Sabel dragen...

Ditjes en datjes over het Belgische leger.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Sabel dragen...

Bericht door Jeanke »

Hallo,

Al ontelbare keren gezien en mij evenveel keren afgevraagd...

Waarom wordt de sabel in de hand gedragen(bedoel bij plechtigheden zoals vandaag) en niet meer aan de riem?
Sinds wanneer is deze regel in voegen en waarom?

Grtz.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Sabel dragen...

Bericht door Walesha »

Ik had mij ook eens afgevraagd wat een modern leger nu nog met een sabel aanmoet, dit is wat mij toen werd vertelt:

Tot 1900 waren een sabel en een zwaard gewone wapens die zowat elke soldaat droeg, door de alsmaar verbeterde vuurwapens geraakten die in onbruik. Heden ten dage is het een gewoon onderdeel van het gala-uniform van de militaire elite en tevens een status symbool.
De sabel in de hand dragen: de koning en zijn militaire entourage dragen een sabel op hun gala-uniform, wanneer ze plaats nemen op de eretribune zit de sabel tussen hun knieën omdat ze anders met dat ding aan hun riem niet eens in die zetel geraken en het is tevens een vertoon van status en macht, zoals de scepter van een middeleeuwse koning.
Tijdens parades zie je dan wel eens een officier die met de sabel in de hand een detachement voorgaat, ook hier weer een ceremoniële functie en wordt met de sabel in de hand ook de focus gelegd op de bevelhebber.
Hier heeft de sabel ook nog een andere functie vergelijkbaar met de dirigeerstok van een dirigent of de staf van een tambour-major van een fanfare... met die sabel worden dus bepaalde richtingen of bevelen gegeven aan het achteropkomend detachement.
In voege van wanneer.... voor zover is weet is dat gebruik bij parades al eeuwenoud hoor.

let op: dat is wat mij erover werd vertelt, ik garandeer in geen geval dat de hele uitleg ook correct is.
Sla ik ergens de bal mis dan hoor ik dat graag, maar zonder beledigingen aub. :)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Sabel dragen...

Bericht door Bram1940 »

Indien een officier geacht wordt een sabel te bezitten/hanteren (bv leerlingen aan de KMS), moeten zij dit dan zelf aankopen? Ik neem aan dat hiervoor nog steeds richtlijnen bestaan voor om te vermijden dat er een wirwar is aan modellen.

Wordt iedere officier vandaag nog geacht er één aan te schaffen?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Sabel dragen...

Bericht door Walesha »

Op de KMS volgen studenten een officiersopleiding en maakt die sabel onderdeel uit van het lesmateriaal.
Ook de studenten aan de KMS zullen die sabel dragen tijdens parades, dan dragen ze tenslotte ook traditionele uniformen die teruggaan tot de tijd van de stichting van de KMS maar een sabel bij het gala-uniform is net zoals het uniform zelf voorbehouden voor hoge officieren, ik dacht vanaf de rang van luitenant-kolonel.
Of die mensen die sabel zelf moeten aankopen weet ik niet, het gala-uniform echter wel dat wordt op maat gemaakt.
Er is wel een tijd geweest dat dergelijke sabels en zwaarden gepersonaliseerd waren met bepaalde versieringen en eventueel het wapenschild van de adelijke familie waar ze bij hoorden zoals bvb de Katana in Japan... of dat nu nog zo is weet ik niet.
Ik weet wel dat de sabel van onze koning al decennia lang een uniek stuk is dat nog dateert uit het prille begin van België en overgaat van vader op zoon, een erfstuk dus.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Sabel dragen...

Bericht door bupi »

Hallo Walesha ,
Dat laatste ,Ik denk het niet ?
Tussen een oosters aandoend model van Leopold 1 en een soort model 1889 van nu ?

http://www.7sur7.be/7s7/fr/16662/Le-roi ... -Ier.dhtml

Mvg.Pierre.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Sabel dragen...

Bericht door Walesha »

Tja, het artikel is Frans en dat is voor mij Chinees maar ik ga ervan uit dat de sabel van Leopold 1 dan met de tijd werd vervangen door een ander model wat onze huidige koning nog steeds bezit?
Mij was gezegd dat het nog steeds dezelfde was, so don't shoot the messanger!
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Sabel dragen...

