wie kent deze afkortingen?

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Hallo,
Een vriend onderzoekt het militaire verleden van zijn grootvaderen kwam met het dossier, gekregen van Adj Xavier Van Tilborg ( dank U wel, zo heb je al vele mensen geholpen). Er zitten echter ook afkortingen waar ik geen raad mee weet.
Zo staat er in de lijst van de medailles:we zien van boven naar beneden de medaille van Krijgsgevangene, Herinneringsmed 40/45, kaart strijder40/45, herinneringsmed regering Albert I, 16 MO?????????,med Militair strijder 40/45, MOE-LIJST-JOS......???? tekstbegunstige van het koninklijk besluit van 29 augustus 1964houdende..... onleesbaar
[
lijstmedailles.jpg
Wie kan me helpen met de rode tekst?
Een andere blz spreekt over de militaire specialiteit: T5 of TS Wat zou dit kunnen zijn?
groeten en dank,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door guerramundial1 »

jef schreef:Hallo,
Een vriend onderzoekt het militaire verleden van zijn grootvaderen kwam met het dossier, gekregen van Adj Xavier Van Tilborg ( dank U wel, zo heb je al vele mensen geholpen). Er zitten echter ook afkortingen waar ik geen raad mee weet.
Zo staat er in de lijst van de medailles:we zien van boven naar beneden de medaille van Krijgsgevangene, Herinneringsmed 40/45, kaart strijder40/45, herinneringsmed regering Albert I, 16 MO?????????,med Militair strijder 40/45, MOE-LIJST-JOS......???? tekstbegunstige van het koninklijk besluit van 29 augustus 1964houdende..... onleesbaar
[
lijstmedailles.jpg
Wie kan me helpen met de rode tekst?
Een andere blz spreekt over de militaire specialiteit: T5 of TS Wat zou dit kunnen zijn?
groeten en dank,
Jef
Ik zie daar meer in

MOB-LIJST-JUSTITE

Er bestaat een Koninklijk Besluitvan 29 augustus 1964 betreffende de inwerkingtreding van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie. Weet echter niet of dat iets met de persoon te maken kan hebben.

Groeten

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Dank U, Wim. Je zal gelijk hebben. Maar wat zegt die wet van 29/6/64? Opschorting, uitstel en probatie van wat? Moet iets te maken hebben met toekenning van eretekens ....??
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Heb die wet eventjes "gegoogeld" en het ziet er naar uit dat het niets met medailles te maken heeft! :shock: :roll:
Rest er nog die afkorting: 16MO en militaire specialiteit TS of T
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door eaw458 »

jef schreef:Heb die wet eventjes "gegoogeld" en het ziet er naar uit dat het niets met medailles te maken heeft! :shock: :roll:
Rest er nog die afkorting: 16MO en militaire specialiteit TS of T
groeten,
Jef
Als het TS is, staat dit voor "Telephoniste-Signaleur". Dat is de standaard aanduiding voor het verbindingspersoneel op niveau korps en eenheid.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Dank U wel Walter. Het is TS of T5.... Het zal wel TS zijn.
groeten,
Jef

Er rest nu nog 1 afkorting: die stempel I6 MO
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door guerramundial1 »

jef schreef:Dank U, Wim. Je zal gelijk hebben. Maar wat zegt die wet van 29/6/64? Opschorting, uitstel en probatie van wat? Moet iets te maken hebben met toekenning van eretekens ....??
Jef
Ik geloof dat die wet iets te maken heeft met gevangschap en van die toestanden. Misschien een link met krijgsgevangene of veroordeling omwille van andere feiten en dat daar rekening mee werd gehouden bij de uitreiking van eretekens (blanco strafblad, etc.)?

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door Yente »

guerramundial1 schreef:
jef schreef:Hallo,
Een vriend onderzoekt het militaire verleden van zijn grootvaderen kwam met het dossier, gekregen van Adj Xavier Van Tilborg ( dank U wel, zo heb je al vele mensen geholpen). Er zitten echter ook afkortingen waar ik geen raad mee weet.
Zo staat er in de lijst van de medailles:we zien van boven naar beneden de medaille van Krijgsgevangene, Herinneringsmed 40/45, kaart strijder40/45, herinneringsmed regering Albert I, 16 MO?????????,med Militair strijder 40/45, MOE-LIJST-JOS......???? tekstbegunstige van het koninklijk besluit van 29 augustus 1964houdende..... onleesbaar
[
lijstmedailles.jpg
Wie kan me helpen met de rode tekst?
Een andere blz spreekt over de militaire specialiteit: T5 of TS Wat zou dit kunnen zijn?
groeten en dank,
Jef
Ik zie daar meer in

MOB-LIJST-JUSTITE

Er bestaat een Koninklijk Besluitvan 29 augustus 1964 betreffende de inwerkingtreding van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie. Weet echter niet of dat iets met de persoon te maken kan hebben.

Groeten

Wim

Ik ben die MOB LIJST JUSte (zo getipt!) ook in een dossier tegen gekomen.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door Troyka »

Staat misschien voor Mobilisatie Lijst. Juste...misschien werkzaam bij Justitie? Tenzij Justitie een mobilisatielijst bijhield?
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door marcbrans »

Ik kan het niet goed zien maar staat er JUSTITE of JUSTITe?
Want als het een kleine letter als "superscript" komt het misschien van Justitionelle, zoals N°- numéro.
Enfin daar is het niet mee verklaard natuurlijk, ik dacht maar even hardop....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Ja ,sorry, stempel is een beetje onduidelijk.....
Niemand voor die 16 MO ( die O zou ook een B kunnen zijn)
groeten en dank voor alle hulp,
Jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door Yente »

marcbrans schreef:Ik kan het niet goed zien maar staat er JUSTITE of JUSTITe?
Want als het een kleine letter als "superscript" komt het misschien van Justitionelle, zoals N°- numéro.
Enfin daar is het niet mee verklaard natuurlijk, ik dacht maar even hardop....
In mijn document is dat heel duidelijk met een stempel. Er staat JUSte
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: wie kent deze afkortingen?

Bericht door jef »

Hallo,
Heb min of meer een antwoord gevonden. 16 MO is een controle of hij die medailles wel mocht toegekend worden. MO zouden de initialen zijn van die controleur, 16 zijn nummer.
Die laatste inschrijving zou eveneens om een controle gaan.
groeten,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot heden - 1830 jusqu'à présent”