Onbekende badges

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Tango,India,Mike
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 okt 2011 16:33

Onbekende badges

Bericht door Tango,India,Mike »

Beste forumleden

Misschien niet het juiste forum, maar ik hoop toch dat jullie me kunnen helpen. Ik heb deze badges van de "9th usaf" in mijn bezit.
Kan iemand me vertellen hoe je kan zien uit welke periode deze zijn? Wo2, post Wo2? Misschien wat ze waard zijn...

Alvast bedankt

Afbeelding
If we can’t lose, what’s the point of winning?
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Onbekende badges

Bericht door mava105 »

Op internet heb ik gezien dat deze badges vandaag de dag nog steeds gebruikt worden. Nieuwe zijn er te koop van 5 dollar.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Onbekende badges

Bericht door piot1940 »

gedrukte versie: war-time, made in great-britain

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekende badges

Bericht door one_O_five »

9 USAF, wel gedragen door Belgische VVE - Vliegveld Verdedigings Eenheden -

Voor meer uitleg onderstaande links.

http://www.vve-uda.be/Kentekens_Eenheden_nl.html

http://www.vve-uda.be/Chronologie.html
Tango,India,Mike
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 okt 2011 16:33

Re: Onbekende badges

Bericht door Tango,India,Mike »

Heel erg bedankt. Werden ze in paar gedragen?
If we can’t lose, what’s the point of winning?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekende badges

Bericht door one_O_five »

Ik zou het eigenlijk niet weten maar vermits het om een directe nasleep van de tweede wereldoorlog schijnt te handelen tussen April 45 en ergens een datum in 46 vermoed ik dat ze dezelfde kledij als de USAF droegen.
Ter inlichting, de 8th USAF is algemeen bekend om zijn B17 en de bombardementen op Duitsland, buiten de gevaarlijke vluchten leefden de piloten gemoedelijk op hun veilige vliegvelden in GB.
De 9th USAF was een tactische luchtmacht met directe steun opdrachten voor het leger, jagdbommenwerpers zo als de Thunderbolt en lichte bommenwerpers zo als de Mitchel.
De piloten leefden op veroverde of geïmproviseerde noodvliegvelden niet al te ver achter het front, dit enerzijds om zo snel mogelijk te kunnen ingrijpen en anderzijds om met hun machines zo lang mogelijk boven of juist achter het front te kunnen blijven.
Die vliegvelden volgden letterlijk de frontlijn en moesten dan ook goed beveiligd worden, vandaar dat ze die speciale eenheden hadden.
Nu lag Belgie hoofdzakelijk in de Britse sector, later een eigen bezettingsmacht tussen de Britten en de Amerikanen in Duitsland en zo ziet ge (tweede link) de tweede eenheid die in de Britse zone de vliegvelden mee bewaakte uitgroeien om uiteindelijk de Belgische VVE eenheden te worden.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Onbekende badges

Bericht door piot1940 »

US eenheidskentens werden enkel op de linkerschouder gedragen. Dit in tegenstelling tot de Britten, Canadezen, Belgen en andere op britse leest uitgeruste landen die kentekens op beide schouders droegen.
Graadkentens bij allen op beide mouwen.



m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”