Lederen riemen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Lederen riemen

Bericht door anthony »

Weet iemand iets meer over deze riemen?
Alvast bedankt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lederen riemen

Bericht door Paddy »

Lijkt mij een " Sam Browne" maar in de zwarte uitvoering in plaats van bruin :?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Lederen riemen

Bericht door anthony »

Paddy schreef:Lijkt mij een " Sam Browne" maar in de zwarte uitvoering in plaats van bruin :?
En wat is een Sam Browne?
Bedankt voor de reactie in ieder geval.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lederen riemen

Bericht door Paddy »

[link2]Sam Browne volgens wikipedia,http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Browne_belt[/link2]

De Sam Browne werd ook in het Belgische leger gebruikt maar extra informatie ontbreekt mij :(
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: Lederen riemen

Bericht door Drackx »

Hallo Anthony,
Net als Paddy heb ik volgende informatie uit wikipedia...
The Sam Browne belt is a wide belt, usually leather, which is supported by a strap going diagonally over the right shoulder. It is most often seen as part of a military or police uniform.
Sam Browne was a British army officer serving in India in the 19th century. In those days officers always carried a sword into battle. It hung from a little metal clip on the waistbelt, called a 'frog'. However, the scabbard tended to slide around a lot when they charged the enemy, meaning that it had to be steadied with the left hand before being drawn. During the Indian Rebellion of 1857 in India, Captain Sam Browne was serving with the 2nd Punjab Irregular Cavalry. On 31 August 1858, Captain Browne was involved in the fighting near Seerporah. As he charged a cannon being reloaded, he was attacked by one of its crew. Browne received two sword cuts, one on the left knee and one which severed his left arm at the shoulder. He survived the injuries but without a left hand, he found that he was now unable to control or draw his sword.
Browne came up with the idea of wearing a second belt which went over his right shoulder and held the scabbard in just the spot he wanted. This would hook into a heavy leather belt with "D-rings" for attaching accessories. It also securely carried a pistol in a flap-holster on his right hip and included a binocular case with a neck-strap. Other cavalry officers in the Indian Army began wearing a similar rig and soon it became part of the standard uniform. During the Boer War, the rig was copied by Imperial and Commonwealth troops and eventually became standard issue.
Due to its former use as equipment for carrying a sword, it is traditionally only worn by those to whom a sword would historically have been issued, namely officers. Throughout most of its modern history, however, its main function has been to carry a pistol, and it was found to be particularly useful with the heavy pistols typically used during the first part of the 20th century.
Meestal zijn ze bruin van kleur in het ABL maar jij hebt in dit geval iets aparts, mogelijk politie of rijkswacht? :?:
Hieronder nog een fotootje van een "standaard" Sam Brown
Groeten,
Filip

Afbeelding
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Lederen riemen

Bericht door homefront »

Dit is niet echt een Sam-Brown want die hebben een schouderriem, werd gebruikt door officieren.
Deze riem is een Belgische soldatenriem van de jaren 30-40, een fantasieriem, deze konden ze privé aankopen. Werd zeer veel gedragen door soldaten en onderofficieren. Dat ze zwart is wijst waarschijnlijk op gebruik na 1940 (privé, collaboratie...?). Ik denk niet dat Belgische soldaten zwarte riemen mochten dragen (ben ik niet zeker...).
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Lederen riemen

Bericht door anthony »

Mocht er iemand interesse hebben, dan hoor ik het graag.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Lederen riemen

Bericht door Grenadier »

Politie en rijkswacht gebruikten zwarte riemen, ik heb er zelf enkele op zolder liggen. Wel zonder het fantasie stiksel, maar bij de politie werd er ook wel eens eigen aangekocht materiaal gebruikt (zag er misschien een beetje 'stoerder' uit ;) )

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”