Bottines oplappen

Ditjes en datjes over het Belgische leger.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: Bottines oplappen

Bericht door sprotje »

al eens geprobeerd met zwart waarmee men lederen zetels kleurt, het is een vloeistof voor onderhoud van leder. In degelijke winkel moet dat toch te koop zijn! Er bestaan producten die men kan vinden in de doe het zelf zaak (Brico in Ternat of Anderlecht) Anders een berichtje sturen naar madam of tanta Kaat, die weet veel.......
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Bottines oplappen

Bericht door Grenadier »

Er bestaan inderdaad producten om leder te (her)kleuren, ook geschikt voor bottines (en ander schoeisel)! De verf zal je wel eerst moeten verwijderen, en de bottines goed ontvetten (ik denk dat aceton hiervoor ok is). Wel een beetje werk aan, maar het loont de moeite!

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Bottines oplappen

Bericht door Grenadier »

"Dissolvent" betekend gewoon 'oplosmiddel', en aceton is idd een oplosmiddel. Wasbenzine is er ook zo eentje. Je kan die normaal in elke doe-het-zelf zaak vinden, in literflessen.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Bottines oplappen

Bericht door one_O_five »

Geduld, geduld en nog eens geduld ...

Eerst de verf er af met een oplosmiddel en dan direct er voor zorgen dat het oplosmiddel zo snel mogelijk verdwijnt, dat wil zeggen goed spoelen met water ... niet op een litertje kijken.
Waarschijnlijk gaat ge plekken in het leer hebben, geen kleurmidellen gebruiken, enkel schoenblink.
Voor ge aan de blink begint eerst het leer met schoenvet bewerken tot het soepel word, daarna met schoenblink insmeren en opblinken.

Die bottinen zullen nog niet blinken zo als op de foto, die glans ontstaat pas na een jaar dienst, elke dag dragen en poetsen, harde borstel, blink, zachte borstel, harde borstel.
Die procedure om een paar goed te kuisen, reken op ze een twintig minuten, herhaal die dan een keer of tweehonderd en ge krijgt dat resultaat.
Blijf van al die chemische middeltjes om ze te doen glanzen af, die helpen toch niet en een "ancien" ziet dat toch direct, het is pas als ge het leder zelf glad geborsteld hebt dat die glans kan ontstaan, kijk maar eens goed naar dat model paar, daar is de structuur van het leder verdwenen.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Bottines oplappen

Bericht door eaw458 »

Als de verfspatten niet groter zijn dat wat je op de foto ziet, zou ik nog trachten ze er heel zachtjes met een scherp hobbymesje af te halen.

Als je het kleuren toch niet kan laten, zou ik alleen "Fiebing's Leather Dye" gebruiken, maar dan _voor_ je er schoenvet en blink opzet. Da's een grondkleurmiddel op basis van alcohol dat de structuur helemaal niet aantast en het leder niet naar de knoppen helpt.

En dan idd schoenvet en blink.

Blijkbaar zijn die oude Rugaks nu gegeerd! En zeggen dat ik twee van mijn drie paar buitengekieperd heb.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Bottines oplappen

Bericht door one_O_five »

Op de mijne liggen nu juist nieuwe zolen maar ik was wel zo slim dat voor ik de gepensioneerde ging spelen nog een nieuw paar in reserve te kopen, ik kan nog een paar jaar verder.

Wat ik nog vergeten was, als we vroeger een grote parade hadden staken we een nylonkous in de broekzak, vlak voor het opmarcheren krijgt ge nog een speciale blink op de bottinen, maar dat gaat alleen met van die oude goed behandelde, met nieuwe is dat onmogelijk.
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Bottines oplappen

Bericht door popo_fireman »

Grenadier schreef:"Dissolvent" betekend gewoon 'oplosmiddel', en aceton is idd een oplosmiddel. Wasbenzine is er ook zo eentje. Je kan die normaal in elke doe-het-zelf zaak vinden, in literflessen.

Groetjes,

Wim2
Hier nog eens even als eerste posting een oude thread leven in blazen...
Gebruik ALLEEN aceton om je bottines te ontvetten (om ze daarna (bij) te kleuren).
NOOIT dissolvent (wat moeder de vrouw gebruikt om haar nagels te ontlakken) gebruiken want hier zit een deel olie in om de huid niet te laten uitdrogen...

Advies: aceton altijd in open lucht gebruiken, daar dit een zeer vluchtige stof is die je al gauw draaierig kan maken...om nog maar niet te spreken van een mogelijk explosief damp/luchtmengsel. gebruik natuurlijk ook een paar goede vloeistofdichte (chemische) handschoenen anders zien je handen nadehand spierwit van het onttrokken vet (wat niet zo gezond is).

Koop voor de rest inderdaad een gekleurde vloeistof voor leer te kleuren (iedere goede schoenhandel heeft wel ergens een set). Gebruik dus geen zwart ledervet of dergelijke...het moet echt vloeibaar zijn om diep in de poriën van het leer te dringen. Daarna opblinken/voeden met schoenblink met echte boenwas.

Voor de echte schoenenfetishisten...gebruik ook geen ledervet op synthetische basis...zeker niet bij antieke stukken, daar de door de tijd opgebouwde zuren het leer meer kwaad doen dan goed (bron: Stiefelthread op het multiboard.com).

Groeten,
popo_fireman
Plaats reactie

Terug naar “ABL - algemeen - en général”