mysterieuze hulzen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

mysterieuze hulzen

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Tijdens mijn zoveelste "ontdekkingstocht" in de container "oud-koper" bij de plaatselijke schroothandelaar, trok ik deze twee hulzen uit de schroothoop... beiden Duits WOI, bedien gemaakt te Karlsruhe, maar welke??

De linkse, de lange smalle is 56cm hoog en moet voor een kaliber geweest zijn van circa 90mm, bodem getekend met Patronenfabrik Karlsruhe, juli 1917, Sp255 (blijkbaar proefmerk van Karlsruhe=??) en "28".

De rechtse is 50,3 cm hoog en moet voor een kaliber van 10,5 cm zijn geweest, bodem getekend met Patronenfabrik Karlsruhe, sept1918, Sp255 en "671"

Iemand enig idee voor welk kanon beiden gemaakt werden, de rechtse vermoedelijk voor de K17 10,5cm, klopt dit?? En de linkse??

Ik ga haast wekelijks even langs om de container te checken en het is echt triestig te zien wat daar allemaal in terecht komt, alleen al van Duitse, Belgische, Franse en Amerikaanse hulzen uit beide wereldoorlogen....

Groetend

Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door nick »

Beste,

=> Gezien dit een ABL-forum is, hoort uw vraag hier niet thuis.

Mods, slotje graag.

Mvg,

Nick
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door belgsken »

Hoi Bert,

Die ene is een Duitse 8,8 cm huls.

Met vriendelijke groet van een Belgsken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door one_O_five »

Dat hoort hier inderdaad niet thuis en ik veronderstel dat er hier geen duidelijk antwoord op zal volgen.
Die vraag kan beter gesteld worden op http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door sprotje »

een vraag is toch een vraag waarom bestaat dan een forum? Om elkaar toch te helpen of niet. Vond dit toch een eigenaardig antwoord!
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door canadian2nd »

sprotje schreef:een vraag is toch een vraag waarom bestaat dan een forum? Om elkaar toch te helpen of niet. Vond dit toch een eigenaardig antwoord!

OMDAT HET OVER "DEN ABL" MOET GAAN !!!! er bestaan andere fora genoeg .... eens zoeken en googelen op Duits ...

Kijk eens naar de titel van dit forum

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: mysterieuze hulzen

Bericht door bupi »

Hallo Bert Barrel :
Jammer voor U ,haalt de volgende keer ne korten uit de container en de 10,5 zal wel plots interessant zijn ( voor den obusier 10,5 A ) µµµ
A comme Alemand µµµ Hergebruik Duits materiaal interbellum !
En beter = haalt Belgen of Geallieerd belgisch materiaal WW1 uit die containers en plaats die!
Mvg . Pierre ;
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”