oorlogsliedjes

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

oorlogsliedjes

Bericht door sprotje »

Hij die geen liedje zingen kan moet er maar eentje fluiten!
Met de handgeschreven liedjes uit de liedjesbundel van mijn grootmoeder die zong toen nogal een deuntje...(mogelijks is dit boekje nog veel ouder maar vind nergens een datum!)


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: oorlogsliedjes

Bericht door one_O_five »

Ik was zo vrij even Uw geboortedatum te checken Sprotje, we zijn ongeveer even oud, waarom die datum belangrijk is merkt ge direct.

Nu is dat handschrift klaar en duidelijk, geschreven door iemand met een goede opleiding dus, er staan verschillende verwijzingen naar een oorlog in, alleen niet naar welke oorlog.
Om nu achter de periode waarin het boekje geschreven is te komen zal de enige oplossing zijn U te wenden naar iemand van een taalkundige kring, de schrijfwijze en het taalgebruik is vrij modern, dat zou zelfs van na WO II kunnen zijn, maar ...

Mijn grootouders van moederskant waren ingeweken Nederlanders, en ik herinner me nog goed hoe mijn grootvader mijn nonkels en tantes uitkafferde als ik er eens met mijn schoolboeken opdook, dat ging dan altijd zo van ziet ge nu wel, ge hebt altijd met mijn schrijfwijze gelachen toen ge nog naar school ging en nu leren ze in de scholen hetzelfde schrijven al ik toen in Holland geleerd heb.
Het zou dus wel kunnen dat dit boekje inderdaad tijdens of kort na WO I geschreven werd maar dan door iemand die zijn opleiding in Nederland gehad heeft.
Die fijne verschillen kan alleen maar een echte taalkundige herkennen, als er dus in Uw omgeving een taalkundige kring bestaat ... die mensen gaan U waarschijnlijk met plezier verder helpen, zo iets is voor hun ook een uitdaging.

PS: Van die uiteenzettingen heb ik me nooit iets aangetrokken, elke keer ik mijn schoolboeken meebracht leverde dat een stuk chocolade of zo op ...
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: oorlogsliedjes

Bericht door sprotje »

Goede informatie nog niet aan gedacht. Zal ook eens verder kijken in het boekje of er toch nergens een datum instaat!!
het stuk chocolade, ja daar zal ik naar kunnen fluiten!! :D
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: oorlogsliedjes

Bericht door one_O_five »

Ik heb de teksten gelezen en geen datum gevonden, eigenlijk ook geen verwijs naar een gebeurtenis waar men een datum kan op plakken.

En als ik nu in een keer kan fluiten weet ik tenminste hoe het komt ... :lol:
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: oorlogsliedjes

Bericht door Grenadier »

Het zou wel eens de moeite kunnen zijn om de liedjesteksten uit te typen. In een van de oude forten rond Antwerpen (de Brialmont forten) heb ik 2 jaar geleden de a capella groep "Les Voies Perdues" (en hopelijk heb ik dat juist geschreven :oops: ) aan het werk gehoord, deze mensen zingen onder andere oude soldaten liederen en liedjes uit Den Oorlog. Zeer aangrijpend, zeker in dergelijke omgeving wat toch direct een bepaalde sfeer oproept.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: oorlogsliedjes

Bericht door one_O_five »

Dat moet inderdaad de moeite zijn, alleen een klein detail nog terug te vinden, welke melodie past er op die teksten.
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: oorlogsliedjes

Bericht door sprotje »

de liedjesteksten komen uit een boekje van een Oud-strijder 14-18 en niet zoals ik eerst vermelde van mijn grootmoeder! Helaas kon ik dat boekje enkel inscannen De liedjes zullen met die oorlog dan betrekking hebben.
Het moet inderdaad interessant zijn zulke oude liedjes te horen zingen maar ja het probleem is wie kent de melodie, bestaat er een partituur van zoals wij dat nu in onze liedjesbundels kennen.

Hier nog enkele oude teksten. Het boekje staat vol geschreven maar nergens een datum te vinden.Is van mijn doopmeter maar is al 40 jaar overleden en was een oud mensken... Ik denk toch dat deze teksten met WO1 te maken hebben,(behalve het eerste liedje)

en nu zingen maar!!!


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: oorlogsliedjes

Bericht door sprotje »

verwijderd
Laatst gewijzigd door sprotje op 31 jul 2011 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: oorlogsliedjes

Bericht door sprotje »

een laatste uit mijn serie. Of dit nu een liedje is of een gedicht dat weet ik niet



Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: oorlogsliedjes

Bericht door marcbrans »

Verscheidene liederen zijn mij bekend en heb er ook de partituur van: De Zwarte Leeuw (kan ik zingen ook :? ), Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief, 't Morgenrood, Mits-Mats en die eerste tekst "op de wijze van het Angelus van de Zee" is mij ook bekend; mijn grootmoeder (°1925) heeft me die geleerd die ze, gezien de datum, ook van iemand anders moet geleerd hebben. Ik weet dat Angelus van de Zee (in het NL) opgenomen is geweest in 1920. Dus moet van voor die tijd dateren; oorspronkelijk in het Frans trouwens.

Andere eventuele partituren moet ik opzoeken want dat weet ik niet uit mijn hoofd...
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: oorlogsliedjes

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zo zingt men De Zwarte Leeuw
[youtube][/youtube]
Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: oorlogsliedjes

Bericht door The Bartman »

Deze komt van mijn vader en is er ééntje dat men in WO2 zong,

Hitler, deed een ver'ken doed,
Chamberlain, die kreeg ne poet,
en, Daladier, die kreeg het tsjetse mee.

natuurlijk op z'n dialect gezongen...en vertaald...

Hitler, deed een varken dood,
Chamberlain, die kreeg een poot,
en, Daladier, die kreeg het staartje mee.

Mvg,Bart
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot heden - 1830 jusqu'à présent”