Antitankkogel

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Antitankkogel

Bericht door Sgt. Veldeman »

Hierna volgen 2 krantenartikels m.b.t. een merkwaardige ontploffing in 1957 met een antitankkogel. Misschien niet ABL (maar toch met munitie), maar ik wou ze jullie toch niet onthouden, daar het slachtoffer verre familie is.

De geheimzinnige ontploffing te Zeveneken
Losgeslagen antitankkogel de oorzaak
Wij hebben melding gemaakt van de ontploffing te Zeveneken waarbij de 23-jarige zoon Adolf Aelterman het leven verloor. Volgens de eerste berichten had de ontploffing zich voorgedaan door het frutselen aan munitie. Nu het onderzoek voleindigd is, ziet het er als volgt uit. De zaak werkt onregelmatig, zodat de zoon Adolf af en toe vrije tijd had om wat knutselwerkjes te verrichten. Dat was nu ook het geval. Adolf had besloten een spuitinstallatie te monteren voor het afwassen van hun personenwagen. Maandagochtend had hij zijn jongere broeder nog naar de smid gestuurd om de buizen te laten lassen. In de namiddag zou hij er de darmen aanhechten. Hiervoor had hij echter klemmen nodig en die zou hij vervaardigen van een antitankkogel. Maandag omstreeks halfvijf was hij daaraan werkzaam. Wat er precies gebeurde zal wel niemand ooit kunnen vaststellen, daar niemand in de werkplaats aanwezig was. Men gist dat de jonge man, die nochtans reserve-onderofficier is, de kop van de anti-tankkogel heeft willen verwijderen, door hem los te slaan. Op dat ogenblik zal de zware ontbranding zich voorgedaan hebben. Adolf Aelterman hield de kogel wellicht met de linkerhand vast, terwijl hij met de rechterhand de hamer hanteerde, want het stoffelijke overschot dat benevens een doorboring van de borst, de linkerhand afgerukt werd en de rechterhand met een gedeelte van de arm, staaft deze veronderstellingen. De linkerhand werd tot hiertoe nog niet gevonden, maar wel de huls van de anti-tankkogel, die het enig bewijs van dit droevig voorval is. Vermits de feiten bewezen zijn, heeft de Procureur des Konings van Gent opdracht gegeven het stoffelijk overschot onmiddelijk te kisten, zodat het niet meer nodig bleek tot een verdere lijkschouwing over te gaan.
De droefheid der ouders in onbeschrijflijk. Adolf was de oudste van het gezin Aelterman, waar nog een jongere zoon en dochter is. Dit ongeval heeft heel wat opschudding verwekt in de anders kalme omgeving. Laat het een verwittiging zijn voor al te ijverige en voortvarende knutselaars aan munitie

16-6-1957; Dej. (Krant weet ik niet)

Artikel 2:
Dodelijke ontploffing te Zeveneken Bastelare
Oorzaak onbekend
Maandagnamiddag omstreeks half vijf heeft zich in de weverij Filemon Aelterman een eigenaardige ontploffing voorgedaan. De zoon Adolf, 23 jaar, was werkzaam aan de herstellingsbank. Plots hoorden eigenaars en geburen een zware slag. Zij liepen de weverij binnen en vonden er Adolf in stervensnood. Volgens de opsporingen is er slechts weinig schade in het werkhuis. Niemand kan vaststellen door wat de ontploffing is ontstaan. Wel zijn er kleine gaatjes in de muur en is het materiaal gebroken, maar verder is er niets dat wijst op een ontploffing. Het slachtoffer werd de borst doorzeefd en de linkerhand is onvindbaar. Dokter De Pape van Zeveneken stelde de dood vast. De rijkswacht van Zaffelare en veldwachter Van Damme deden de eerste vaststellingen. Het parket van Dendermonde kwam ter plaatse.

