Helm woI

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Helm woI

Bericht door dahaka »

beste, hieronder fotos van een woI helm belg?

Hij is oververfd,nochtans is het niet echt zwart zwarte verf? in het licht eerder donkerblauw? Iemand meer uitleg?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bedankt
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

in deze kleur zouden ze zijn gebruikt bij de "ZHD" maar ik weet niet meer precies wanneer!!Was het nu voor of na de periode dat ze de helmen markeerden met de letters "ZDH" :?
Ik zal eens kijken of ik het nog ergens terug vind, het is in alle geval voor civiel gebruik.
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: Helm woI

Bericht door dahaka »

Zdh?
Zekerheids- en Hulpdiensten voor Luchtbescherming? ... dit was dan opgericht na WOI ? ..
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Helm woI

Bericht door mava105 »

Ik dacht dat het hier ging om een helm in wol (van een schaap) :D Vond het al raar.
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

dahaka schreef:Zdh?
Zekerheids- en Hulpdiensten voor Luchtbescherming? ... dit was dan opgericht na WOI ? ..
jaja, dat is sowiso. het wil niet zeggen omdat het een model van WO1 is dat het dan vanzelfsprekend ook gedragen is in WO1 ;)
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Helm woI

Bericht door nick »

Beste,

=> Betreft een helm die gebruikt werd door de Rijkswacht, de vroege modellen waren idd van een diepblauwe kleur. De latere modellen waren zwart van kleur.

=> Goed mogelijk dat je binnenin (schaal) een stamnummer aantreft.

=> Zeker en vast geen ZHD-helm, die hadden geen leeuw doch wel de letters ZHD op het front geschilderd.

Mvg,

Nick
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

dat deze helmen zouden gebruikt zijn door de ZHD heb ik ook maar ergens gelezen, dus daar ga ik niet verder over discutieren.
Dat deze helmen gebruikt zouden zijn door de RW, dat is wat anders!!!

ten eerste is dit soort blauw helemaal niet het blauw dat gebruikt werd bij de RW, dat is echt donker blauw en niet dit fel blauw.
ten tweede zijn de enige helmen die eventueel in blauw zouden kunnen zijn voor de RW enkel de modellen 15 of 20. Tot nu toe heb ik nog nooit M31 helmen gezien in blauw voor gebruik bij de RW(wat nu ook niet meteen wil zeggen dat het onmogelijk is,maar ikzelf heb ze zeker nog nooit gezien)

de eerste foto laat twee helmen zien in dit fel blauw, oa één M31!!
tweede foto een vergelijking van een RW blauwe en zo een fel blauwe.

Daar komt ook nog bij dat ik in al de "fel" blauwe helmen die ik al ben tegen gekomen, nog nooit een nummer heb zien staan.
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

2013-03-07 19.11.59 (1024x681) (800x532).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

2013-03-07 19.17.45 (1024x681) (800x532).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: Helm woI

Bericht door dahaka »

Dus wat is een voorlopige , voorzichtige conclusie? :| :D
Vroeg model rijkswacht? ...
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: Helm woI

Bericht door dahaka »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Helm woI

Bericht door canadian2nd »

Is zeker een rijkswachthelm. Stamnummer van de rijkswacht.
grtn
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

heel interessant!! de eerste van deze met een nummer dat ik zie? raar!!
kan er aan de hand van het nummer een periode geplaatst worden? normaal zouden deze dan enkel mogen bestaan in het m15 of hoogstens m20 model, maar toch niet meer in de m31!! toe zou alles sowiso al in het zwart moeten geweest zijn?
Gebruikersavatar
philippe
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:57

Re: Helm woI

Bericht door philippe »

Is toch een m15?
Mvg,
Philippe
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Helm woI

Bericht door Bram1940 »

langemarck schreef:heel interessant!! de eerste van deze met een nummer dat ik zie? raar!!
kan er aan de hand van het nummer een periode geplaatst worden? normaal zouden deze dan enkel mogen bestaan in het m15 of hoogstens m20 model, maar toch niet meer in de m31!! toe zou alles sowiso al in het zwart moeten geweest zijn?
Volgens mij niet. De conservator van het vroegere rijkswachtmuseum wist mij te vertellen dat stamnummers bij de rijkswacht hergebruikt werden. Een "laag" nummer zegt dan ook niets over de periode waarin die wachter diende.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Helm woI

Bericht door canadian2nd »

philippe schreef:Is toch een m15?
Mvg,
Philippe
Ja Philippe, inderdaad, maar deze werden nog tot in de jaren 30 gebruikt.
zie : http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=32&t=1888
en er kan in derdaad niet nagegaan worden adhv het stamnummer dat erin geschilderd werd, van wie die helm was.
de stamnummers werden inderdaad hergebruikt (cfr Bram).... en interessant om weten : in alle rijkswachthelmen stond een stamnummer (dit was namelijk verplicht)
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

philippe schreef:Is toch een m15?
Mvg,
Philippe
ja idd, de uwe is een M15, geen enkel probleem.
Het rare aan heel de zaak is dat ik ook een M31 heb in deze kleur, en toen zou die blauwe kleur allang niet meer mogen gebruikt geweest zijn!!!
daarbij komt ook nog eens dat idd de helmen allemaal voorzien moesten worden van de stamnummer, en dit exemplaar is de eerste die ik tegenkom met een nummer??

