Bij gebrek aan.............

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Bij gebrek aan.............

Bericht door tsjokke »

Tijdens het militaire gedeelte van de cursus B1 in de K.Tech .S. in "Saffraanbeach"anno 1982 was er ook een cursus "Vorming Chef"
Als leidraad was er een drukwerk dat helaas bij het uitdunnen van mijn boekenkast de weg naar het oud papier gevonden heeft.
Hierin was onderstaand verhaal gepubliceerd in het Nederlands,maar dan veel uitgebreider.

For Want of a Nail
For want of a nail the shoe was lost.
For want of a shoe the horse was lost.
For want of a horse the rider was lost.
For want of a rider the message was lost.
For want of a message the battle was lost.
For want of a battle the kingdom was lost.
And all for the want of a horseshoe nail.

Het was dus om aan te tonen dat kleine oorzaken grote gevolgen kunnen hebben.
Ik schrijf dit artikel omdat ik gisteravond (ZAT 28juli 2012)een- weliswaar verminkte- zinspeling naar deze lering hoorde door "Pike" in de aflevering "No spring for Frazer"van de serie Dad's Army op BBC 2.

Aanleiding van de zinspeling was het zoekraken van een BUTTERFLY SPRING van een Lewis gun.
Reden voor mij om eens proberen op te zoeken welk onderdeel dit wel zou zijn en waarvoor het stuk diende.
Nu blijkt er volgens mijn opzoeking in een Lewis gun geen veer te zitten met die benaming.
Dus waarschijnlijk is het een destijds populaire benaming in Engelse legerkringen ofwel is de naam verzonnen ten behoeve van de film.
Hoe het ook zij,het getoonde ding lijkt me het meest op de BUTT LATCH SPRING.Een wipvormig onderdeel dat geactiveerd wordt door de piston na elk schot en enkel bij het eindigen van het vuren ,door middel van een erop geplaatste trekveer het trekkermechanisme in de neutrale stand zet.
Deze veer heeft dus geen werking als de trekker gehouden wordt.

Misschien zie ik het fout,maar dan hoop ik dat een van de wapenexperts van het forum mij het licht doet zien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”