2 emblemen, 't Steen?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik deze twee emblemen op een rommelmarkt gekocht. Op één ervan staat 't Steen van Antwerpen. Maar waarvan is dit embleem? Er staat TDO op en heeft een diameter van 4 cm.
Het 2e embleem zat erbij maar ik vermoed dat het niets met 't Steen te maken heeft. Er staat DGV op (of DCV?). De diameter is 3,5 cm.
Kan iemand me verder helpen in het determineren van deze emblemen?

Alvast bedankt.
Mvg Yente

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Zou het kunnen dat het Nederlands is ? Want in het Nederlands leger staat DGV voor Dienst Geestelijke Verzorging, bij ons heet dat de Dienst voor Religieuze en Morele Bijstand. Met het eerste kan ik je niet helpen, het spijt me, maar ik dacht dat 12Li zoiets had. Maar dat zou een contradictie zijn, gezien het, volgens mij, een Nederlands is en het ander Belgisch. Maar ik ben niet zeker van mijn stuk, dus als iemand uitsluitsel zou willen geven ?

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door one_O_five »

Het 5Li had een dergelijk kenteken op de muts, in Soest noemden we ze de mannen van het spookkasteel.
Dit is wel niet van 5 Li maar of het Nederlands is daar twijfel ik een beetje aan, die twee handen doen me eerder richting Antwerpen denken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door one_O_five »

Gevonden ... kijk eens naar de site vijfdelinie.be klik naar historiek en daar de link Antwerpen ...
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Yente »

Bedankt, maar het 5e linie nam pas in 1949 't steen op in hun mutskenteken en dit is totaal verschillend.
Zou het iets van de burgerwacht kunnen zijn of is dit gewoon een embleem dat ooit eens is uitgegeven ter ere van...?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Paddy »

Sorry Yente maar ik zou het eerder in studentenkringen zoeken .....
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Yente »

Dat is ook een optie. Maar het embleem is wel heel mooi afgewerkt, deed men dit zelfs voor studentenclubs?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door Paddy »

Yente schreef:Dat is ook een optie. Maar het embleem is wel heel mooi afgewerkt, deed men dit zelfs voor studentenclubs?
Mvg Yente
Als papa de centen had waarom niet ;-)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door farthingbowl »

dit kan werkelijk van alles zijn, vergeet niet dat een 40 jaar geleden alles en iedereen een soort van uniform of onderdelen droeg, de fanfare, bewaking, en nog veel meer kleine diensten. borduursel was toen net zo iets als een plastic embleem nu, het was vrij gewoon.

Tim
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: 2 emblemen, 't Steen?

Bericht door farthingbowl »

oh, en 't steen is natuurlijk het logo van de stad Antwerpen, dus dat komt op vrijwel alle dienst emblemen van Antwerpen voor zoals politie, haven parkeer etc.. dus het is een embleem van de TDO antwerpen.. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”