Datering knopen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Datering knopen

Bericht door VC89 »

Kan er iemand mij helpen met de datering van deze knopen. Via andere topics op dit forum heb ik al gevonden dat het model van knopen met de leeuw ten vroegste in 1915 voorkomt en dat geen van de makers overeenkomt met de gekende makers van knopen uit wo I.

Afbeelding
Boven: E (of F) Van Malderen (deze is van 'nature' niet blinkend)/ Bruxelles ; X.B. / ***
Onder: C.A.P.A. / Bruxelles ; EMTE / Gent ; Paree / Sevenum

Afbeelding
Fonson / Bruxelles ; J. De Meyer / Jette Brux.

Deze zaten er ook nog bij maar weet niet of ze deel uitmaakten van een militair uniform

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dank bij voorbaat
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Datering knopen

Bericht door Stef »

onderste op de onderste foto lijkt me van een Canadese battledress (WO2) te zijn, ik kijk het morgen even na ;)
Fidelitas et Superbia
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Datering knopen

Bericht door VC89 »

Bedankt stef,

Die er boven is de achterkant van de knoop (er zaten er twee in het lot). Het zou best kunnen dat deze van Canada zijn, in hetzelfde lot stak ook nog een Canadese knoop (Canada stond er op :) gedrukt) die hier niet getoond is.

Ik heb ondertussen gevonden dat Parree een Nederlands bedrijf is dat o.a. knopen vervaardigden. Het is opgericht in 1948 en werd in 1993 opgenomen in de VDL groep en heet sindsdien VDL Parree. Vermist de VDL niet op de knoop staat zal die knoop dus tussen 1948 en 1993 vervaardigd zijn geweest.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: Datering knopen

Bericht door farthingbowl »

de knopen met "buitenring" zijn tot een paar jaar na de 2e oorlog gebruikt en opgevolgd door die zonder ring, deze zijn oa op de battledresses gebruikt tot einde gebruik battledress
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Datering knopen

Bericht door VC89 »

Bedankt farthingbowl,

Nu kan ik zo toch al iets beter chronologisch ordenen. Heeft u toevallig ook de datum van het veranderen van type knoop?
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Manu militari
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2013 21:26

Re: Datering knopen

Bericht door Manu militari »

Wat de bedrijven betreft die knopen aanmaakte voor het leger,deze firma's maakten ook koperen knopen voor de Belgische post.
Volgende knopen gevonden: PARREE/SEVENUM
PARREE/HORST
CAPA/Bruxelles
F.VANMALDEREN/BRUXELLES

Zelf moet ik mijn "leeuwenknopen"nog eens onder de loep nemen...hierover later meer.

Afbeelding[/img]
HORUM OMNIUM FORTISSIMI SUNT BELGAE
Gebruikersavatar
Manu militari
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2013 21:26

Re: Datering knopen

Bericht door Manu militari »

Links boven F.Van Malderen Bruxelles
Rechts boven TAWO
Onder J.De Meyer Jette

Let op de onderlinge verschillen (staart !)...de leeuw van de firma TAWO ziet er nogal kaal uit.

Afbeelding[/img]
HORUM OMNIUM FORTISSIMI SUNT BELGAE
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”