Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
DavinaDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 08:16

Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door DavinaDB »

Karel Marie Lodewijk De Meyer
Geboren te Antwerpen op 27/2/1909
Gestorven te Gross-Rosen op 2/1/1945

Luitenant van de Weerstand NKB
Sergeant van het 6de Linieregiment

Ik ben echt nog een piepkuiken wat betreft het opzoeken van de geschiedenis van mijn overgrootvader. Ik ben vorige week pas met mijn zoektocht gestart, ik had er voorheen niet eens een idee van wat die ongelooflijk moedige man allemaal gedaan had voor het vaderland!
Sinds vorige week dus ben ik als een bezetene op zoek naar zijn geschiedenis. En om eerlijk te zijn, heb ik al wel wat puzzelstukjes gevonden! Met hulp van mijn oom, en met hulp van een boel vreemden die heel bereidwillig mee lopen zoeken en graven.
Gelukkig vond ik de oorlog altijd al énorm interessant, en moet ik niet helemaal van nul beginnen, maar ik kan alle hulp gebruiken.

Willen jullie ook helpen? Ik kan alle tips gebruiken!

Ik ben van achter naar voor moeten beginnen. Ik heb het bericht dat mijn overgrootmoeder destijds van het Rode Kruis ontving, waarin gemeld werd dat mijn overgrootvader gestorven is te Gross-Rosen op 2/1/1945. Ik heb van mijn oom een kopie gekregen van het bericht van zielelafenis, alsook enkele foto's. Ik heb ook een kopie van de doorgangspas van mijn overgrootmoeder, en enkele andere documenten zoals het attest van erkenning van gewapend weerstander, toekenning van het ridderkruis, zijn eenzelvigheidskaart van NKB, ...

Ik heb dus wel al heel wat!
Maar ik wil meer. Ik wil zijn verhaal.

Het eindstation was Gross-Rosen. Ik heb een transportlijst gevonden, alsook enkele documenten toegestuurd gekregen via een archief, waarin ik de reis een klein beetje kan volgen.

Van Essen naar Esterwegen/Papenburg: 3/2/1944
Van Gross-Strehlitz naar Gross-Rosen: 30/10/1944

Maar ik vind niet wanneer hij van Esterwegen naar Gross-Strehlitz is gedeporteerd, en ook niet hoe/wanneer hij in Essen terecht gekomen is. Enige wat ik via een behulpzame medewerker van een archief te weten ben gekomen, is dat hij ergens in mei 1940 voor het eerst in gevangenschap als krijgsgevangene werd genomen.
Iemand een idee hoe ik dit kan uitvogelen?

Ik heb ook documenten die zijn opgesteld te Gross-Rosen door de Lagerartz, labo-testen van Auschwitz (hoewel hij daar bij mijn weten niet gezeten heeft), een document dat afkomst is van de alfabetische index van het kamp Esterwegen, ...

Ik weet ook dat hij een NN-gevangene-nummer had (NN 82273) en door zoekwerk weet ik nu wat dat inhoud. Ook heb ik documenten met vermeende doodsoorzaken - longontsteking, diarree, hartfalen. Maar het verhaal dat mijn overgrootmoeder aan haar kleinkinderen vertelde, was dat hij gefusilleerd was...

Er waren dagboeken. Die zijn helaas ontvreemd, toen ofwel mijn oom ofwel mijn tante daar een spreekbeurt over gaf op school, pakweg 30 jaar geleden. Die dagboeken (het waren er 2) had mijn overgrootvader tijdens zijn interneringen geschreven, en tijdens een transport uit de trein weten mikken. Die zijn in Polen door iemand gevonden, en naar België, naar mijn overgrootmoeder opgestuurd. Helaas zijn we ze dus al héél wat jaren kwijt... Ik heb een oproep op Facebook gelanceerd, je weet maar nooit...

Ik heb ook een afspraak klaar staan voor de archieven te Bruseel en Anderlecht te bezoeken. De Dossin-kazerne te Mechelen staat ook op mijn lijstje.
Ik mail me een ongeluk, en meld me aan op fora zoals deze.

