Rubberen gasmasker slang

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Uncle Goose
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 17:46
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Rubberen gasmasker slang

Bericht door Uncle Goose »

Iemand die weet of deze effectief door het Belgische leger is gebruikt? Lijkt mij een slang voor de filter zijdelings op het lichaam te dragen, misschien voor zittend personeel of voor diegenen die optische instrumenten moesten gebruiken en waar de filter in de weg zou kunnen zitten. De CBB markering kan men ook terugvinden op de M51 gasmaskers (staat voor Companie Belge Bergougnan). Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Rubberen gasmasker slang

Bericht door larotje »

Hallo Uncle Goose,

Het is de slang van een ANP51 gasmasker zwaar model. De tassen kom je af en toe eens tegen en zijn ABL gemarkeerd uit de jaren 50. Het lusje met musqueton kennen we ook niet. Het bijhorende filterhuis is voorzien voor aan beide zijden een filter op te schroeven. Wel te verstaan het Franse oorspronkelijke model van filter en niet de verouderde F.E. 55 (Filter Einsatz) die het Arm Belgisch Leger ooit in de jaren 70 aanschafte wegens afvoer bij de Bundeswehr. :lol: Die zal ook wel passen.

Wie de gasmaskers met slang gebruikt is ons ook niet duidelijk. Nog niet tegengekomen op foto's misschien heeft iemand hier op het forum iets meer.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rubberen gasmasker slang

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Larotje voor de uitleg. Ik wist niet dat dit een gasmaskerzak was. Tijdens onze opleiding in de Rijkswacht kregen we elk zo'n zak in persoonlijke uitrusting om mee te nemen tijdens onze oefeningen taktiek. De Rijkswacht behoorde toen nog tot de krijgsmacht en we hadden een kaki outfit (gevechtsjasje en -broek - zware smock) - webbing uitrusting (donkerblauwe) (gordel, pistooltas) en dergelijke kaki tas om onze spullen in op te bergen.
Wij maakten die musketon vast aan onze gordel zodat hij tijdens het vorderen niet weg en weer kon schuiven. We deden het wel rond de gordel en maakten het in een lus eraan vast (onze gordels waren gewone M1937 types zonder gaatjes). Ik veronderstel dat in het leger waar ze wel gordels met twee rijen gaatjes hadden (zie mijn vorige post als antwoord op Walesha) die zak gewoon aan de gordel werd vastgemaakt - musketon door een gaatje.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Rubberen gasmasker slang

Bericht door bupi »

Hier ook gevonden en ook de verschillende types .
Mvg.Pierre.

http://www.gasmasklexikon.com/Page/France-M51.htm
Uncle Goose
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 17:46
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Re: Rubberen gasmasker slang

Bericht door Uncle Goose »

Hartelijk dan Larotje, Ik had geen idee dat deze configuratie zelfs bestond, alweer een zak voor op zoek naar te gaan. Mocht iemand deze liggen hebben en die er vanaf wil, laat me maar iets weten.

De Fransen gebruikten inderdaad ook een gelijkaardige slang, die heb ik in de collectie maar die is niet gemarkeerd met CBB. Daarmee dat ik direct dacht dat ik met een Belgische en niet met een Franse slang te doen had.
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot heden - 1830 jusqu'à présent”