Schoonmaakgerief voor geweer ?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik vond dit bij de bajonnetten van mijn grootvader op zolder en nam aan dat het dient om een geweer schoon te maken,
het serienummer is 6816,daaronder staat doorstreept 7968.
Afbeelding
Afbeelding
Kan iemand verdere info geven ?

mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door C/Gr »

Wat zit er juist in?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door larotje »

Hallo,

Het is een schoonmaaksetje voor de Hembrug Geweren en Karabijnen van onze noorderburen.

Mvg,
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Bedankt voor de info, enig idee welke periode ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Als iemand het moet hebben, doe maar een bod, hé ! ;)
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door Grenadier »

Sgt. Veldeman schreef:Bedankt voor de info, enig idee welke periode ?
De Hembrug geweren en karabijnen waren in gebruik van voor WO1 tot het uitbreken van WO2. Bij de capitulatie werden er heel wat vernield door het Nederlandse leger, van de overgebleven exemplaren werden er door den Duitsch gebruikt (o.a. in België) om bvb fabriekswachten en stationswachten te bewapenen.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

C/Gr schreef:Wat zit er juist in?
Ik krijg het er niet uit: ik vermoed een flesje vet en ijzerdraad en watten
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door tsjokke »

Sgt. Veldeman schreef:
C/Gr schreef:Wat zit er juist in?
Ik krijg het er niet uit: ik vermoed een flesje vet en ijzerdraad en watten

Voor de nederlanders is dit een "Vetkoker"die bewaard wordt in een afgescheiden vakje van de broodransel.
Inhoud;loopborstel met trekkoord
vetlappen(voor ons poetskatoen)
oliebusje
ref:handboek voor den soldaat;breda 1937
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Schoonmaakgerief voor geweer ?

Bericht door larotje »

Bij ons weten is er in het doosje enkel een oliepotje (geen vet), poetsdoek en een loopborstel voor op de poetsstok van het wapen te schroeven.
Dit alles zit inderdaad in een zakje op de broodzak onder de sluitflap, in een ander zakje aan de zijkant van die broodzak zitten dan nog het vetdoosje en gecombineerde borstel.

Op de infanterie patroontassen zit dan het stervormige gereedschapje. Verder op de foto nog een loopdop. Deze attributen bestaan waarschijnlijk al van in de invoering van de Hembrug geweren en karabijnen vanaf 1895, deze werden dan nog gebruikt in het Nederlandse leger tot 1940.

We denken dat we hiervoor wel te zeer afwijken van het doel van dit forum, dit was niet de bedoeling, sorry hiervoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”