Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door one_O_five »

Een bekende bezit dit kenteken en vermoed dat het van het 8ste Linie is, ik vind een foto er van enkel op Ebay terug met de vermelding 8 Linie 1951.
Ik vind nu wel wat geschiedenis terug maar heb enige twijfels, het vaandel 8 Li was in het OC3 tot 1975, net zo als 9 Li werd het terug opgericht en uitgerust met JPK.
De geschiedenis WO i, interbellum en WO II terug te vinden is niet moeilijk, van 9 Li is terug te vinden dat de eenheid tussen 52 en 56 uit de reserver werd gehaald en geheractiveerd, van 8 Li nergens een woord te vinden.
Nu is de vraag dus of dit een kenteken van het 8 Li is uit de periode 51-56 of hebben we hier met iets anders te maken , en zo ja met wat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door BPS10 »

Dag Frans,

Van heel wat mutskentekens alsook borsthangers is het geweten dat er door de jaren heen verschillende versies bestaan hebben. In mijn persoonlijke documentatie vind ik 3 verschillende mutskentekens terug voor het 8 Li. Helaas zijn er geen periodes vermeld enkel de verschillen tussen de drie kentekens. Van eenheden zoals het 9 Li, 8Li, etc.,.., de onafhankelijke ATk eenheden van de actieve Brigades, is het historisch geweten dat ze eigenlijk uit de vroegere Cie ATk geboren zijn. Zo is het 9 Li bijvoorbeeld geboren uit de 4 Cie ATk en werd het 9 Li toegewezen als ATk eenheid aan de 4 Ps Inf Bde.

Het 8 Li werd verbonden aan de 1 Ps Inf Bde. De twee overige actieve Brigades (7 en 17) hadden eveens hun onafhankelijk Cie ATk. Voor de 7 Ps Inf Bde was dit het 13 Li. Het 2 Ch was de ATk Cie van de 17 Ps Bde. Ik neem aan dat dit eveneens het geval was voor de 2 reserve Bde's namelijk de 10 en 12 Ps Inf Bde.

U vermeld dat deze eenheden uitgerust werden met JPK's. In 1986 gingen de JPK's echter over naar de steuncompagnies van de eenheden gepantserde Infanterie toebehorend aan de Brigades. Zo gingen de JPK's van het 9 Li bijvoorbeeld over naar de steuncompagnies van het 1 Gr en 5 Li in het voorbeeld van de 4 Ps Inf Bde. Vanaf 1986 werden deze ATk eenheden namelijk uitgerust met het voertuig M113. Sommige van deze voertuigen waren voorzien van het ATk wapensysteem MILAN. Andere types M113 deden dienst als troepentransport, CP of Ambulance.

In bijlage stuur ik u een overzicht van de drie kentekens. De verschillen zijn vrij duidelijk. Behoudens vergissingen mijnentwege is lid van dit forum ex-gediende van het 8 Li.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door one_O_five »

Hey Erwin

8 Li is dus al zeker wat het kenteken betreft, als er nu nog iemand onder de leden de periode kan definiëren is het raadsel opgelost.
We hebben op Gunfire in Brasschaat overigens de JPK en M113 Milan staan.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door BPS10 »

Frans,


Ik zal bij gelegenheid eens naar één van de opendeurdagen van het Gunfire museum in Brasschaat moeten afzakken. :) Ter info hierbij een link naar de drie variaties van de borsthanger van het 8 Li. Wat ik persoonlijk een interessante piste vind om uit te zoeken is, waarom dat de wapenspreuk op het mutskenteken "Ca Va" is en op de borsthanger "Unguibus et Rostro" of vertaald met "met Snavel en Klauw"? Voor zover ik weet zijn er op het forum ook een tweetal leden die ooit een persoonlijk werk / bundel uitgegeven hebben over mutskentekens van het Belgisch leger. Dit zou mogelijk een licht kunnen werpen op de periodes van de diverse 8 Li mutskentekens op voorwaarde natuurlijk dat deze auteurs zo diep gaan graven zijn en hierop het antwoord gevonden hebben? Zoals u op de website van Christophe Cobbaut kan merken zijn er bij de borsthangers ook geen periodes vermeld. Misschien is dit heel moeilijk te achterhalen? Bovendien dient men er rekening mee te houden dat sommige mutskentekens en borsthangers slechts in heel kleine hoeveelheden gemaakt werden, vaak op het initiatief van een bedrijf die zo'n items maakte en dus ook nooit effectief noch officieel verspreid werden.

http://bemil.be/INF-8LI.htm
Laatst gewijzigd door BPS10 op 09 okt 2017 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door canadian2nd »

Frans
Ik vind enkel terug dat dit kenteken in voege kwam in 1951 tot ---. Ik vermoed dat dit tot het einde van het 8st Linieregiment betekent. Ik weet echter niet wanneer dit regiment ophield te bestaan.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door BPS10 »

@ Frans en Jan,

Het plan Delcroix of in militaire kringen beter gekend als de operaties REFORBEL en BEAR 97 voorzag dat de Belgische eenheden gestationeerd op West-Duits grondgebied tussen 1992 en 1994 terug op Belgisch grondgebied zouden ontplooid worden.