Het is ook daarom dat ik de RW theorie ivm deze "fel" blauwe helmen nooit heb ondersteund.

wordt ingewikkeld nu zenne!!!
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Helm woI

Bericht door homefront »

Jou M31 helm is toch veel feller dan de m15 helm waarmee de post werd gestart?
De helm waarmee de post werd gestart is gewoon een vroege M15 rijkswachthelm met stamnr. Niets ingewikkeld hieraan.

Wat jou felblauwe M31 hem betreft; dat is een andere zaak. Zeker geen rijkswacht en ook niet civiel. De leeuw staat er nog op. Kan ook naoorlogs bespoten zijn?
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

homefront schreef:Jou M31 helm is toch veel feller dan de m15 helm waarmee de post werd gestart?
De helm waarmee de post werd gestart is gewoon een vroege M15 rijkswachthelm met stamnr. Niets ingewikkeld hieraan.

Wat jou felblauwe M31 hem betreft; dat is een andere zaak. Zeker geen rijkswacht en ook niet civiel. De leeuw staat er nog op. Kan ook naoorlogs bespoten zijn?

hij lijkt op de foto idd wel feller door overbelichting, maar is het niet. foto's zijn slecht genomen.
Als je nog eens goed op de foto naar de M31 kijkt naar waar ooit de kinriem heeft gezten over de klep, dan zie je duidelijk een kleurverschil.Ooit is die redelijk wat donkerder geweest.

Na oorlogs overschilderd is natuurlijk niet 100% uit te sluiten, maar waarom? en zeker al niet voor de fun, daarom is de kleur veel te gelijkend op de M15.

Blijft voor mij nog steeds een raadsel.

Was het trouwens niet zo dat die blauwe kleur op die RW helmen een missing was en dat deze helmen allemaal terug in het zwart moesten komen? dacht dat ooit eens ergens te hebben gelezen.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Helm woI

Bericht door LEO »

Beste dahaka,

Indien het nummer in de helm het stamnummer was van de gebruiker kan ik U melden dat de helm in het bezit was van STROOBANTS, Germanus.
Stamnummer 2813 (Mechelen) geboren 20 sept 1907. Na zijn legerdienst bij de Rijdende Artillerie ( stamnr.169/5132) overgegaan naar de Belgische Rijkswacht op 22 jan 1930.
Bevorderingen : 22 jan.1930 - Rijkswachter (Z) /12 apr. 1930 Rijkswachter (R) / 31 maart 1931 Brigadier (R) / 30 sep. WM 2kl. 1933 (R) / 30 sep. 1941 WM 1kl (R) / 08 maart 1948 WM 1kl (Z). Gepensioneerd op 01 jan 1949 (oorlogsjaren dubbel).
Andere uitrusting : Carabine Nr 5909 / Bouchon Nr 2060 : Bajonet Nr 2060 / Pistolet Nr 7284W / Livre Sanitaire Nr 330071 / Sabre Nr 20.

Het betreft hier mijn vader.

Groetjes.
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm woI

Bericht door langemarck »

wow!!! van een toeval spreken!!!!
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Helm woI

Bericht door LEO »

Dat mag je zeggen !
Ik herinner me nog de grote donkerblauwe verhuiskist waar al zijn Rijkswacht zaken instaken. Heb de helm dikwijls in mijn handen gehad.
Eind jaren '50 werdt deze kist opgehaald met een camion van de Rijkswacht voor inlevering. Herinner me nog een geëmotioneerde vader op dat moment.

Ik zou graag te weten komen hoe "user dahaka" in het bezit ervan kwam ?

Groetjes,

Leo.
mathiasaerts
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 dec 2011 18:34

Re: Helm woI

Bericht door mathiasaerts »

Enorm toeval!
Misschien dat er met hem iets valt te regelen?
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Helm woI

Bericht door LEO »

Ik hoop op een regeling, voor mij is deze helm een familiestuk en een geweldig toeval :cry:

Zal een PB'tje sturen voor meer klaarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”