De Douane

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

De Douane

Bericht door Paddy »

De Douane

Alhoewel de douane geen deel uitmaakte van de militaire strijdkrachten rust op dit korps een sterk militaire stempel.
Napoleon die hen wel aanzag als een deel van zijn militair apparaat riep zijn douaniers meermaals op om de grenzen van het rijk te verdedigen, en daar België deel uitmaakte van het Franse rijk …

Op 18 maart 1831 reorganiseerde de Regent, Baron Surlet de Chokier, het douanekorps. Het werd ondergebracht in één administratie samen met de Directe Belastingen. Een Koninklijk Besluit van 14 juni 1832 bepaalde het uniform, dat net zoals de kledij van het leger met de tijd werd aangepast. (K.B. 08-01-1844, K.B. 20-01-1847, …)

Het K.B. van 3 juli 1901 bepaalde voor de uitrusting en bewapening het volgende:
• De aangestelden, onderbrigadiers en brigadiers bezaten een karabijn van het type Terssen met bajonet en een revolver type Nagant met ingeprent douanemerk.
• De onderluitenanten en hogere officieren droegen een officierensabel van de infanterie
• De aangestelden, onderbrigadiers en brigadiers kregen een koppel van leder met zilveren plaat, sabelhouder, draagriem voor het karabijn en een lederen patroontas.
• Bij de ceremoniekledij mochten de brigadiers de sabel van adjunct van de infanterie dragen met aangepaste koppel en garnituren in wit metaal
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Douane

Bericht door Paddy »

De Belgische douane wordt op 30 november 1917 in 't kakhi gestoken. Op de kraagspiegel dragen zij een "D" als herkenningsteken.
[link2]Insignes distinctifs, tenue modèle 1915 1918,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... lit=douane[/link2]

Rondschrijven van 23 november 1927.
"De functionarissen van de Douanen & Accijnzen dragen een kakhi-uniform dat een sterke gelijkenis vertoond met dat van het Leger. Wat hun vooral onderscheid is de groene band rondom de kepi.
Om alle conflicten te vermijden met het Leger wordt er op gewezen dat de functionarissen niet het recht hebben op de eerbewijzen zoals beschreven in de militaire reglementen"
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: De Douane

Bericht door Amazoniac »

Paddy schreef:Het K.B. van 3 juli 1901 bepaalde voor de uitrusting en bewapening het volgende:
• De aangestelden, onderbrigadiers en brigadiers bezaten een karabijn van het type Terssen met bajonet en een revolver type Nagant met ingeprent douanemerk.
• De onderluitenanten en hogere officieren droegen een officierensabel van de infanterie
• De aangestelden, onderbrigadiers en brigadiers kregen een koppel van leder met zilveren plaat, sabelhouder, draagriem voor het karabijn en een lederen patroontas.
• Bij de ceremoniekledij mochten de brigadiers de sabel van adjunct van de infanterie dragen met aangepaste koppel en garnituren in wit metaal
Hoe zag die officierensabel van de infanterie er uit die ook door de douane gedragen werd ? (graag foto en omschrijving uit (militair) reglement van uitrustingstukken)

Had hij merktekens eigen aan de douane bv. DA zoals op de Nagant revolver?

Op ABL1914.be staat enkel een afbeelding van een Sabel van Hoger Officier van de Infanterie Mod.1850 voor officieren te paard van de Infanterie en de Genie.

Het leger bepaalde allicht hoe die sabel eruit moest zien: lengte, gewicht, enz... Maar Ik hoor dat die officieren dat vaak zelf kochten en er vaak "pour le roi et la patrie" in gegraveerd/geëtst stond en het handvat ook verschillend versierd kon zijn naargelang de maker en de bestelling. Of was alles toch "uniformer" dan ik denk?

Ik wil er een op de kop tikken en dan weet ik graag waar ik op moet letten.

Bedankt,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot heden - 1830 jusqu'à présent”