Vlaggen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Vlaggen

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Okt 2010 17:28
Joe schreef:Hallo allemaal,

Heeft er iemand het antwoord op de volgende vraag:

Ik kreeg een vervelende vraag van iemand. Misschien kent iemand het antwoord !!Deze persoon stelde mij volgende vraag:
" Ik bezocht onlangs het militaire kerkhof van Sint-Margriete-Houtem en het viel mij op dat er drie soorten vlagjes op de grafstenen te vinden was. Ik bedoel het belgische vlagje recht schuin of met kroontje? Kan jij mij een reden opgeven waarom het niet allemaal dezelfde zijn?"
Ik moest deze persoon ( Franse toerist uit Normandië ) het antwoord schuldig blijven. Als iemand het weet....antwoord is welkom.

Grtz
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vlaggen

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Voor de ondertussen bekende Belgische grafstenen in gebruik werden genomen, 1923 als ik mij niet vergis, werd er via de nabestaanden inlichtingen ingewonnen over de geloofsbelijdenis van de gesneuvelde. Voor iedereen was er de nationale driekleur voorzien, katholieken kregen een kruisje er bovenop, andersgezinden de Belgische heraldische leeuw, onbeantwoorde gevallen enkel de nationale driekleur.
Oorspronkelijk werd de kokarde geplaatst met de kleuren verticaal, zwart rechts, geel in 't midden en rood rechts. De tand des tijds zorgde er voor dat sommige (heel veel zelfs) kokardes van de grafsteen vielen en wanneer de oude niet meer bruikbaar was, of verdwenen, werd de "gewone" driekleur gebruikt.
Dit is de basis, maar....
Het onderhoud van onze Belgische militaire begraafplaatsen werd in handen van burgerfirma's gegeven en deze kregen geen richtlijnen aangaande het vervangen of herplaatsen van de kokarde. Het gevolg was dat er kokardes werden herplaatst met de kleuren verticaal, schuin, horizontaal, kortom op alle mogelijke manieren. De betekenis van dit alles: onwetendheid.
alexandre schreef:Thanks voor de informatie Paddy!

Dat de andersgezinden de Belgische heraldische leeuw er bovenop kregen wist ik niet!
Hier enkele voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Alexandre
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”