Muziekinstrumenten

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Muziekinstrumenten

Bericht door Bram1940 »

Onlangs vond ik een oud trekharmonica bij een garageverkoop in ons dorp. De verkoopster beweerde dat het instrument van rond 1830 was (haar man zaliger verzamelde oude muziekinstrumenten en die worden nu geleidelijk aan verkocht). Dat leek mij straf. Voor 25 euro kon il het niet laten liggen. Bij thuiskomst wat opzoekingen gedaan. Ondertussen heb ik ook wat ABBL foto’s gezien waarop militairen een instrument bespelen. Uiteraard zijn er de trompetten en klaroenen, maar evenzogoed de mondharmonica’s en dergelijke. Bedoeling is om hier wat fotomateriaal bijeen te brengen. Ik moet zelf de foto’s nog inscannen. Als iemand zich ook geroepen voelt om foto’s van instrumenten tijdens de dienst te delen, graag!

Groeten,
Bram
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Muziekinstrumenten

Bericht door Felix.Z »

De eerste van dit topic :)
Leuke groepsfoto uit het interbellum, exacte datering is onbekend. De soldaat uiterst links is in het bezit van een klaroen.
DSC_4176.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Muziekinstrumenten

Bericht door nick »

Beste,

Dit is geen klaroen maar een cavalerietrompet.

Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Muziekinstrumenten

Bericht door Bram1940 »

Dag Felix,

Bij de artillerie en de cavalerie had je inderdaad trompetters, bij de infanterie klaroenblazers.

Met dit topic had ik ook graag de niet-reglementaire instrumenten gezien tijdens de diensttijd.

Mvg,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot heden - 1830 jusqu'à présent”