Dej. (onbekende datum, onbekende krant)
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Antitankkogel

Bericht door one_O_five »

Zeker en sterk verhaal, aan de beschrijving van de verwondingen is het begrip kogel wel zwak uitgedrukt, dat ziet er meer uit naar een WO II munitie, Geallieerde HEAT of Duitse Panzerspreggranate, die hadden een ontsteker op de gevechtskop.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Antitankkogel

Bericht door Sgt. Veldeman »

Welke anti-tankgranaten had het Belgische leger die hier gebruikt zouden kunnen zijn (hij was immers reserve-onderofficier) ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Antitankkogel

Bericht door one_O_five »

Moeilijk te zeggen, moest het Belgische munitie zijn dan hangt dat misschien weer af van de eenheid waar hij bij was, de Patton was toen nog in gebruik, maar zo een 90 mm zou van het atelier dan weer niet veel heel gelaten hebben, van de andere kant is er ook geen beschrijving van de schade in het atelier.
De beschrijving kogel doet me wel vermoeden dat het niet om een granaat van de Blindicide of een geweergranaat gaat, en de enige anti tank munitie die kan ontploffen is er een met holle lading.
De aandrijflading in de huls kan het volgens mij niet geweest zijn, die ontsteker zit op de bodemplaat, de ontsteker van een holle lading zit vooraan op de kop en ontsteekt de lading bij inslag op het doel, of er nu een ballistische kap of niet op het projectiel is of niet blijft eender, de granaat word op scherp gezet door het afvuren, dat zou ook wel eens kunnen door een ferme met met een hamer.
Rond die tijd waren nog veel tankchauffeurs reserve onderofficier, en met de munitie werd ook nogal los omgesprongen, moest het Belgische munitie geweest zijn is dat een waarschijnlijke mogelijkheid.

De werking van een holle lading vind ge op http://frontsector.be/index.php/alle-ar ... lle-lading

Ook die verwonding aan de borst doet me in die richting denken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Antitankkogel

Bericht door one_O_five »

Eerst had ik ook aan kleinere munitie gedacht, die AP van een .50 bij voorbeeld, maar of die aandrijflading sterk genoeg is om de beschreven verwondingen te veroorzaken daar twijfel ik een beetje aan, een 7,62 is wel in staat een paar vingers af te rukken als hij in de hand ontploft, in Vogelsang eens een voorbeeld van gehad.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Antitankkogel

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zou er niets van in zijn militair dossier staan ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Antitankkogel

Bericht door Yente »

Sgt. Veldeman schreef:Zou er niets van in zijn militair dossier staan ?
Neen want hij was een burger ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Antitankkogel

Bericht door Sgt. Veldeman »

Hij was reserve-onderofficier en 23 bij zijn dood. Ik had trouwens ooit ergens gehoord dat je je dienstplicht 1 of 2 jaar kon uitstellen. Dus is het toch perfect mogelijk. Bij mijn grootvader stond er wel in zijn dossier onder de categorie 'mutaties' straffen voor misdaden als: gejaagd op andermans grond zonder vergunning, gejaagd zonder verlofbrief, dragen van jacht- en sportwapens zonder reden,...
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Antitankkogel

Bericht door Yente »

Sgt. Veldeman schreef:Hij was reserve-onderofficier en 23 bij zijn dood. Ik had trouwens ooit ergens gehoord dat je je dienstplicht 1 of 2 jaar kon uitstellen. Dus is het toch perfect mogelijk. Bij mijn grootvader stond er wel in zijn dossier onder de categorie 'mutaties' straffen voor misdaden als: gejaagd op andermans grond zonder vergunning, gejaagd zonder verlofbrief, dragen van jacht- en sportwapens zonder reden,...
Weer iets bijgeleerd dan. :) Bedankt. ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Antitankkogel

Bericht door Sgt. Veldeman »

Die straffen en misdrijven (jacht en wapendracht) vonden wel plaats in 1965 en mijn grootvader deed zijn dienstplicht in 1961 (op 18 jaar).
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
4thcomkatanga
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2012 17:10

Re: Antitankkogel

Bericht door 4thcomkatanga »

Sgt. Veldeman schreef:Hierna volgen 2 krantenartikels m.b.t. een merkwaardige ontploffing in 1957 met een antitankkogel. Misschien niet ABL (maar toch met munitie), maar ik wou ze jullie toch niet onthouden, daar het slachtoffer verre familie is.

