Identificatie helm

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Identificatie helm

Bericht door MrMich »

Beste,

Zijn er hier mensen die me wat meer info kunnen verschaffen omtrent deze helm?
Zou vermoedelijk 1e WO moeten zijn, maar ik vind hem wat een raare kleur hebben?

mvg,

Mich

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie helm

Bericht door canadian2nd »

Volgens mij een M1915 Adrian gebruikt door het Belgisch Leger. Nog in zeer goede staat. Op de binnenkant staat een stempel zie ik ... anker ??
Kan je daar eens een foto van nemen aub ?
De kleur is volgens mij goed - mosterdbruin.
Gewoon de binnenhelm losmaken en de binnenkant laten zien.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Binnen helm losmaken ?

Niet doen .

Gewoon hier kijken bij de cite van Jean .

http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/AB ... ameset.htm

Hoofddeksel dan Helm klikken .

stempel Compagnie Coloniale .

Verder de eerste (verkeerde klinkverbinding ) uitvoering visier .
De kogels schampten naar binnen i.p.v .naar buiten.
Goeie matte kleur.

Mvg. Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie helm

Bericht door canadian2nd »

Goed gezien Pierre : Compagnie Coloniale.

maar niet losmaken .......? Waarom niet ?
Bang dat er iets zou kunnen losbreken ?
En dan ... liever dat dan al het roest en de vuiligheid te laten doorwoekeren.

Als ik een oud wapen in mijn bezit krijg, gaat hij tot de laatste vijs en het laatste onderdeel uit elkaar en wordt het gepoetst. Zo houd ik het wapen zoals het was voordat het vuil werd.

Ieder zijn goesting uiteraard.

mvg
Jan

PS : en ... al gesponsord ?
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

Beste,

Bedankt voor jullie antwoord. Ik zal er inderdaad van blijven heb hier nog niet zo veel ervaring mee en ben bang iets stuk te maken. Ik had al eens gekeken op je link, daarvan dat ik vermoedde dat dit om een helm van de 1e WO ging. Maar als ik dan kijk naar andere foto's van helmen (zoekertjes, museum, collecties, ...) zie ik vaak een helm passeren met een donkerdere kleur vandaar dat ik twijfelde. Hoe komt dit dan? Is dit door verkleuring, belichting of gewoon een ander model? Zou je me wat meer info kunnen geven over de verkeerde klinkverbinding, wil dit zeggen dat deze helmen dan uit de rotatie werden gehaald of werden ze gewoon ook nog doorgebruikt?

mvg,

Michiel
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Michiel ,

Vooreerst welkom op dit forum .

Hierbij het tweede productietype .
casque13.jpg
Duidelijk te zien : de vizierplaat word hier nu over de nekplaat geklonken zodat de kogels of projectielen afschampen .

Ook te zien: de donkere blinkende verkleuring door manipulatie die levensgevaarlijk was aan het front .

De Fransen hadden de foute eerste productie dus aan de Belgen verkocht waarna ze met Belgisch leeuwtje en kleur her schildert werden .

Beter zo een helm dan niets .

Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Philippe Vandeweege
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:00

Re: Identificatie helm

Bericht door Philippe Vandeweege »

Zeer mooie helm"jus".
Alhoewel te zien aan het kleurverschil lijken mij helmschaal en leeuwtje niet homogeen te zijn .
De eerste franse helmen werden met insigne erop gespoten.
Naderhand werden helmschaal en insignes(er waren verschillende;infanterie genie artillerie enz.De juiste insignes werden dan in de eenheid zelf geplaatst) apart gespoten wat aanleiding gaf tot kleurverschil.
Gezien de belgische adrian maar een insigne had werden de belgische adrians integraal met insigne erop gespoten wat normaliter geen kleurverschil gaf....
Groeten.Philippe
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

bupi schreef: 12 dec 2018 10:18 Michiel ,

Vooreerst welkom op dit forum .

Hierbij het tweede productietype .

casque13.jpg

Duidelijk te zien : de vizierplaat word hier nu over de nekplaat geklonken zodat de kogels of projectielen afschampen .

Ook te zien: de donkere blinkende verkleuring door manipulatie die levensgevaarlijk was aan het front .

De Fransen hadden de foute eerste productie dus aan de Belgen verkocht waarna ze met Belgisch leeuwtje en kleur her schildert werden .

Beter zo een helm dan niets .

Mvg. Pierre.
Ja inderdaad, nu begrijp ik wat je bedoeld. Betekent dit dan ook dat deze foutieve helmen niet meer gebruikt werden aan het front, of werden deze gewoon verder gebruikt? Wat bedoeld u juist met manipulatie, dat die donkere blinkende verkleuring ontstaat door het feit dat de belgen hem overschilderd hebben? Wat hebben ze hier dan aan gedaan, overgegaan naar een meer kaki helmkleur?

Sorry voor al mijn vragen, maar ben hier nieuw en een redelijke leek op dit vlak...

mvg,

Michiel
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

Philippe Vandeweege schreef: 12 dec 2018 10:52 Zeer mooie helm"jus".
Alhoewel te zien aan het kleurverschil lijken mij helmschaal en leeuwtje niet homogeen te zijn .
De eerste franse helmen werden met insigne erop gespoten.
Naderhand werden helmschaal en insignes(er waren verschillende;infanterie genie artillerie enz.De juiste insignes werden dan in de eenheid zelf geplaatst) apart gespoten wat aanleiding gaf tot kleurverschil.
Gezien de belgische adrian maar een insigne had werden de belgische adrians integraal met insigne erop gespoten wat normaliter geen kleurverschil gaf....
Groeten.Philippe
Beste,

