evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Bericht door belg1914 »

Leo Buts (heemkring Heist-op-den-Berg stelt tentoon:

"Met de welwillende medewerking van enkele collega’s verzamelaars organiseerde ik, op vraag van de Heemkundige kring Die Swane te Heist-op-den-Berg en het Verbond voor heemkunde - gouw Antwerpen, een tentoonstelling :Evolutie in Ordehandhaving : evolutie in kledij voor ordehandhaving bij de Belgische politiediensten sinds het begin van de 20ste eeuw tot heden.
M.a.w. de evolutie in uniformen en uitrusting van de ordehandhavingsdiensten zoals garde civique, rijkswacht, politie en veldwachter. In 13 aangeklede mannequins en busten tonen we de evolutie in de uniformen en uitrusting. Deze staan opgesteld in het heemkundig museum Die Swane, Kerkplein 24, Heist-op-den-Berg. De tentoonstelling blijft er opgesteld tussen 5 juni 2011 en 28 augustus 2011, elke zondag geopend tussen 14.00 uur en 18.00 uur. (gratis toegang) Het is mogelijk om voor een (kleine) groep op een andere dag een bezoek te regelen. Voor de geïnteresseerden is er een gratis folder van 24 pagina’s ter beschikking. Zelf zal ik, in de beurtrol van het museum, aanwezig zijn op 5 juni en 10 juli.

Het is tevens een mooie gelegenheid om ons, overigens prachtig, heemkundig museum eens te bezoeken, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Het heemkundig gedeelte is deels geïnspireerd op het thema, dat wijlen onze voorzitter Jozef Weyns, nauw aan het hart lag : volkshuisraad in vlaanderen. Tevens is er nog een bijzondere afdeling op de zolderverdieping met een waardevolle verzameling radio’s.

Indien je voor deze gelegenheid dan toch mocht afzakken naar onze regio, loont het zeker de moeite om ook het ‘Treinmuseum’ te bezoeken eveneens op het Kerkplein gehuisvest. Het bevat de enorme verzameling miniatuurtreintjes van wijlen Pieter Nombluez, voormalig directeur van de Heistse academie.

Na alle ernst kan je even rustig vertoeven in ons heemerf de Pandoerenhoeve, gelegen op de Bruggendeindse heibaan, richting Hulshout. Daar richtte onze heemkundige kring een oude lemen hoeve herop bij de oude Kaastrooimolen van Bruggeneinde. De molen is thans wiek-loos en in restauratie. Malen of zien malen kan je er nu niet, maar elke zondag is dit heemerf geopend en in de hoeve kan je bij uitstek Trappist proeven (ook iets anders) en frikadellen eten. Over andere week wordt er ook nog artisanaal brood gebakken in het hiertoe opgerichte bakhuis naar oud model met houtoven."
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Bericht door belg1914 »

gisteren even geweest: enkele impressies:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Bericht door Bram1940 »

Rudi,

Als ik het goed zie, heeft de eerst getoonde mannequin een holster voor de nagant revolver. Klopt?

En wat is het kenteken op de kraag (twee gekruiste ???)?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Bericht door belg1914 »

kenteken...2 gekruiste kanonnen (garde civique artillerie luitenant);
van revolvers ken ik niks
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: evolutie ordehandhaving Heist o/d Berg

Bericht door Drackx »

Hallo Rudi,
Bedankt voor deze lijvige uiteenzetting en de foto's
Ik had de mail al gekregen van Leo en ga zeker mijn best doen om naar deze prachtige tentoonstelling te komen.
Het lijkt me zeker de moeite waard!
Nog veel succes!
Filip
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”