De bedoeling van dit plan was om de Belgische Strijdkrachten tegen eind 1997 af te bouwen, te gaan reformeren en een hele reeks besparingen op Defensie uit te voeren. Bepaalde eenheden werden totaal afgeschaft, andere gingen over naar de reserve, sommige eenheden werden in een nieuwe eenheid ondergebracht terwijl een paar eenheden effectief behouden werden weliswaar in een verminderde capaciteit of hun operationele taken werden danig aangepast. Daarnaast werd ook bepaald materiaal uit dienst genomen en hetzij verkocht of vernietigd. Last but not least had dit plan ook weerslag op de legerdienst.

Van +/- 86 tot 92 bestond een ATk eenheid uit een Staf, drie pelotons Milan en een peloton Tankjagers. Van het 9 Li weet ik dat de eenheid in 1992 voor een derde maal naar de reserve overging. De overige ATk Cies (8 Li, 13 Li en 2 Ch) ondergingen ofwel hetzelfde lot of werden afgeschaft.
In 1993 werden de effectieven van het 8 en 9 Li echter ondergebracht in een nieuwe eenheid namelijk : HK en Cie HK (8/9 Li) van de 1ste Gemechaniseerde Brigade die in Leopoldsburg gestationeerd werd.

In een later stadium (+/- 2009) spreekt men niet langer over gemechaniseerde Brigades. Het Landcomponent bestaat sindsdien uit een Lichte en Medium Brigade. Het HK van de lichte Brigade is te Marche-en-Famenne gekazerneerd en het HK van de Medium Brigade is te Leopoldsburg gekazerneerd.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door canadian2nd »

Bedankt BPS10
Dus we mogen aannemen van 1951 tot 1992 ?
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door one_O_five »

In de geschiedenis van het NEGENDE Linie vond ik terug dat die tussen 51 en 56 terug uit de reserve werden gehaald, wegens internationale spanningen, daarna duit het 9 Li terug op als ATK Cie met JPK zo als BPS 10 beschrijft.
Nu vermoed ik dat dit met 8 Li hetzelfde kan zijn, hier vind ik de geschiedenis terug tot juist na WO II, dan volgt er een gat om in 75 terug op te duiken met het vernoemde kenteken met de adelaar.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door BPS10 »

Frans,

Ik ken persoonlijk een militair die nog steeds in actieve dienst dienst is en ooit als beroeps bij het 8 Li gediend heeft. Ik wil het hem, bij gelegenheid, wel eens vragen. Het enige probleem is dat ik hem slechts zeer sporadisch ontmoet. Het is dus een kwestie van geduld hebben...

Van kleinere eenheden is het vaak bijzonder moeilijk om er nog maar enige officiële historiek van terug te vinden. Het 9 Li is een uitzondering omdat bepaalde oudgedienden waaronder de ADC Van Hoorebeke (ex RSM van 9 Li) een groot deel van hun loopbaan in die eenheid doorgebracht hebben, het persoonlijk initiatief genomen hebben en de moeite gedaan hebben om in die periode heel wat materiaal en gegevens te verzamelen en dit op zeker moment te gaan bundelen.

Neem bijvoorbeeld het 18 Bn Log. Van het 18 Bn Log bestaat er een vrij goede historiek. Van de eenheden die echter tot het 18 Bn Log behoord hebben zoals de 261 Cie Mun, 202 Cie Mat, etc.,.. is het weer zoeken naar een speld in een hooiberg. De kans is dan ook groot dat men er weinig of niets van gaat terugvinden. Je moet ook rekening houden dat er door de jaren heen heel wat wat documenten verdwenen of vernietigd zijn. Jammer maar het is nu eenmaal zo...
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Kenteken 8 Lini ... of toch niet

Bericht door BPS10 »

Als addendum aan dit bericht.

Mutskenteken van de Cie ATk welke de voorloper waren van eenheden zoals 8 Li, 9 Li, etc.,..
Cie ATk.jpg
Het mutskenteken van de Compagnie Hoofdkwartier 8e-9e Linie
8-9 Li.jpg
De borsthangers :

http://bemil.be/INF-HK8-9LI.htm
http://bemil.be/INF-1ATK.htm
http://bemil.be/INF-4ATK.htm
http://bemil.be/INF-7ATK.htm
http://bemil.be/INF-16ATK.htm
http://bemil.be/INF-17ATK.htm
http://bemil.be/INF-13LI.htm
http://bemil.be/INF-2JTV.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”