Dank voor uw antwoord, maar wat bedoeld u juist met "jus"?
Welk kleurverschil ziet u juist, want de helmschaal en het leeuwtje lijken mij toch dezelfde kleur te hebben?

mvg,

Michiel
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Michiel,

Hier om Uw honger naar info te beantwoorden .

https://www.world-war-helmets.com/fiche ... ian-Mle-15

Mvg. Pierre.
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

bupi schreef: 13 dec 2018 10:59 Michiel,

Hier om Uw honger naar info te beantwoorden .

https://www.world-war-helmets.com/fiche ... ian-Mle-15

Mvg. Pierre.
Beste,

Wow, alvast bedankt voor deze prachtig gedetailleerde site!

mvg,

Michiel
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie helm

Bericht door canadian2nd »

@ Bupi

dus het is een Franse Pierre ? Compagnie Coloniale.
Geleverd aan het Belgisch leger van Albert.
Maar wel met de voor- en achterplaat van de klep verkeerd aan elkaar geklonken ... mooie helm ...

Bedankt voor het naar voor brengen van de site i.v.m. de Adrian helmen.

vele groeten

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Identificatie helm

Bericht door Felix.Z »

Compagnie Coloniale was inderdaad een Frans bedrijf dat Adrian helmen leverden aan zowel het Franse en het Belgische leger.
Dits is een model 1915 helm met het eerste model binnenwerk, ook nog eens de juiste mosterd kleur dus de helm is effectief gemaakt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Niet alleen een zeer mooie helm maar ook een iconische en steeds zeldzamere te vinden helm (in deze conditie).
Mooi plaatsje geven en koesteren zou ik zeggen ;)
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Bedankt Feliz.Z. / Kaylen voor deze "epiloog" .

Iets nog gevonden van deze C.C. van twee jaar geleden ?

In een ander kleurtje.

IMG_8725%20(1).jpg
IMG_8726.jpg
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Identificatie helm

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Deze helmen werden doorgebruikt tot mei 1940. Ze werden dan wel herschilderd in een donkerdere khakikleur, vermoedelijk ergens in de jaren 1920. Vele vereranen van ‘14-‘18 die nog dienden in 1940 waren erg gesteld op hun helm uit WOI.

Groeten,
Bram
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Identificatie helm

Bericht door Felix.Z »

Dag Bupi,
Iets nog gevonden van deze C.C. van twee jaar geleden ?
Deze helm is (jammer genoeg ;) ) niet in mijn bezit, deze was van een kennis met wie ik contact had via een ander forum.
We waren toen eigenlijk op zoek naar wat er op de helm stond omdat niemand van ons beiden het goed kon lezen.

Niets meer gehoord van deze man sindsdien.

Groeten
Felix
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

Felix.Z schreef: 14 dec 2018 15:51 Compagnie Coloniale was inderdaad een Frans bedrijf dat Adrian helmen leverden aan zowel het Franse en het Belgische leger.
Dits is een model 1915 helm met het eerste model binnenwerk, ook nog eens de juiste mosterd kleur dus de helm is effectief gemaakt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Niet alleen een zeer mooie helm maar ook een iconische en steeds zeldzamere te vinden helm (in deze conditie).
Mooi plaatsje geven en koesteren zou ik zeggen ;)
Beste,

Zal ik zeker doen, dit wordt een familie erfstuk :)

mvg,

Michiel
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

Beste,

Deze helm werd gevonden samen met een sabel op zolder in de Walen, heb deze niet samen aangekocht omdat hij zich in slechtere staat bevond. ik heb echter wel foto's van het stamnummer en één ander nummer. Nu is mijn vraag de volgende, kan men aan de hand van deze nummers te weten komen bij welke divisie hij ingedeeld was, zijn functie was?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg,

Michiel
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Michiel ,

Hier het lotje.

Om de hoogte van de ophangbeugel /ring te zien .

Sabel van de lichte cavalerie 1822-83 .Ophangbeugel/ring geen 5 cm verlaagd in 1906.

K in een cirkel is 3 ieme Regiment d'Artillerie de Campagne / 3 de Regiment Bereden Veldartillerie .

Moest de ring verlaagd of een type handvat 1894 ,dan een ander regiment door reorganisatie Artillerie .

Nr 394 stamboeknummer .

Mvg. Pierre.
446248187_1-lot-abbl-officier-wo1-helm-sabel-loopgraafperiscoop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie helm

Bericht door nick »

bupi schreef: 16 dec 2018 13:41
Nr 394 stamboeknummer .

Mvg. Pierre.
=> 394 is het nummer van de sabel, geen stamboeknummer.

Mvg,
Nick
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Identificatie helm

Bericht door bupi »

Nick,

Bedankt voor de rechtzetting.

Mvg. Pierre.
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Identificatie helm

Bericht door MrMich »

bupi schreef: 16 dec 2018 13:41 Michiel ,

Hier het lotje.

Om de hoogte van de ophangbeugel /ring te zien .

Sabel van de lichte cavalerie 1822-83 .Ophangbeugel/ring geen 5 cm verlaagd in 1906.

K in een cirkel is 3 ieme Regiment d'Artillerie de Campagne / 3 de Regiment Bereden Veldartillerie .

Moest de ring verlaagd of een type handvat 1894 ,dan een ander regiment door reorganisatie Artillerie .

Nr 394 stamboeknummer .

Mvg. Pierre.

446248187_1-lot-abbl-officier-wo1-helm-sabel-loopgraafperiscoop.jpg
Beste,

Betreft dit dan de 3 e Legerdivisie onder leiding van Luitenant-Generaal Leman - 3e Artillerieregiment?
En wil dit zeggen dat dit een helm was van een onderofficier/officier, of had iedere rang binnen dit regiment een sabel tot hun beschikking?

mvg,

Michiel
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”