Kist jaren 50

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Kist jaren 50

Bericht door nickdracu »

Beste forumleden,

Vandaag dit mogen krijgen. Het heeft wel een tijdje bij men tante gestaan.
Door een motten plaag die erin zijn er enkele dingen verdwenen. wat juist weet ik nog niet.
Kan iemand me er meer over zeggen? Deze zit nu voor enkele dagen in de diepvries om de beestjes te doen verdwijnen.

Bedankt,

Nick

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog een bijhorende broek in zelfde kleur maar die staat niet helemaal op foto, heb wel het label.

Afbeelding
Frits
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 okt 2012 20:25

Re: Kist jaren 50

Bericht door Frits »

het is van een kannonier.
in de bak die open staat zitten gewone oude spullen(niet leger) die 2kartonnen buisjes met metalen haakjes is om plastiekzakjes te dragen, en ik vermoet dat er een houten tupe bij ligt met naalden in.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: Kist jaren 50

Bericht door nickdracu »

Hartelijk bedankt Fritz, en Dune65.
En weet u toevallig de link met het plan van Engeland?
Of is dit hoogstwaarschijnlijk een plan getekend bij een trainingskamp in Engeland?
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Kist jaren 50

Bericht door anthony »

Erwin,

Mag ik vragen waarop je het verhaal van de rode lintjes baseert?

Als ik kijk in het reglement van 1950 zie ik geen rode lintjes staan. Als ik kijk in het werk van Jozef Van Herck vind ik de volgende terug:

- Breed rood lint in vilt: Schouderbandjes voor leerlingen van de Koninklijke Kadettenschool (1950) in vilt of laken. Rethorica en 1° wetenschappenlijke: 1e jaars scharlakkenrood 2cm breed
- Scharlakkenrood: Kandidaat Reserve Officieren en reserve aalmoezeniers (1972!). Scook A2 Mil. en Soc. (1982) werkkledij 2 jaar.

Na de uitleg van de kadettenschool komt echter volgende tekst:
OPMERKING: deze bandjes bestaan ook in gevlochten vorm als van de K.M.S. in de kleuren scharlakkenrood, lichtgeel en wit.

Als we deze tekst mogen geloven gaat het dus over een 1e jaars leerlingen aan de koninklijke kadettenschool...
Mvg,
Anthony Degrande
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Kist jaren 50

Bericht door mava105 »

Frits schreef:het is van een kannonier.
in de bak die open staat zitten gewone oude spullen(niet leger) die 2kartonnen buisjes met metalen haakjes is om plastiekzakjes te dragen, en ik vermoet dat er een houten tupe bij ligt met naalden in.
Die kartonnen buisjes met haken dienden destijds om een pakje te dragen waarrond een touw was.. De haakjes werden onder dat touw gehaakt. Dat was dus nog voor de tijd van de plastiek zakken.
Het houten buisje is inderdaad voor naalden. Mijn echtgenote gebruikt het nog steeds om de naalden in op te bergen :) (afkomstig van legerdienst 1966)
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Kist jaren 50

Bericht door anthony »

Maar de kandidaat reserve officieren droegen wel degelijk een vilten/laken lintje... geen gevlochten.
Aan de KMS werden echter (volgens de reglementen en docu) geen volledige scharlaken rode lintjes gedragen, maar wel scharlakenrood met koningsblauw erdoor geweven.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Kist jaren 50

Bericht door anthony »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: Kist jaren 50

Bericht door nickdracu »

Allebei hartelijk bedankt, opnieuw een stuk bijgeleerd ;)
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”