Bericht door bupi »

Denk dat het een beetje aan het uniform of de gelegenheid ligt wat de Koning draagt .
Leopold 1 =oosters kromzwaard (Frans / Engelse mode van toen ).
Leopold 2 = Degen voor hogere Belgische officier .
Albert 1 = cavalerie zwaard ?
Leopold 3 = model 89 ?
Boudewijn = zwaard met leeuwenkop ( Kongo ).
Albert 2 = zwaard met gesloten gevest .
Filip = model 89 ?
Mvg.Pierre.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Sabel dragen...

Bericht door bupi »

Errata .
Buiten dat kromzwaard Leopold 1 en degen Leopold 2 moeten het sabels zijn .
Mvg.Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Sabel dragen...

Bericht door canadian2nd »

De sabels van de leerlingen KMS worden op maat (lengte) gemaakt en dienen aangekocht te worden door de eigenaar.
De sabel (gemaakt in een Solingense fabriek) krijgt voor de Vlamingen : "Voor vorst en Vaderland" en voor de Walen : "Pour Le Roi et la Patrie" op de ene kant van de kling en langs de andere kant de Koningskroon en het logo van de regerende vorst. ... A - LIII - B - AII - FP ... samen met fraaie graveringen.
Het dragen van de sabel door een Officier is waarschijnlijk wel gereglementeerd en nog steeds in voege.
Ik zal eens mijn voelsprieten uitsteken bij de juiste personen.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Sabel dragen...

Bericht door RSMCI »

Uittrekssel uit het reglement kledijen : DGHR-REG-DISPSYS-001

216. De sabel
a. Algemene voorschriften
(1) De sabel wordt enkel door de Koning, de Prinsen en Prinsessen, de opper- en
hoofdofficieren aangewezen om de Koning te vertegenwoordigen en door de officieren
in dienst bij de Koning gedragen.
(2) De sabel wordt gedragen door ieder officier bij bijzondere plechtigheden waarvoor zijn
dracht wordt voorgeschreven.
(3) De sabel wordt gedragen door de officieren en de onderofficieren die de promoties van
leerling-officieren van de KMS bij officiële gelegenheden flankeren.
b. Officieren van de Marine
(1) De officieren van de Marine dragen de sabel met het groot tenue (tenue 2A) en het
tenue van de Paleiswacht (tenue 4D).
(2) Met het ceremonieel tenue (tenue 2B) wordt de sabel niet gedragen, maar wel de koppel
met draagriem.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Sabel dragen...

Bericht door canadian2nd »

Hier mijn exemplaar afkomstig van een onderofficier werkzaam bij de K.M.S. zoals in puntje a. (3) in het bericht van RSMCI hierboven.
Een sabel uit de "Boudewijn" periode en gemaakt door E&F HöRSTER uit Solingen.
Leeuwenkop Pierre ? niet te zien denk ik.
mvg
canadian
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Sabel dragen...

Bericht door bupi »

clxghzk (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Sabel dragen...

Bericht door hiems »

@Canadian:
in mijn periode (91-97) kregen de officieren-leerlingen KMS een sabel ter beschikking gesteld door het wapenmagazijn. Het betrof sabels waarop geen inscripties waren aangebracht (met uitzondering van een volgnummer). De afwerking van het goudkleurige gedeelte was ook eenvoudiger dan wat op de foto's staat. Normaal gezien bleven deze sabels in de KMS en verliet je de school zonder sabel. De reden hiervoor was, dat hij toch niet gebruikt werd buiten de KMS. In sommige eenheden (Cavalerie) kon men als Officier toch nog een sabel aankopen achteraf. Toen ik de KMS verliet werd echter plots beslist om de afstuderende leerlingen toch hun sabel KMS te geven. Blijkbaar wou men eens een nieuw lot aankopen, gelet op het feit dat onze sabels toch al enige sporen van sleet vertoonden. Ik weet niet of de latere promoties hun sabel kregen of konden aankopen.
Wat jij beschrijft, was van toepassing op de leerlingen van de Rijkswacht, die in principe na het tweede jaar de KMS verlieten en bij hun aankomst op het Universitair Centrum een sabel op maat aankochten met de vermelde inscripties. Blijkbaar was er nog een stock aan sabel bij Solingen, waardoor men een sabel kreeg met een B, hoewel Koning Boudewijn reeds overleden was (de B stond dan voor België).
Daarnaast bestaat er nog de Degens des Konings, die ook met vermeldingen versiert is en waarbij er een kroontje op de schede geplaatst wordt.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Sabel dragen...