De geheimzinnige ontploffing te Zeveneken
Losgeslagen antitankkogel de oorzaak
Wij hebben melding gemaakt van de ontploffing te Zeveneken waarbij de 23-jarige zoon Adolf Aelterman het leven verloor. Volgens de eerste berichten had de ontploffing zich voorgedaan door het frutselen aan munitie. Nu het onderzoek voleindigd is, ziet het er als volgt uit. De zaak werkt onregelmatig, zodat de zoon Adolf af en toe vrije tijd had om wat knutselwerkjes te verrichten. Dat was nu ook het geval. Adolf had besloten een spuitinstallatie te monteren voor het afwassen van hun personenwagen. Maandagochtend had hij zijn jongere broeder nog naar de smid gestuurd om de buizen te laten lassen. In de namiddag zou hij er de darmen aanhechten. Hiervoor had hij echter klemmen nodig en die zou hij vervaardigen van een antitankkogel. Maandag omstreeks halfvijf was hij daaraan werkzaam. Wat er precies gebeurde zal wel niemand ooit kunnen vaststellen, daar niemand in de werkplaats aanwezig was. Men gist dat de jonge man, die nochtans reserve-onderofficier is, de kop van de anti-tankkogel heeft willen verwijderen, door hem los te slaan. Op dat ogenblik zal de zware ontbranding zich voorgedaan hebben. Adolf Aelterman hield de kogel wellicht met de linkerhand vast, terwijl hij met de rechterhand de hamer hanteerde, want het stoffelijke overschot dat benevens een doorboring van de borst, de linkerhand afgerukt werd en de rechterhand met een gedeelte van de arm, staaft deze veronderstellingen. De linkerhand werd tot hiertoe nog niet gevonden, maar wel de huls van de anti-tankkogel, die het enig bewijs van dit droevig voorval is. Vermits de feiten bewezen zijn, heeft de Procureur des Konings van Gent opdracht gegeven het stoffelijk overschot onmiddelijk te kisten, zodat het niet meer nodig bleek tot een verdere lijkschouwing over te gaan.
De droefheid der ouders in onbeschrijflijk. Adolf was de oudste van het gezin Aelterman, waar nog een jongere zoon en dochter is. Dit ongeval heeft heel wat opschudding verwekt in de anders kalme omgeving. Laat het een verwittiging zijn voor al te ijverige en voortvarende knutselaars aan munitie

16-6-1957; Dej. (Krant weet ik niet)

Artikel 2:
Dodelijke ontploffing te Zeveneken Bastelare
Oorzaak onbekend
Maandagnamiddag omstreeks half vijf heeft zich in de weverij Filemon Aelterman een eigenaardige ontploffing voorgedaan. De zoon Adolf, 23 jaar, was werkzaam aan de herstellingsbank. Plots hoorden eigenaars en geburen een zware slag. Zij liepen de weverij binnen en vonden er Adolf in stervensnood. Volgens de opsporingen is er slechts weinig schade in het werkhuis. Niemand kan vaststellen door wat de ontploffing is ontstaan. Wel zijn er kleine gaatjes in de muur en is het materiaal gebroken, maar verder is er niets dat wijst op een ontploffing. Het slachtoffer werd de borst doorzeefd en de linkerhand is onvindbaar. Dokter De Pape van Zeveneken stelde de dood vast. De rijkswacht van Zaffelare en veldwachter Van Damme deden de eerste vaststellingen. Het parket van Dendermonde kwam ter plaatse.

Dej. (onbekende datum, onbekende krant)
Aangezien het woord "kogel" wordt gebruikt ipv "granaat" moet het een relatief klein object geweest zijn. Op een E.N.E.R.G.A. timmeren lijkt mij onwaarschijnlijk .De helder metalen primaire detonator op de kop laat zich gemakelijk verwijderen. Misschien hebben wij het hier over luchtafweer munitie(kogels) van het kaliber 37/40mm? die hadden explosieve ladingen in het kogel gedeelte.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”