stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Marc1959
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2019 12:38

stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door Marc1959 »

mijn vader was krijgsgevangen in dit kamp van 29-05-1940 t.e.m. 20-01-1941
wie kan me helpen met bijkomende info/links ?
Marc1959
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2019 12:38

Re: stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door Marc1959 »

Zou het mogelijk geweest zijn dat daar een vliegveld in de buurt zou geweest zijn?
vdmluc
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2016 12:43

Re: stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door vdmluc »

Stalag I-A Stablack location N/E 54-20

Stalag I-A was a German prisoner-of-war camp located near the village of Stablack, about 8.5 km (5.3 mi) north-west of Preußisch Eylau, East Prussia (now Bagrationovsk in Russian Kaliningrad Oblast).

Located at coordinates 54 degrees 25 minutes North, 20 degrees 32 minutes 5 seconds east.

It was designed with a holding capacity of 10,000 only despite (as many) holding many more than this for most of its existence.

The camp was built in late 1939 by Polish prisoners of war. In 1940 the Poles were joined by Belgian and French prisoners, and by Russians in 1941. Some British and Italian prisoners were also there.

26047 Russians, 5411 Belgian, 4836 Polish, 731 Italians, 15794 French were held here including 163 officers according to reports given to SHAEF in February 1945.

However other reports show on 25th January 1945, as Russian troops approached, the camp was abandoned and all prisoners were evacuated to the west
Marc1959
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2019 12:38

Re: stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door Marc1959 »

mijn vader had nr [14947[ in Stalag 1a maar zou graag te weten komen in welk kommando hij is terechtgekomen
bestaat hier enige dokumentatie over ? wie kan me helpen ?
vdmluc
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2016 12:43

Re: stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door vdmluc »

info zal wel te vinden zijn in Evere.vliegveld zal geweest zijn in Konigsberg denk ik
Onderstaande site ook veel info en foto's algemeen.

http://users.skynet.be/philippe.constan ... tml#stalag
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: stalag 1a Stablack(momenteel Bagrationovsk

Bericht door Nelis1908 »

Heren,

dit schreef ik als antwoord op een nogal verkeerd geplaatste vraag ('Waar moet ik naar toe?').
Bij deze komt het op de juiste plaats terecht (hoop ik).

Nelis

Re: Stalag 1A - Tilsit
Bericht door Nelis1908 » 11 jan 2019 02:00

Beste Nick,
mijn grootvader Frans Peys (SRA) werd gevangen genomen in het noorden van Oost-Vlaanderen (tegen de Nederlandse grens) en werd ook in Stalag 1a krijgsgevangen gehouden tot in het najaar van 1940. Ik heb zijn dagboek (in een zakagenda van het ACV) en enkele brieven die mijn grootmoeder naar hen stuurde. Stalag 1a moet een enorm kamp geweest zijn met tal van 'buitenkampen'. Mijn grootvaders 'adres' was in die periode het dorp Krekollen (tegenwoordig Powiat Lidzbarski in Noordoost-Polen), terwijl Stalag 1a 'officieel' in Stablack lag (nu Bagrationovsk in de Russische enclave Kaliningrad). Stalag 1a was het grote krijgsgevangenenkamp van Wehrkreis I (Oost-Pruisen) en had dus behalve Stablack (ongeveer 40 km ten zuiden van de provinciehoofdstad Königsberg- nu Kaliningrad) nog andere locaties. Krekollen lag nog eens 40 km zuidelijker, dus tegenwoordig ten zuiden van de demarcatielijn die op de Conferentie van Potsdam in de zomer van 1945 was afgesproken. Oost-Pruisen werd toen ijskoud in twee verdeeld en alle Duitse inwoners werden verdreven of vermoord. Omdat er in die streken nog steeds maar erg weinig mensen wonen, is er behalve de gruwelijke vernielingen van 1945 niet veel veranderd.
Tilsit, bekend van het vredesverdrag tussen Napoleon en de Tsaar in 1807, en bekend van de kaas, draagt nu de 'heerlijke' naam Sovjetsk en ligt in vogelvlucht zo'n 120 km ten noordoosten van Stablack. Misschien was daar ook een 'buitenkamp'? In ieder geval weet ik wat mijn grootvader in Krekollen moest werken op een boerderij en dat hij van het boerengezin 'echte' maaltijden kreeg. Ik heb ooit horen zeggen in mijn familie dat hij beter doorvoed was in die periode dan tijdens zijn legerdienst in 1928...
Hopelijk helpt dit. Overigens kan je op het internet vrij veel informatie vinden over Stalag 1a.

Groeten,

Nelis
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap - 1914-1918 - militaires belges en captivité”