Bericht door bupi »

Degen des Konings .

http://www.rma.ac.be/degenkoning/nl/

Mvg.Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Sabel dragen...

Bericht door canadian2nd »

hiems schreef:@Canadian:
in mijn periode (91-97) kregen de officieren-leerlingen KMS een sabel ter beschikking gesteld door het wapenmagazijn. Het betrof sabels waarop geen inscripties waren aangebracht (met uitzondering van een volgnummer). De afwerking van het goudkleurige gedeelte was ook eenvoudiger dan wat op de foto's staat. Normaal gezien bleven deze sabels in de KMS en verliet je de school zonder sabel. De reden hiervoor was, dat hij toch niet gebruikt werd buiten de KMS. In sommige eenheden (Cavalerie) kon men als Officier toch nog een sabel aankopen achteraf. Toen ik de KMS verliet werd echter plots beslist om de afstuderende leerlingen toch hun sabel KMS te geven. Blijkbaar wou men eens een nieuw lot aankopen, gelet op het feit dat onze sabels toch al enige sporen van sleet vertoonden. Ik weet niet of de latere promoties hun sabel kregen of konden aankopen.
Wat jij beschrijft, was van toepassing op de leerlingen van de Rijkswacht, die in principe na het tweede jaar de KMS verlieten en bij hun aankomst op het Universitair Centrum een sabel op maat aankochten met de vermelde inscripties. Blijkbaar was er nog een stock aan sabel bij Solingen, waardoor men een sabel kreeg met een B, hoewel Koning Boudewijn reeds overleden was (de B stond dan voor België).
Daarnaast bestaat er nog de Degens des Konings, die ook met vermeldingen versiert is en waarbij er een kroontje op de schede geplaatst wordt.

Beste hiems,
deze sabel dateert van tijdens de regeerperiode van Koning Boudewijn. Ik heb hem gekregen van een Onderofficier die toen bij de KMS tewerk gesteld was. Als je zijn naam wil kan je die bekomen via PB.
Ik zal het deze persoon nog eens goed vragen naar de juiste toedracht ervan en meld je het antwoord.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Sabel dragen...

Bericht door hiems »

Beste Canadian,

het zou me interesseren te weten hoe het komt dat jouw sabel een inscriptie heeft.
Ik zie dat die van jou redelijk wat slijtage vertoont op het goudkleurige gedeelte.
De gravures op de mijn staan lager dan die bij jou (tot onder het gedeelte dat 'geslepen' is). De stempel van Solingen is ook anders en het jaartal (1993) staat vermeld.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Sabel dragen...

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef:clxghzk (2).jpg
Zo te zien Pierre is dit een "Koninklijke sabel" - een zeer luxueuze en mooie sabel die niet aan iedere officier toebedeeld werd.
Ik kende deze foto ook van die neger die er in 1960 met de sabel van Koning Boudewijn vandoor ging.
Ik denk trouwens dat die sabel nog maar recent "boven water" is gekomen.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Sabel dragen...

Bericht door canadian2nd »

@ hiems :

Hier het antwoord van de “gever” van de sabel in mijn bezit:

"Jan,
Ik heb 3 jaar in de KMS dienst gedaan en dit van 1980 tot 1983. Ik was daar CSM (mijn graad was toen adjudant). De leerling-officieren met goede resultaten kregen hun sabel mee voor hun verdere loopbaan.
Wij kregen deze sabel om aan de plechtigheden deel te nemen alsook een sjako die wij mochten behouden.
Dit is inderdaad een sabel uit de regeerperiode van Koning Boudewijn.
Mvg.
William"

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Sabel dragen...

