bevrijdingsfeesten klein willebroek

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door prozz »

nu zaterdag 7 september
in klein willebroek wordt dan de bevrijding herdacht: begint om 10.00 hr tot 12h30, wat toespraken en een kleine optocht van wat historische voertuigen[quote][/quote]
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door tim s »

Maar dat is nog maar het begin van de bevrijdingsfeesten.

Na Klein-Willebroek rijden de militaire voertuigen in konvooi over de Boomsesteenweg naar Antwerpen, waar er na een ceremonie in het Stadspark een optocht door de stad wordt gehouden.

Staat bij ons elk jaar op de kalender!

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door Exjager »

Blijkbaar heeft men, volgens ik lees op andere media, daar geweigerd om voor de vaderlandslievende verenigingen het Belgisch Volkslied te spelen, en enkel de Vlaamse Leeuw.
Heeft daar, nogmaals volgens dezelfde media, voor de nodige commotie gezorgd.

Iemand die er bij was?

(Let op, wil hierbij GEEN politieke discussie starten, gewoon een bevestiging van het bovenvermelde feit)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door prozz »

ik was der bij en ze hebben inderdaad het boeltje geopend met de vlaamse leeuw... daarna zijn ze wel verder gegaan met de brabaconne en het engelse volkslied, voor mij was diene show van de vlaamse leeuw gewoon een statement dat den burgemeester wilde doordrijven... of da gepast was is natuurlijk een ander vraag. voor mijn part moet ge geen politieke kleureke bij zo een bijeenkomsten willen tonen
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door Paddy »

Exjager schreef:Blijkbaar heeft men, volgens ik lees op andere media, daar geweigerd om voor de vaderlandslievende verenigingen het Belgisch Volkslied te spelen, en enkel de Vlaamse Leeuw.
Heeft daar, nogmaals volgens dezelfde media, voor de nodige commotie gezorgd.

Iemand die er bij was?

(Let op, wil hierbij GEEN politieke discussie starten, gewoon een bevestiging van het bovenvermelde feit)
[link2]Het Nieuwsblad,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00730735[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door Exjager »

Thx voor de info Prozz en Paddy.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door Grenadier »

Wat mij in deze wéér eens opvalt, is dat in het franstalige deel van België er geen "haan" naar kraait als daar bij officiële gelegenheden en/of herdenkingen het waalse volkslied gespeeld wordt (of dit nu voor of na de Brabançonne gebeurt doet er even niet toe). Het getuigd evenmin van respect als men de rug keert naar z'n "eigen" volkslied, zelfs van minachting voor het eigen landsdeel. Blijkbaar leven de naweeën van de collaboratie nog langer door dan de meeste collaborateurs zelf. Hierbij nog een kleine opmerking terzijde; er waren meer Waalse SS'ers dan Vlaamse, ondanks het feit dat de Belgische bevolking toen ook uit ong. 60% Vlamingen tegenover ong. 40% Walen bestond. Arm (kleingeestig?) Vlaanderen...
Remember Brave Little Belgium
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door Bram1940 »

Blijkbaar worden symbolen nog altijd politiek misbruikt. Vandaar wellicht de afkeer in Vlaanderen. In Wallonië leeft dit minder, me dunkt. Daar gaat het eerder om folklore dan om een politiek statement te maken.

Groeten,
Bram
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: bevrijdingsfeesten klein willebroek

Bericht door tim s »

Ik kan mis zijn, maar volgens mij wordt daar elk jaar het Vlaamse volkslied gespeeld, net als die morgen in Boom...

Trouwens, bij de plechtigheid voor 11 November op het Schoonselhof in Antwerpen worden ook de twee gespeeld. Niemand die der iets op zegt.
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”