En nu......KERMIS!

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

En nu......KERMIS!

Bericht door tsjokke »

KERMIS !!!

In de Belgische wijk van Xanten werd een Vlaamse kermis ingericht.(1982/1983)Ook de living-ins waren welkom. E en een maat-K- gingen er ook een pintje drinken.En het was een gezellig feestje.E liet het zich uitgebreid smaken.Zelfs liet hij zich met allerlei bonte camouflagesticks uitgebreid behandelen.Op een bepaald moment wilde K terug naar de kazerne,het was voor hem meer dan genoeg geweest. E daarentegen wilde van geen wijken weten.Een hele tijd later,na nog veel meer" alcohololol",voelde hij toch behoefte om wat te gaan rusten.E vertrok en een eindje verder moest hij door een straatje waar zich langs één kant dieper gelegen tuintjes en achterhofjes bevonden.Toch zeker 2 meter lager!Door een of andere"onbekende"oorzaak struikelde E , sloeg over de lage afsluiting heen,stortte 2m lager in een van de hofjes en krabbelde recht. In zijn conditie kon E met geen mogelijkheid meer eruit geraken.Het was tè hoog.Dan struinde hij in het donker door het hofje,kraakte een sierboompje en kwam terecht in een tuinhuisje waar hij de boel dooreenwoelde op zoek naar een ladder- die er niet was.Daar vernielde hij ook een radio.Ten einde raad begon hij op de achterdeur te bonken.De bewoners hadden schrik gekregen van al dat woest kabaal en hadden de Polizei al gebeld. Die kwam ter plaatse en nam de woest uitziende E mee.Na de vaststellingen op het politiebureel in de Marsstrasse werd hij naar de kazerne gebracht.De officier met wachtdienst(een kandidaat reserve officier-KRO),weigerde eerst zatte lui in ontvangst te nemen.Na langdurige palavers nam hij E toch maar over en bracht hem naar zijn kamer.Daar stak E hem 20Fr toe waarop de beledigde man ook nog een extra verslag ter inlichting opstelde. 's Anderendaags wist E natuurlijk niets meer.Hij moest wel onmiddellijk bij de commandant verschijnen die hem samen met een bemiddelaar naar die mensen stuurde om zijn excuses aan te bieden en de schade(ongeveer 500DM)te vergoeden.Natuurlijk werd wekenlang om dit voorval gelachen.Vooral toen plots overal onderstaande strooibiljetjes opdoken:

Afbeelding


E was woest!Temeer daar hij werkelijk aanvragen voor offertes kreeg.Hij zocht dus de dader.Uiteindelijk begon hij zijn kamergenoot tsjokke te verdenken en hem dus regelmatig op de rooster te leggen.Tsjokke, hield koel het been stijf tot ergernis van E die véél later nog steeds bleef proberen om uit mijn mond een bekentenis te krijgen.
"Ik wéét uit goede bron dat gij het pamflet verspreid hebt Tsjokke.Ik zal niet kwaad worden,ik wil alleen dat ge het eens toegeeft"zei E eens. Ik wist wel beter! Ik kwam aandraven met allerlei geloofwaardige ontlastende argumenten tijdens welke E weer met zijn tanden begon te knarsen.Hij geloofde er niets van en ondanks alle eerdere verzekeringen werd hij weer ziedend van kwaadheid.Uiteindelijk reageerde hij zich af door publicatie van onderstaand schotschrift:

WIE?
*******
Wie schrijft voortdurend gedichtjes
en verdraait daarbij de waarheid lichtjes?
Wie is een ongeëvenaarde lolbroek
en daardoor het mikpunt van menige vloek?
Wie gaat er geregeld pintelieren
en laat zijn medemensen van woede tieren?
't is ***tsjokke***,die kleine pest
met vier strepen op zijn vest
't is ***tsjokke***,die sociale kwaal
met gelaat zeer bleek en kwalijk vaal
Wie heeft het altijd over rooie rakkers
en discuteert daarover met zijn makkers?
Wie viert er ieder jaar carnaval
en is daarna een zeer beroerd geval?
Wie speelt er graag met olie en vet
en misleidt hij die niet heeft opgelet?
't is ***tsjokke***,klein venijn
met de oogjes van een zwijn
't Is ***tsjokke***, grote snor vooraan
de gesel Gods,de grote schrik,
een gevaar voor ons bestaan.

MEI1983-Sgt E *****.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”