Nieuw museum?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Nieuw museum?

Bericht door Walesha »

Er zijn geruchten voor de oprichting van een nieuw legermuseum te Leopoldsburg.

Leopoldsburg wil, samen met Defensie, een gloednieuw militair museum oprichten en heeft daarvoor 3 miljoen euro subsidie gevraagd aan Toerisme Vlaanderen. Het Vlaams Militair Museum, kortweg VLAMM!, moet 5,5 miljoen euro kosten en wordt -als alles goed gaat- op 11 november 2018 geopend in de leegstaande kazerne Kwartier IJzer. Dat schrijft Het Belang van Limburg vandaag. Het museum, dat mikt op het ambitieuze cijfer van 100.000 bezoekers per jaar, wil vooral inzetten op beleving. Onder andere door getuigenissen van soldaten en veel doe-activiteiten.

Bron: Belga;be 21-10-2015
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Nieuw museum?

Bericht door georges-cdl »

Verbazend dat de Defensie daar geld zal insteken gezien de bezuinigingen ?

Leopoldsburg is wat te groot geworden cfr de inkrimpingen.

Mischien juist de kazerne "geven" ?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Walesha »

Geen idee hoe ze het precies gaan doen maar het lijkt er wel op dat menens is:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151020_0193 ... s-per-jaar
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Nieuw museum?

Bericht door georges-cdl »

Dat ziet er serieus uit...
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuw museum?

Bericht door one_O_five »

Ik heb dat gelezen maar ik vraag me af wie dit initiatief nam, Vlaanderen zou daar 3 miljoen moeten voor geven, ik denk dus niet dat defensie er voor iets gaat tussen zitten.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Walesha »

Het is idd nogal onduidelijk, wie de initiatiefnemer is weet ik niet zo precies maar ik dacht te verstaan dat de bijdrage van Defensie zou bestaan uit logistieke steun: o.a. het ter beschikking stellen van het gebouw en het terrein.
Mss ook bij het mogelijke overhevelen van bepaalde collectiestukken die elders verspreid zitten, al dan niet in andere musea of depots? Het museum in Brussel kampt zo bvb al jaren met plaatsgebrek, ondanks de recente uitbreiding en verbouwing.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuw museum?

Bericht door one_O_five »

Het museum in Brussel word geherstructureerd ... wat een woord ...
In plaats van een generale directie zou er een directie per site komen, Brussel, Bastogne, Gunfire Brasschaat, Dodengang, Kemmelberg.
Als eerste resultaat zie ik dat de toegang in Brussel na 1 januari niet meer gratis is, over de andere sites is me nog niets bekend.
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Museum Leopoldsburg

Bericht door Obusje »

Is er nog recent nieuws over de oprichting van
een nieuw legermuseum te Leopoldsburg?
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Walesha »

Niks meer van gehoord nee. :?
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Exjager »

Er zou toch wel eens wat nieuws mogen komen. Eerst leek alles supersnel te gaan, en dan plots niks meer van te horen.
Was het ook niet zo dat er sprake was dat het MKOK ook naar daar zou verhuizen of in opgenomen worden?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuw museum?

Bericht door one_O_five »

Gewoon een kwestie van geld, en zo als iedereen weet is het de politiek die het geld verdeeld.
De situatie is nog niet helemaal duidelijk maar het ziet er naar uit dat we met Gunfire in Brasschaat een voorsprong hebben, niet alleen met het materiaal dat er al aanwezig is maar ook de politiek speelt in ons voordeel.
Gunfire zal bestaan uit de combinatie artillerie en tankmuseum, de vliegclub en Perron Noord, er is ook sprake van dat er een afdeling licht vliegwezen zou komen, de toeristische dienst van de gemeente werkt ook mee.
Zodra de herstructurering van het KLM achter de rug is word Gunfire een zelfstandige site en zodra ik meer weet laat ik dat hier ook wel weten.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Exjager »

Gunfire in Brasschaat is geïnstalleerd en is inderdaad duidelijk op de goede weg!
Hopelijk blijft dat zo.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Walesha »

Over musea gesproken... weet iemand hoe het eigenlijk zit met het "Koreamuseum" bij 3para in Tielen en het museum van 1JP/G in kwartier Ijzer te Leopoldsburg? Sinds de verbouwingen bij 3para en de verhuis van 1JP/G zijn beide musea niet meer toegankelijk, wat gaat daar nu mee gebeuren?
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuw museum?

Bericht door Exjager »

Walesha schreef:Over musea gesproken... weet iemand hoe het eigenlijk zit met het "Koreamuseum" bij 3para in Tielen en het museum van 1JP/G in kwartier Ijzer te Leopoldsburg? Sinds de verbouwingen bij 3para en de verhuis van 1JP/G zijn beide musea niet meer toegankelijk, wat gaat daar nu mee gebeuren?
Ik vermoed dat dit van 1JP is meeverhuisd naar Heverlee en een plaats heeft gekregen in het museum daar.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”