Bericht door abbl64 »

canadian2nd schreef:
bupi schreef:clxghzk (2).jpg
Zo te zien Pierre is dit een "Koninklijke sabel" - een zeer luxueuze en mooie sabel die niet aan iedere officier toebedeeld werd.
Ik kende deze foto ook van die neger die er in 1960 met de sabel van Koning Boudewijn vandoor ging.
Ik denk trouwens dat die sabel nog maar recent "boven water" is gekomen.
mvg
Jan
Inderdaad Jan,
de sabel van Koning Boudewijn is terug in België,
het kan al een jaar of tien zijn,het antwoord hebben ze in het Militair museum zeker.
Je ziet dat je niet moet beschikken van een bewakingscamera om een diefstal vast te leggen hé.
MVG,Lucien
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Sabel dragen...

Bericht door abbl64 »

canadian2nd schreef:Hier mijn exemplaar afkomstig van een onderofficier werkzaam bij de K.M.S. zoals in puntje a. (3) in het bericht van RSMCI hierboven.
Een sabel uit de "Boudewijn" periode en gemaakt door E&F HöRSTER uit Solingen.
Leeuwenkop Pierre ? niet te zien denk ik.
mvg
canadian

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
Op de site van het Solinger klingenmuseum is vermeld dat de firma E&F Hörster in 1996 zijn deuren gesloten heeft.
http://www.klingenmuseum.de/_deutsch/dk ... tritt.html
Nu zijn er nog andere firma's in Solingen die voor België sabels maakt,(vb:WKC) je kan ze naar je eigen goesting laten graveren,
natuurlijk omdat het een privaat aangekocht item is.Via google vind je de site wel.
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Sabel dragen...

Bericht door abbl64 »

abbl64 schreef:
canadian2nd schreef:
bupi schreef:clxghzk (2).jpg
Zo te zien Pierre is dit een "Koninklijke sabel" - een zeer luxueuze en mooie sabel die niet aan iedere officier toebedeeld werd.
Ik kende deze foto ook van die neger die er in 1960 met de sabel van Koning Boudewijn vandoor ging.
Ik denk trouwens dat die sabel nog maar recent "boven water" is gekomen.
mvg
Jan
Inderdaad Jan,
de sabel van Koning Boudewijn is terug in België,
het kan al een jaar of tien zijn,het antwoord hebben ze in het Militair museum zeker.
Je ziet dat je niet moet beschikken van een bewakingscamera om een diefstal vast te leggen hé.
MVG,Lucien
Hier de link van HLN over de vondst van de sabel van Koning Boudewijnhttp:
//www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/articl ... ofde.dhtml
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: Sabel dragen...

Bericht door Jeanke »

Hallo,

Allemaal fijne reactie's en mooie wetenswaardigheden maar geen concreet antwoord op mijn initiële vraag:

"Hallo,

Al ontelbare keren gezien en mij evenveel keren afgevraagd...

Waarom wordt de sabel in de hand gedragen(bedoel bij plechtigheden zoals vandaag) en niet meer aan de riem?
Sinds wanneer is deze regel in voegen en waarom?"

Iemand?

Grtz.
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Sabel dragen...

Bericht door clash »

Gokje: omdat men zich tegenwoordig niet meer per paard maar per automobiel verplaatst en een sabel aan de riem niet echt handig is daarbij?

groeten,
Bert
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: Sabel dragen...

Bericht door Jeanke »

Zit misschien iets in...
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Sabel dragen...

Bericht door RSMCI »

1. De sabel wordt bij wapenschouwingen enkel gedragen door de leerlingen van de KMS op het ceremonieel tenue MET de gordel en schede.
2. Tijdens de wapenschouwing zelf is de sabel in de hand( te beschouwen als de gewone bewapening)
3. De sabel in de schede in de hand ZONDER gordel wordt in principe zo gedragen door de vertegenwoordiger van de koning
4. Op de huidige (uitgangs)uniformen zijn er GEEN koppelriemen meer aanwezig zodat de sabel(bv. door de Koning) enkel in de hand kan worden gehouden.

W.
RES NON VERBA
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: Sabel dragen...

Bericht door Jeanke »

Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “ABL - algemeen - en général”