Logica in ABL nummerplaten?

Ditjes en datjes over het Belgische leger.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door fre »

Weet iemand of er een bepaalde code zit (of ooit gezeten heeft) in de nummerplaten van de Belgische strijdkrachten?

In mijn onderstaande topic (over ABL Willys CJ3A's) op dit forum valt het me op dat veel van de nummerplaten van deze voertuigen beginnen met 22, 26 of 27.

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=29&t=3364

Toegegeven, het is lang niet bij allemaal het geval, maar ik zie toch een bepaald patroon verschijnen. Louter toeval, of zit er een bepaalde logica achter (bv. type voertuig, tonnage, datum of iets dergelijks?)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door one_O_five »

Er zit inderdaad een systeem in maar hoe de vork juist aan de steel zit weet ik ook niet helemaal, het komt er op neer dat op het ogenblik een reeks voertuigen aangekocht werd er reeds een reeks nummerplaten voor die voertuigen voorzien werd op het ogenblik van aankoop.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door gunnery »

Als een vtg aangekocht wordt, dan krijgt deze een "ASSET" nr.
Dit is de "nummerplaat".
De eerste 2nr's zijn soortgebonden, de volgende 3 zijn de eigelijke nr v/h vtg.
Maar wanneer vtg uit omloop genomen worden, dan zou het kunnen dat deze wel opnieuw gebruikt worden.....
Daar ga ik mij niet over uitspreken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door one_O_five »

Ter inlichting, ASSET is een van de vele afkortingen in het toenmalige logistieke systeem, ook al in de jaren 80 was de logistiek op informatica gebaseerd, de meeste afkortingen zo als CDMAT, APLICC en ook ASSET zijn afkomstig uit het Frans.

Betreft de ASSET is bovenstaande juist maar het is al voorgekomen dat er een tweede reeks werd aangekocht, dan kon het misschien wel voorkomen dat de nummers verschilden, ik weet niet of er bij de uitgaven van de nummers rekening werd gehouden met een eventuele tweede aankoop.

De Leopard van het tankmuseum draagt ASSET 84500, door de leden de vijfhonderd genoemd, zelf had ik in het 4L als 21 de 54594 en later als 25 de 54598, de CAT in 83 heb ik geschoten met de 54822.
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door fre »

Ik heb hier nog een oude, verroeste nummerplaat liggen met nr 87769. In tegenstelling tot de huidige nummerplaten is deze nog eentje die duidelijk met de hand is geschilderd (en minstens één keer werd overschilderd). Valt er uit dit nummer af te leiden van welk type voertuig deze plaat afkomstig is?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door larotje »

Hallo Fre,

Volgens ons zitten zowel de Bedford model "R" als de FN Brossel Miesse 4RM in dezelfde serie met beginnummer 87. Het probleem is dat beide types vrachtwagens in dezelfde periode in gebruik waren. We hebben ook al gemerkt dat dit bij Minerva TT en Willy's CJ3 ook al voorkwam. Misschien waren beide types na een in/uitgebruikname compatibel. Voertuig met een zelfde functie, laadvermogen, terreincapaciteiten, ... Oorspronkelijk waren het geemailleerde(broos en breekbaar) nummerplaten die bij beschadigingen werden bijgewerkt. Ze werden zelfs op een uitgeknipte plaat geschilderd soms zelfs zonder mal met koeien van cijfers (Arm Belgisch Leger), dit komt ook voor op pantservoertuigen waar deze op het voertuig zelf werd geschilderd. De nummerplaten waren volgens de richtlijnen van toen net als de burgerplaten een kleinere voorste en een grote achterste, alhoewel we ook kleinere versies kennen (uitzonderingen). In de jaren 70 werd de veel flexibelere aluminium versie ingevoerd die tot op heden nog in gebruik is, die ook volgens de burgernormen was. Misschien zullen we ooit in de toekomst een europees formaat gaan zien als deze trend zich verderzet. Tegenwoordig zie je veel Militaire voertuigen met nummerplaten die in zeer erbarmelijke toestand zijn.

Hopelijk schept dit een beetje duidelijkheid in de warboel.

Mvg,
fre
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:13

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door fre »

OK, bedankt voor alle reacties. Uiteraard blijft aanvullende info op deze thread zeer welkom!
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Logica in ABL nummerplaten?

Bericht door BPS10 »

Gisterenavond stond in mijn straat een Opel Combo van het leger geparkeerd en de nummerplaat van het voertuig begon met 11xxx.
Plaats reactie

Terug naar “ABL - algemeen - en général”