’14-18 op zee’

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

’14-18 op zee’

Bericht door Paddy »

19/04/13 17:55:52
’14-18 op zee’


'14-18 op zee' is het nieuwe boek van Freddy Philips. Het werd op vrijdag 19 april voorgesteld in het Koninklijk Legermuseum. Het evenement was ook het startschot voor de opening van de gelijknamige tijdelijke tentoonstelling.

'14-18 op zee' vertelt het verhaal van de Belgische schepen en zeelui tijdens de eerste wereldoorlog. De schrijver heeft ook aandacht voor de vissersgemeenschap en de rol die onze binnenwateren en havens speelden tijdens het conflict. "In die tijd hadden we geen militaire marine, maar wel een koopvaardijmarine en visserij. Ik vond het belangrijk om daar iets over te schrijven." vertelt Philips.

Over de eerste wereldoorlog is er al heel veel geschreven, maar meestal gaat het dan over de oorlog in de loopgraven. "Het grote publiek kent de rol van de marine tijdens de eerste wereldoorlog niet echt. Dat komt omdat er nog nooit iemand alle beschikbare documenten heeft verzameld. Nu vind je dat allemaal terug in één boek".

Philips heeft enkele bijzondere ontdekkingen gedaan tijdens zijn opzoekingswerk: "Ik dacht dat tijdens conflicten alle burgers en legers van de geallieerden aan dezelfde kant staan, dat ze samen een gemeenschappelijk front vormen tegen de vijand. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even evident".

Je kunt het boek, uitgegeven door uitgeverij Lannoo, vanaf 26 april in de boekhandel verkrijgen. Het kost 29,99 euro.

Tekst: Stijn Verboven - Foto's: Jürgen Braekevelt - Video: Sven Firquet

[link2]Bron en fotos,http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=3778[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ’14-18 op zee’

Bericht door georges-cdl »

Paddy

Is '14-18 op zee' een tijdelijk tentoonstelling op het KLM ?
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: ’14-18 op zee’

Bericht door farthingbowl »

hmmmm ik ben afgelopen donderdag geweest en vroeg mij al af wat er achter dat lint te zien was.... :cry:
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: ’14-18 op zee’

Bericht door Paddy »

Een filmpje

Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ’14-18 op zee’

Bericht door georges-cdl »

Het ziet er een interressant boek uit !

Nu op het KLM gaan kijken wat er achtyer de lint zit... ?
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”