots een wagen vertraagde en twee schoten in de richting van de militair werden afgevuurd. De man dook onmiddellijk op de grond en werd niet geraakt. De wagen stoof er vervolgens vandoor.

De soldaat raakte niet gewond en de politie trof in de nabije omgeving ook geen kogelinslagen aan. Mogelijk werd er met losse flodders geschoten.
Hond

“Onze collega heeft een wagen zien wegrijden. Maar wie aan boord zat, is niet bekend”, klonk het gisteren bij de persdienst van Defensie. “Het gaat om een ernstig incident, dat wij zeer serieus nemen. De politie heeft de zaak nu in handen.”

Onderzoek zal onder meer duidelijk moeten maken of de schietpartij een geïsoleerd incident, dan wel een bewuste aanval op militair personeel was. De beschoten man werd gisteren een eerste keer ondervraagd door politie Kempenland, die het onderzoek voert.

“Naar aanleiding van dit incident zullen er ongetwijfeld extra maatregelen worden genomen”, aldus Defensie. “Voor meer details over die maatregelen is het nog te vroeg.”

De militair die wacht liep, was alleen met een hond op pad. “Dat is de gebruikelijke procedure. Misschien moeten we wel met twee militairen patrouilleren? Maar nogmaals, welke extra regels er zullen worden afgekondigd, is nog niet bekend.”

Bron: [link2]KLIK,http://www.hbvl.be/[/link2]
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsbu

Bericht door one_O_five »

Er was hier al ergens een topic over dat voorval verschenen, ik heb daar op geantwoord dat het heel simpel is daar een maatregel tegen in te voeren, gewoon de wettige zelfverdediging toepassen en terugschieten.

Toen ik voeger de wacht op ging was ik bewapend, en geloof me gerust dat de kogels niet los in mijn broekzak zaten.
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsbu

Bericht door BERNIE01 »

Als wij de wacht liepen met de Fal hadden we een riem om ons middel met laders,
scherpe munitie,maar indien we moesten schieten ter verdedeging mocht je eerst de kleefband van de
laders ontwikkelen,was ook niet ideaal,gelukkig niets mee gemaakt.
Grt Bernard
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsbu

Bericht door one_O_five »

Ja Bernhard, dat was de normale situatie, maar ik deed de wacht als postcommandant, mijn mensen droegen hun wapen en munitie zo als ge beschrijft maar zelf had ik wel de volle lader op mijn GP zitten.
Dat was overigens ook het geval als ik wapens of munitie transporteerde, in alle gevallen was dat wel niet helemaal volgens de reglementen maar het was, en zeker in Duitsland, de periode van de beruchte Bader-Meinhoff Gruppe ...
De wet op zelfverdediging verschilde wel in België en in Duitsland, hier waren ook overal op de draad rond de kazernes verwittigingsborden aangebracht dat er gebruik van vuurwapens was toegestaan.
En dan waren er no die speciale wachten, onder toezicht van de Amerikanen, als we op die mannen hun bevel uitrukten waren de wapens doorgeladen, en geloof me gerust dat zich situaties voordeden waarbij de veiligheid op F kwam te staan.
Tegenwoordig is dat natuurlijk allemaal wat anders, nu trekt men zelfs de politie voor de rechtbank als ze hun wapen gebruiken, de Advokaat van een "slachtoffer" moet maar de staat van wettelijke zelfverdediging in twijfel trekken en het is zover.
Als dat nu zo verder gaat zal er vroeg of laat een militair wel eens terug schieten, en dan ben ik eens benieuwd wat de politiek en de pers er van gaan maken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekenden beschieten militaire patrouille in Leopoldsbu

Bericht door one_O_five »

Zo had ik eens bijna onze mascotte neergeschoten, die pony was uitgebroken met een stuk in zijn voeten, zijn weide was namelijk vlak achter de bar BV en die trakteerden regelmatig eens met een emmertje bier.

Een andere keer in zo een nucleare situatie maar dan in Werl heeft mijn schutter met de MAG wel het vuur geopend, een salvo over de motorkap van een wagen ... een politiewagen ...
Nu vraagt dat waarschijnlijk wel enige verklaring, we waren opgeroepen door de Amerikanen met een codewoord dat betekende dat we wachtposten moesten uitzetten en de volledige omgeving afgrendelen, wij als sectiecommandanten reden de cirkel af met een jeep en een MAG schutter, nu wisten we zo als gewoonlijk de reden van de oproep niet maar we zijn er tamelijk snel achter gekomen.
In Werl naast de site was een gevangenis met tamelijk gevaarlijke gasten, onder andere ook eentje van die boven aangehaalde groep, en nu was er eentje ontsnapt.
We hadden juist onze tweede toer gedaan nadat alle posten uit stonden en een van onze posten was in een zware discussie met de plaatselijke politie ... niemand doorlaten is niemand doorlaten, ook geen politie.
Op het moment dat we toekwamen stapten die twee politiemensen in en wilden dan toch maar doorrijden, het enige middel dat ik toen nog had was dus letterlijk een schot voor de boeg.
Pas een uur later zijn die gepasseerd onder begelijdng van een Amerikaanse MP patrouille, we hebben wel nog een proficiat voor het optreden van de Amerikanen gekregen maar van Duitse kant geen woord gehoord of gelezen.

Het meeste werk was eigenlijk nog de papieren opstellen voor het verbruik van de munitie, en dan kreeg ik nog een sigaar waarom het zo een getal was dat niet op tien of vijfentwintig eindigde ... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”