Verrekijker

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Verrekijker

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo,

Heb afgelopen vakantie een verrekijker gekocht, heeft iemand meer informatie of een datering van de verrekijker?

Binnenin de lederen tas staat geschreven: BEINE E. 24e 4e cie ARMEE BELGE

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Verrekijker

Bericht door Paddy »

Hallo Lewis,
het lijkt mij een burgermodel maar de inscriptie in de tas laat mij toch vermoeden dat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog werd gebruikt.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Verrekijker

Bericht door Lewis Gunner »

Bedankt voor je reactie, is dat dan mogelijk een burger model in gebruik bij het leger?

Is er een mogelijkheid om Beine E. te achterhalen?

Ben wel vergeten de markeringen vergeten vermelden die op de verrekijker staan, enkel bij het "wiel" een meting die loopt van 58-70 een een gekromde gevederde pijl en staat er depos of depo 5 gegraveerd. Op de middenste stang (die die je kunt uitschuiven) staat er nog: 5
4
3
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Verrekijker

Bericht door SMH »

http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... x/naam.pdf

Op blz 54 in de alfabetische lijst staat een zekere Beine Ernest uit Schaarbeek.
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Verrekijker

Bericht door SMH »

SMH schreef:http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... x/naam.pdf

Op blz 54 in de alfabetische lijst staat een zekere Beine Ernest uit Schaarbeek.
Wel 14e linie blijkbaar...

Bij de gesneuvelden ook een Beine E, maar dat was een soldaat 2e klas bij het tweede jagers te voet, dus nogal twijfelachtig of die een verrekijker zou gehad hebben...
http://www.inflandersfields.be/nl/woi-i ... ren/search
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Verrekijker

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zou je die 24 die er ergens ingekerfd staat, geen 14 kunnen zijn ? En trouwens, wie zegt dat de bezitter van deze verrekijker gesneuveld is ? Het zijn ook maar vragen en open pistes.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Verrekijker

Bericht door SMH »

Sgt. Veldeman schreef:Zou je die 24 die er ergens ingekerfd staat, geen 14 kunnen zijn ? En trouwens, wie zegt dat de bezitter van deze verrekijker gesneuveld is ? Het zijn ook maar vragen en open pistes.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Die in mijn eerste antwoord ( 14e linie) staat in het guldenboek en is dus niet gesneuveld...
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Verrekijker

Bericht door Sgt. Veldeman »

Nee, dat is waar. Mochten we nu eens een duidelijke foto van de inscriptie hebben, dat zou al veel helpen. Maar die zit binnen in de tas heb ik begrepen en daar is het zo makkelijk fotograferen. ;)

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Verrekijker

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo, zeer bedankt voor jullie reacties.

Ik probeer zeker ergens zondag of maandag een foto te trekken. De "inscriptie" staat inderdaad binnen in het deksel van de tas.
Ernest Beine is zeker een goeie denkpiste (als de verrekijker al uit de eerste wereldoorlog stamt.)

Groeten
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Verrekijker

Bericht door Lewis Gunner »

Met enkele dagen vertraging (waarvoor excuses) hier de foto:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”