Stalag 1a krijgsgevangen grootvader

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
NickVdV8
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2014 19:02

Stalag 1a krijgsgevangen grootvader

Bericht door NickVdV8 »

Mijn grootvader, Schotanus Petrus Josephus Maria, geboren te Turnhout op 12 september 1919, heeft van 21/05/1940 tot 27/11/1940 als krijgsgevangen in Stalag 1a gezeten. Hij zat in het 5e linieregiment 14e compagnie antitank van het Belgische Leger. Ik weet al erg veel over hem maar zou graag nog meer informatie over hem te weten komen. Normaal zou hij als krijgsgevangene een medaille moeten gekregen hebben maar mijn familie heeft die nooit gezien. Nu is mijn vraag waar ik verdere informatie over mijn grootvader kan vinden. Via de heer Van Tilborg ben ik al zeer veel te weten gekomen, waarvoor dank!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Stalag 1a krijgsgevangen grootvader

Bericht door eaw458 »

Dag Nick,

Een beperkte synopsis van de veldtocht van het 5Li kan je lezen op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/5e+Linie

Als je verdere originele bronnen wil raadplegen, kan je via het Centrum voor Historische Documentatie van defensie te Evere twee kanten uit:

(a) Enerzijds kan je het regimentsarchief van het 5Li gaan doornemen.

(b) Anderzijds kan je er ook de door de Duitsers gedeponeerde krijgsgevangenenlijsten gaan inkijken; die zijn wel alleen per datum en krijgsgevangenenkamp geindexeerd. Voor Stalag IA zal je door duizenden namen moeten ploeteren om je grootvader terug te vinden.

Beiden brengen je zo goed als zeker niets nieuws bij over je grootvader zelf, maar kunnen wel de bredere context aanvullen.

Je zal wel ter plekke moeten gaan de leeszaal bezoeken.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bobke1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2014 22:26

Re: Stalag 1a krijgsgevangen grootvader

Bericht door Bobke1965 »

Mijn grootvader Van Dooren geboren in Oosthoven 1913 heeft ook als krijgsgevangene in Stalag gezeten.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”