In oktober start ik aan een opleiding tot gids te Breendonk. Ik zou zoooo graag het verhaal van mijn overgrootvader dan zo compleet als maar mogelijk is in mijn hart willen meedragen.

Tips ivm boeken ontvang ik ook graag. Ik heb er al een heel aantal, maar er kunnen er altijd meer bij!

Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik hier foto's kan plaatsen, zal ik dat zeker doen, mocht daar interesse voor zijn.
Alvast bedankt!
DavinaDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 08:16

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door DavinaDB »

Ik heb ondertussen begrepen hoe ik foto's kan posten, dus bij deze:
1928 (4) (2).jpg
Foto 3 de rechtse.jpeg
Schermafbeelding 2021-05-21 om 07.37.31.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DavinaDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 08:16

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door DavinaDB »

187843703_768784150352274_8992098263229953057_n (1).jpg
Doodsbericht Rode Kruis.jpeg
Begrafenis aankondiging.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DavinaDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 08:16

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door DavinaDB »

Schermafbeelding 2021-05-21 om 07.46.30.png
Schermafbeelding 2021-05-21 om 07.45.33.png
6de Linie Regement.jpg
Ik moet zo dadelijk gaan werken, dus plaats later meer :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door Bram1940 »

Dag DavinaDB,

Bedankt voor je bezoek aan het forum. We zullen je trachten zoveel mogelijk wegwijs te maken.

Voor wat betreft het militair dossier, dit kan je gaan inkijken, wanneer de coronaregels het terug toelaten, in Blok 6C van het Kwartier Koningin Elisabeth. Je kan het dossier opvragen via (zie klm-mra.be).

Voor wat betreft de weerstand, zou je zijn dossier kunnen opvragen bij het Rijksarchief.

Voor wat betreft de verblijven in de diverse Duitse kampen, kan je een mail sturen naar het Rode Kruis, meer bepaald het ICRC. Ik lees wel dat er momenteel geen nieuwe aanvragen behandeld kunnen worden. Je kan wel je licht eens opsteken in Arolsen. Kijk even op deze link: https://www.icrc.org/en/document/reques ... -war-quota

Wellicht is er ook een dossier bij het archief politieke gevangen van het ministerie van Sociale Zaken (Luchtvaartsquare in Brussel).

Op de eerste foto in je eerste post, zie je een veldmondzak waaruit het paard het krachtvoer kreeg. Mooie foto!

In Gross-Rozen zaten een heel aantal Belgen. Ook Luitenant-Kolonel Bégault (commandant van het 34A in 1940 en directeur van de gekende Leuvense conservenfabriek Marie Thumas) is er in 1945 bezweken aan de ontberingen.

Groeten,
Bram
DavinaDB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 08:16

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door DavinaDB »

Hoi Bram,
bedankt voor je reactie en tips!

Het Rode Kruis heb ik idd al gemaild, zij waren best behulpzaam! Ik heb ergens een lijstje opgesteld van wie ik allemaal al gemaild heb, want dat is op den duur anders niet meer bij te houden :D

Kwartier Koningin Elisabeth ken ik nog niet, straks een googlen :) Bedankt voor de tip!

Ik ben heel blij met alles wat ik al heb, zeker met de foto's. Voel me wel een verwend prinsesje als ik mijn foto's met/op mijn paard naast die van mijn overgrootvader leg...

Ik vind de zoektocht heel heavy en indrukwekkend. Ik zit nogal vaak te huilen bij ontdekkingen. Maar ik blijf graven, ik wil alles ontdekken wat er maar te vinden valt!

Groetjes
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Wie graaft mee? Karel De Meyer, lid NKB, sergeant 6de liniereg., gestorven te Gross-Rosen 1945

Bericht door bupi »

Word nie veel gegraven hier ...

Al in P. M. antwoorden gegeven ...

Gevraagd om betere foto's ( hier 20 % ) maar slechtere toegestuurd ...

Nie goe bezig ...

Mvg. Pierre.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”