Bad Oldesloe

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Bad Oldesloe

Bericht door Jern »

Iemand die enige informatie heeft over volgende passage uit de woelige geschiedenis van WO II
April 24 1945 there was an air raid on Bad Oldesloe. 30 people were killed in the cellar of the Vocational school in the Königstraße.
De overgrootvader van mijn vriendin werd in die raid ook gedood...
Hij was als burger opgepakt en naar een werkkamp gestuurd. Daarvan zou hij nooit meer weerkeren.
Doordat zijn vrouw aan het begin van de Oorlog was gestorven waren zijn 4 kinderen op slag wees.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Bad Oldesloe

Bericht door one_O_five »

Op de Duitstalige Wiki is het volgende te vinden ...

"Auch Bad Oldesloe selbst war ab 1940 vom Luftkrieg betroffen. Der schwärzeste Tag der Stadtgeschichte kam kurz vor Kriegsende. Ein Angriff der Royal Air Force am 24. April 1945 forderte über 700 Menschenleben. Mehrere hundert Gebäude waren total zerstört bzw. schwer beschädigt worden."

Vrij vertaald 700 doden en een paar hondertallen huizen vernietigd.

Via Facebook heb ik dit nog gevonden.

"Rolf Hans Wilhelm Karl Carls (29 May 1885 – 24 April 1945) was the Generaladmiral of the Kriegsmarine during World War II and a recipient of the Knight's Cross of the Iron Cross. The Knight's Cross of the Iron Cross was awarded to recognise extreme battlefield bravery or successful military leadership and is one of the highest military leadership awards."

Verder zijn er nog wel meer sites te vinden met Google maar de meeste zijn verwijzingen naar boeken, hoofdzakelijk afteraction reports van de US en UK Luchtmacht.

Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Bad Oldesloe

Bericht door Jern »

Is er iemand die weet heeft van een kamp daar in de buurt?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Bad Oldesloe

Bericht door one_O_five »

Daar heb ik zo direct nog niets van gevonden, alleen even overleggen dat die raid door de RAF werd uitgevoerd en dus waarschijnlijk een nachtraid was.

Het gebeurde ook regelmatig dat kleine groepen niet naar het kamp teruggebracht werden maar ergens kort bij hun werk in bewaring werden gehouden, dat doet me veronderstellen dat de betroffen persoon ergens in een fabriek werkte en daar die nacht dus ook was opgesloten.
Zekerheid heb ik dar natuurlijk niet over maar voorlopig is dat de meest logische verklaring.

Over werkkampen daar in de buurt heb ik tot nu toe nog geen gegevens, moest ik iets vinden volgt het antwoord wel.
kate
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2013 07:03

Re: Bad Oldesloe

Bericht door kate »

Mijn vader is krijgsgevangen genomen in Abbeville - Frankrijk en dan via diverse soorten transporten in Oostenrijk te zijn aangekomen, doch niet zonder zéér véél ellende. Gelukkig was de Kampoverste een " mens " en werden de Vlamingen bij " bauern " geplaatst. Door diverse contacten vanuit Vlaanderen zijn de Vlamingen redelijk vroeg kunnen naar huis komen en werden dan niet meer door de bezetter lastig gevallen. Ik heb altijd gezegt " voor mijn vader sterft wil ik alles weten " ....maar mijn vader sprak juist over de goede momenten.
svandamme
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:55

Re: Bad Oldesloe

Bericht door svandamme »

Ik heb me even geregistreerd om op dit topic te kunnen reageren.

Mijn groot vader (uit Ieper) zat ook als dwangarbeider in Bad Oldesloe.. Het is met niet helemaal 100% zeker of ie al dan niet in het bombardement van 24 april zat. Ik denk vna wel
Ik weet wel dat zijn beste maat, Liefooghe, in een bombardement is overleden.
En dat er eigenlijk niet zoveel bombardementen zijn geweest op dat stadje, wat ook de reden was dat de US stratetic survey er een na oorlogs onderzoek op heeft gedaan. (heb dat ergens liggen die survey. inc plotting kaart van de impacts .. benauwelijk )



Maar het is een bombardement door No115 Squadron, met Lancasters die kwamen uit RAF Witchford.
Motto: "Despite the elements".
Badge: A dexter hand erased at the wrist holding a tiller. This unit laid great stress on the importance of navigation and the hand on the tiller is taken to be symbolic of this.
Authority: King George VI, February 1938.

en ze maakten gebruik van het G-H blind bombing radar device


Mijn grootvader heeft er nooit veel over verteld, enkel dat hij daar bij Duitsers in huis woonde. Het was dus geen "werk kamp" maar dwangarbeiders woonden gewoon bij iemand thuis.
Ze gingen zelf van en naar hun werk naar huis. Je was gewoon arbeider voor een minimum loon.. en men deed dus gewoon het werk uit vrees voor represailles thuis.

Mijn grootvader vertelde dat hij een jongetje kende die hij soms tegenkwam onderweg naar werk
En die vroeg hem of hij zijn fiets kon herstellen.
Maar toen de dag er na, kwam die jongen niet om de fiets
En hij ging die opzoeken en hoorde dat die jongen was overleden in het bombardement.
Hij kon er niet over praten zonder te wenen, hij was er enorm van aangedaan. Ik heb het nooit zelf horen vertellen, ik weet het van zijn zus..

Dus op basis van die info, en dat Bad bijna niet geraakt was in WW2 tot die dag.. denk ik dat mijn grootvader dus wel degelijk dat specifieke bombardement heeft ondergaan. En veel geluk heeft gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”