High en low speed en andere wegperikelen

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

High en low speed en andere wegperikelen

Bericht door tsjokke »

De gewoonte om steeds op de grensposten toe te stormen was eigen aan veel (vooral jonge)Belgische militairen zoals ik ,als ze weer eens op verlof vanuit Duitsland naar België mochten.(Elke minuut was dan ook kostbaar) En dat gedrag lokte af en toe ook commentaren uit van de douaniers. De minst geïnteresseerden waren de Hollanders. In Kessenich echter was ooit een Belgische douanier zeer op de tenen getrapt en erg ontstemd door mijn "vlot" rijgedrag.Een flinke bolwassing was dus ook mijn deel.Ook een Duitse douanier riep eens :" Mann,es ist hier keine Rennstrecke !." Nah ja, schade!! Over het algemeen werd er dus stevig doorgereden.Toen kon het nog,er was veel minder verkeer en meestal was het- 's morgens vroeg of 's avonds laat- als we onze verplaatsingen maakten helemaal niet druk op de wegen.Waar is de tijd dat ik 's morgens om 6u naar Xanten reed en het aantal tegenliggers op de vingers van één hand kon tellen ?Of 's avonds na 2200u,idem dito.Het ging meestal wel zeer vlot.Maar het andere uiterste was echter ook mogelijk.Ik herinner me een ochtendlijke rit naar Duitsland na een nacht van hevige sneeuwval.Er was nog nergens geveegd of gestrooid . Dus ben ik naar Xanten gereden(100Km)zonder ook maar één keer aan de remmen te komen !De snelheid lag rond 30-35 Km/u.Ik heb er toen bijna 3 uur over gedaan.Of die keer dat vanaf de grens in Venlo een geweldig dichte mist hing(1975-1978)Het was met mijn Kadett. De brede baan van de grens tot Straelen was na een wegvernieuwing nog niet niet gemarkeerd met lijnen.Op een keer stopte ik omdat ik totaal geen benul meer had waar ik me eigenlijk bevond op die weg. Uitstappen dus en op verkenning .Bleek dat ik precies in het midden van de brede weg was.Slechts twintig meter verder was er een kleine middenberm voor de helling naar straelen waar ik anders op gebotst zou zijn ! Alhoewel, aan 20Km/u zou het niet zo erg zijn geweest.Daar was het zicht dus NUL door die mist,de duisternis en het gebrek aan wegmarkeringen. :shock: :shock:
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: High en low speed en andere wegperikelen

Bericht door Patric »

Bij het verlaten van Xanten richting "Naar huis" was er één kruispunt met een volstrekt overbodig verkeerslicht (naar onze overtuiging toch)
En zonder te wachten op "echt groen" al vertrekken van zodra het verkeerslicht van rood naar oranje ging.
Wanneer de Polizei wat verder dan 5 Mark boete claimde werd er meer gesakkerd over de verloren tijd dan om de kostprijs.

Patric
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: High en low speed en andere wegperikelen

Bericht door tsjokke »

Patric schreef:Bij het verlaten van Xanten richting "Naar huis" was er één kruispunt met een volstrekt overbodig verkeerslicht (naar onze overtuiging toch)
En zonder te wachten op "echt groen" al vertrekken van zodra het verkeerslicht van rood naar oranje ging.
Wanneer de Polizei wat verder dan 5 Mark boete claimde werd er meer gesakkerd over de verloren tijd dan om de kostprijs.

Patric
In Sonsbeck ,het kruispuntje met lichten achter de krantenwinkel zeker???
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: High en low speed en andere wegperikelen

Bericht door Patric »

De kans is groot.
Ik heb eens op de kaart gekeken en Sonsbeck doet een belletje rinkelen (alleen nog de vraag of dat het juiste belletje is :) ).

Patric
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”