Openingsuren Bastogne Barracks

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door piot1940 »

Beste,

Heeft er iemand informatie over de openingsuren van de Bastogne Barracks.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2015 15:07

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door Mr Mojo Risin »

Staat op de site van het KLM:

http://www.klm-mra.be/klm-new/nederland ... ex-tabs-nl

Bovenaan op Bastenaken klikken.
Steeds op zoek naar alles omtrent Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door georges-cdl »

Als de Kazerne zal sluiten cfr de nieuwe budgetten, zal de historische plaats gered worden... da's al een goed nieuws op zichzelf !

Maar zal meer dan waarschijnlijk onder toezicht zijn van de BWM.
Dus niet meer de huidige gemotiveerde militaire team.
Deze laatste zullen hun verzamelingen verwijderen en lege lokalen achterlaten

In geval van een sluiting zal er daar meer dan waarschijnlijk niets gebeuren tijdens het NUTS weekend 2015 ! :(
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door piot1940 »

Dank voor info,

Ik ga eens in de maand april.

Wat is BWM ???

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2015 15:07

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door Mr Mojo Risin »

georges-cdl schreef:Als de Kazerne zal sluiten cfr de nieuwe budgetten, zal de historische plaats gered worden... da's al een goed nieuws op zichzelf !

Maar zal meer dan waarschijnlijk onder toezicht zijn van de BWM.
Dus niet meer de huidige gemotiveerde militaire team.
Deze laatste zullen hun verzamelingen verwijderen en lege lokalen achterlaten

In geval van een sluiting zal er daar meer dan waarschijnlijk niets gebeuren tijdens het NUTS weekend 2015 ! :(
Is het kerstdiner in de kelder e.d. niet ingericht door privéverzamelaars? Want in dat geval moet de inrichting natuurlijk niet persé in het gedrang komen.
Steeds op zoek naar alles omtrent Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door one_O_five »

Het kerstdiner is wel niet in de kelder maar in een oud troepenkamer, er is zelfs een klein podium zodat ge de originele foto zelf kunt fotograferen.
De kelder is ingericht zo als het HQ in 44, boven is een hele hoop interessant Belgisch materiaal te bekijken, en let vooral op de originel foto's in de gang.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door one_O_five »

Het kerstdiner is wel niet in de kelder maar in een oud troepenkamer, er is zelfs een klein podium zodat ge de originele foto zelf kunt fotograferen.
De kelder is ingericht zo als het HQ in 44, boven is een hele hoop interessant Belgisch materiaal te bekijken, en let vooral op de originel foto's in de gang.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door georges-cdl »

Jean

BWM is de nieuwe "Bastogne War Museum", gelegen op de plek van de toenmalige Bastogne Historical center (BHC) !

Wat de Bastogne Barracks betrefd, is de kans zeer groot dat de Kazerne zal gesloten worden.
Het goed nieuws is dat de historische building met de 101AB HQ zal 'overleven' !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door one_O_five »

BWM is een privaat initiatief en heeft eigenlijk niets met de Heinz Baracks te maken.

Dat die kazerne zou gesloten worden stond al in het plan De Crem, wat is er gebeurd, er waren een deel militairen die niet van Bastogne naar Marche en Famenne wilden en die een welbekende Waalse politieker ingeschakeld hadden.
In 2010 toen het Militiar Museum daar een annex openden werden die militairen aan het museum gehecht, wel onder bepaalde voorwaarden.
Ook in 2010 was een gedeelte van de kazerne belegd met asiel zoekers.
Gezien ik heel de BSD heb zien verdwijnen waren me de gedane beloftes wel bekend en was ik toen al van mening dat die kazerne wel degelijk dicht zou gaan.
Ondertussen zijn bovengenoemde politieke figuren van het toneel verdwenen en is verdere commentaar overbodig.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door piot1940 »

Of een kazerne al dan niet dicht gaat om economische, militaire of politieke redenen laat ik hier buiten beschouwing.
Wat gebeurt er met de collectie voertuigen? Enig idee waar die onder gebracht worden. Die vraag werd al eens eerder gesteld.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door one_O_five »

Om eerlijk te zijn Jean, ik vrees dat op dit ogenblik niemand een idee heeft wat er met het materiaal gaat gebeuren.
Van wat er in Kapellen stond is er maar een fractie naar Bastogne gegaan, hetzelfde in Brasschaat, daar staat het ook al vol ondertussen.
Het oude Russische materiaal is dan weer ergens anders opgeslagen, een gedeelte zou verschroot zijn volgens sommige geruchten.
Stelt zich verder de vraag als er geen militairen meer in het Militair Museum gaan zijn wie de boel dan draaiende gaat houden, het draait nu al niet rond.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door piot1940 »

Als ik dan toch even buiten de grens van het topic "openingsuren" mag treden.

Persoonlijk vind ik dat heel jammer. We hebben op nationaal vlak blijkbaar weinig interesse in historisch materiaal. Dat wordt niet echt gekoesterd. Ik heb de indruk dat dit voor de overheid eerder een last dan een goede erfenis is. Buiten '14 - '18 dan waar wel heel wat interesse en inspanningen zijn gebeurd.
Als ik dan zie hoe ze zoiets in Engeland aanpakken ..... Al wat ze hebben, vinden of opdelven wordt geklasseerd, gerestaureerd en rijdt, vaart of vliegt. Al van in de tijd van de Oude Romeinen. Die interesse en begeestering in nationaal erfgoed is veel meer aanwezig, ook bij het grotere publiek.
Ik spreek hierbij niet over een aantal lokale musea die wel heel goed draaien en met interessante topics naar buiten komen. Ik denk hierbij aan het Gallo-Romeins museum in Tongeren. Waarom kunnen die bijna elk jaar met een begeesterende tentoonstelling naar buiten komen en andere niet.

Bon, daarmee is het van mij af, terug naar de openingsuren. ;)

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2015 15:07

Re: Openingsuren Bastogne Barracks

Bericht door Mr Mojo Risin »

Tegenwoordig is het al besparen wat de klok slaat, zeker bij defensie. Ze denken alleen op korte termijn en "quick cash". Pas tegen 2040 zullen ze volgens mij gaan beseffen van "oei, die en die zaken uit WO2 hadden we toch beter bewaard". :|
Steeds op zoek naar alles omtrent Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”