Graden

Ditjes en datjes over het Belgische leger.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Graden

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 27 Okt 2010 19:14
Snaaip schreef:De graden kennen we al, maar hoe gaat het systeem precies in zijn werking? Het stijgen van graad?
Paddy schreef:Begin jaren '80 werd je korporaal (of brigadier) na 30 maanden dienst als tijdelijk vrijwilliger, als je niet teveel gestraft was geweest :roll:
C/Gr schreef:Vandaag de dag is alles via anciënniteit.
Iemand die begint is soldaat. Na 1 jaar dienst wordt hij eerste soldaat. Dan korporaal na 8 of 10 jaar dienst. Vervolgens Korporaal chef en eerste korporaal chef. Ik weet niet na hoeveel jaar, ik denk na 15 en 20 jaar.
Bij de onderofficieren beginnen ze als sergeant, na vier jaar eerste sergeant. Om eerste sergeant majoor te kunnen worden moeten ze slagen in een cursus die ze kunnen volgen als ze twee jaar 1Sgt zijn. Als ze niet slagen of niet deelnemen worden ze maximum 1Sgt Chef (tot hun pensioen, 'chef kapstok', omdat het onderste van de graad op een kapstok lijkt). De graad van 1SgtMaj volgt na een aantal jaren dienst, ik denk een 10 tal. Na 1Sgt Maj volgt adjudant via anciënniteit, ik weet niet na hoeveel jaar. Voor Adjudant chef is terug een examen nodig, de plaatsen zijn beperkt en er is een selectie, dus niet iedereen wordt het. Voor Adjudant majoor is het terug hetzelfde verhaal, alleen dat daar nog minder gelukkigen zijn.
Voor officieren is het 4 jaar onderluitenant (waarvan een aantal jaren al meetellen in de school), 5 jaar eerste luitenant en 5 jaar kapitein, dan kapitein-commandant. Juist voor men Cdt wordt kan men een vorming volgen, is men daar geslaagd en weerhouden kunnen ze majoor worden, anders is het commandant 'fin de carrière' (dus tot pensioen). Na majoor luitenant-kolonel na opnieuw een vorming en een selectie. Hoe het zit voor kolonel weet ik niet, maar het is niet anciënniteit. Daarna generaal, maar hoe dat juist in zijn werk gaat weet ik ook niet.

Zoals Paddy zei, kunnen straffen leiden tot uitstel van bevordering.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “ABL - algemeen - en général”