Mijn vader

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Mijn vader

Bericht door Peter50 »

Mijn vader heeft nooit iets verteld over de oorlog, noch over krijgsgevangen zijn.

Het enige dat ik weet is dat hij gevangen zou genomen zijn in Vielsalm en in Oostenrijk, Vorarlberg, zou gevangen gezeten hebben.

Verder weet ik niets over een regiment.

Hoe zou ik aan gegevens kunnen komen?

Dank U
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Mijn vader

Bericht door Paddy »

Met de volledige naam, geboorteplaats & - datum kom je al heel ver.
Het meest gepubliceerde adres op dit Forum:
Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78
e-mail : xavier.vantilborg@mil.be
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: Mijn vader

Bericht door Peter50 »

Bedankt, ik ga er werk van maken.

Groetjes
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: Mijn vader

Bericht door Peter50 »

Ik heb documenten gekregen en ik zag dat het helemaal niet klopte wat ik altijd hoorde.
Hij zat in het 41 Linie, mss nog mensen die dit kennen?
Hij was nl gevangen genomen in Tielt en had in Stalag XVII B gezeten maar werd op 1-12-40 denk naar stallag XVII A verplaatst waarschijnlijk tot zijn vrijlating op 25-03-1941.
Versetsung Stalag XVII A.
En weet er iemand wat dit betekend: In Anlage 2 staat Komandos en als datum 6/7/40 en dan "Art des komandos" staat denk ik GW 72B/B12
En dan staat er nog ergens op een papier gekribbeld: Stg. XVII B 58a/15

Afbeelding
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Mijn vader

Bericht door eaw458 »

Peter50 schreef:Ik heb documenten gekregen en ik zag dat het helemaal niet klopte wat ik altijd hoorde.
Hij zat in het 41 Linie, mss nog mensen die dit kennen?
Hij was nl gevangen genomen in Tielt en had in Stalag XVII B gezeten maar werd op 1-12-40 denk naar stallag XVII A verplaatst waarschijnlijk tot zijn vrijlating op 25-03-1941.
Versetsung Stalag XVII A.
En weet er iemand wat dit betekend: In Anlage 2 staat Komandos en als datum 6/7/40 en dan "Art des komandos" staat denk ik GW 72B/B12
En dan staat er nog ergens op een papier gekribbeld: Stg. XVII B 58a/15

Afbeelding
De beknopte geschiedenis van het 41Li kan je hier lezen: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/41e+Linie

En de locatie van Stalag 17A en 17B kan je vinden op: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/De+afloop - gewoon even op de link klikken net onder het kaartje en dan krijg je een pop-up die een lijstje van alle kampen waar Belgen zaten (in 1943, maar Stalag 17A en B staan er tussen).

Wat die kommandos betreft: alle soldaten en onderofficieren mogen volgens de Conventies van Geneve aan het werk gezet worden. In Duitsland gebeurde dit in 'Arbeitskommandos', dwz detachementen van gevangenen die naar een bepaalde werkstek gezonden werden. Al die kommandos hadden een eigen nummertje.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
M907
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2012 13:46

Re: Mijn vader

Bericht door M907 »

Mijn vader, Joseph Develter ui Zedelgem zou in Stalag 17A en 17B gezeten hebben. Mijn moeders broer, Alidor Gevaert uit Ruddervoorde in 17B. Zijn er mense die daar iets meer van weten, of kinderen en/of kleinkinderen die daar meer gegevens van hebben.
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: Mijn vader

Bericht door Peter50 »

Ik heb weer eens iets proberen te vinden en heb nog meer vragen ondertussen.
Op de pesroonlijke kaart staat hetvolgende:
gevangen genomen in Tielt op 28/05/40
Dan zat hij in Stalag XVIIB tot zijn overplaatsing naar Stalag XVIIA op 1/12/40
Iets verder zie ik staan 6/7/40 Arb.-Kdo Hohenems A5048/L terugkeerdatum 20/3/41

Die stalag XVIIA lag in Duitsland en Hohenems ligt in Oostenrijk, dus dat klopt dan wat hij vertelde over Vorarlberg.
Ik begrijp er niks meer van, lag in Hohenems ook een kamp? Op internet vind ik er niets van.
Weet iemand hoe of wat?

Bedankt alvast
Peter
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”