Oorlogsgraven te Brugge

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Oorlogsgraven te Brugge

Bericht door Jentyyy »

Beste forumleden,
Vandaag (30 juni 2011), heb ik de militaire begraafplaats te Brugge bezocht.
Ik was niet toevallig te Brugge, ik kwam om mijn schoolrapport en moest nog wachten tegen dat m'n moeder in Brugge was.
Na een stevige wandeling van ong. 45 min, kwam ik aan bij de begraafplaats.

Aan de ingang werd al duidelijk dat ik op het juiste adres was.
Afbeelding

Als eerste kwam ik de Belgische begraafplaats tegen. Hier liggen soldaten van WOI en WOII begraven.
Afbeelding

De gevallen uit de Tweede Wereldoorlog.
Afbeelding

Butstraeten Willy, Luitenant van de 3de Ardeense Jagers stierf op 15 juni '40.
Afbeelding

Het graf van iemand uit het verzet, gestorven toen België al grotendeels bevrijd werd.
Afbeelding

Daarna ging ik verder naar degenen die gestorven zijn door executie of in concentratiekampen. Hiervan zijn een zeer klein aantaal uit WOI.
Afbeelding

Afbeelding

Charles Dhont, gestorven in het concentratiekamp van Dachau
Afbeelding

Als laatste bezocht ik de graven van de Commonwealth die zo'n 82 graven bevat en de alom bekende 'Cross of Sacrafice'. Waaronder een Nederlands en Tsjecho-Slowaak (gestorven op oudejaarsavond '44).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogsgraven te Brugge

Bericht door Paddy »

Kleine Kerkhofstraat 62
Er zijn hier in totaal 611 graven, waarvan 520 Belgen, 1 Brit en enkele onbekenden.
Opp.: 50 are
Deze begraafplaats werd volgend het kadaster aangelegd in het jaar 1925
Dit Militair Kerkhof maakt deel uit van het burgerkerkhof.
Hier werden de lichamen begraven van de militairen die overleden in de hospitalen aan de opgelopen verwondingen bij het verder zetten van het Bevrijdingsoffensief vanaf Okt.

[link2]Het register van de Belgische gesneuvelden Eerste Wereldoorlog,http://www.abl1914.be/bwg/brugge.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Oorlogsgraven te Brugge

Bericht door jef »

Beste Yenty,
Weet niet of je dit weet , maar op de burgerlijke begraafplaats ligt een VC begraven, Lt Col Thomas Esmonde ( VC-winnaar Krimoorlog) die ergens op het einde van de jaren 1800 stierf en die op het Brugs burgerkerkhof begraven werd..... Ingeval je nog eens mocht gaan.
Heel mooie foto's, dank.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”