Bunkers langs het Albertkanaal

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Bunkers langs het Albertkanaal

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 04 Feb 2011 15:52
one_O_five schreef:Ik zoek documentatie over de bunkers van de dekkingslijn aan het Albertkanaal.
Exjager schreef:[link2]Ik vond deze,http://mars1940.wordpress.com/2009/07/2 ... he-bunkers[/link2]
one_O_five schreef:Die site heb ik al maar mijn bedoeling is iets te schrijven en te verfilmen over de minder bekende kant, tussen Mol en Lommel langs het kanaal liggen er nog verschillende bunkers.
Eben Emael en de Maas is redelijk bekend, maar de rest van de toenmalige dekkingslijn schijnt helemaal vergeten te zijn.
one_O_five schreef:Na een kleine studie van de Belgische waterlopen ... de bedoelde bunkers liggen aan wat nu Het Kanaal van Bocholt naar Herentals heet.
Die maakten deel uit van de dekkingslinie, nadat de Wehrmacht de bruggen over de Maas in handen kregen is deze linie opgegeven.
piot1940 schreef:bij "De Krijger" is er een boek verschenen over de bunkers aan het Albertkanaal:

In de reeks: Les fortifications belges au 10 mai 1940
"La défense du canal Albert et des canaux extérieurs" van Fanck Vernier
ISBN 978-90-5868-169-6

Alle bunkerplaatsen en een volledige omschrijving van de verschillende types staan erin.

m vr gr, Jean
one_O_five schreef:Hey ... bedankt voor de ISBN, hiermee kan ik verder.
TBpf schreef:Waar ligt die bunker bij de blauwe kei langs het albert kannaal?

groetjes stuur mij een email
one_O_five schreef:In mijn vraag zat ik wel een kanaal er naast, ik bedoelde eigenlijk het Kempisch kanaal waar de dekkingslijn lag.

@TBpf, blauwe kei zegt me eigenlijk niet veel maar aan de kanalen zijn alle nog bestaande bunkers vrij gemakkelijk terug te vinden met Google Earth of Google Maps.

Google Maps geefe een blauwe kei aan ten westen van Lommel, halverwege Lommel en Mol/Zilvermeeer, van daar uitgaande langs het kanaal naar het westen in de bocht tussen de twee sluizen ziet ge in Earth een uitstulping het kanaal insteken, dat kan een bunker zijn, nu was ik zelf daar nog wel niet ter plaatse.
Volgt ge nu het kanaal naar het Oosten, ten Noorden van Lommel in het gedeelte van het kanaal dat Oost-West verloopt, ongeveer in het midden van dat stuk ziet ge er een heel duidelijk.
eaw458 schreef:Bij mijn weten liep de ganse dekkingslijn voor het Albertkanaal over (van west naar oost) de boog gevormd door de delen van het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel, het Kanaal Herentals-Bocholt (Kempisch Kanaal) en de Zuid-Willemsvaart.

Opnieuw van west naar oost werd die positie op 10 mei 1940 gedekt door de volgende gevechtseenheden:

A. Zone van het IVde legerkorps (HK te Lier)

1. Het eskadron wielrijders van de 12de divisie ten noorde van Schilde en Oedelem
2. Het 3C en het III/3Gr van de 18de infanteriedivisie. Het 39Li van die divisie was gaan kantonneren te Antwerpen. Het I/3Gr en II/3Gr lagen aan de kust.
3. De groep wielrijders van de 15de infanteriedivisie. Deze lagen samen met (2) in de bocht van het kanaal van Schoten-Turnhout-Dessel rond pakweg Turnhout en Arendonk
4. De groep wielrijders van de 18de divisie ten noordoosten van Retie


B. Zone van het IIde legerkorps (HK te Aarschot)

1. Het eskadron wielrijders van de 6de divisie rond Mol.
2. Het eskadron wielrijders van de 9de divisie tussen Balen en Meerhout

De beide eskadrons waren aangevuld met de pelotons verkenners van het 9Li en het 1C, en een peloton T13 tankjagers van de divisietroepen van de 6de divisie.

C. Zone van het Cavaleriekorps (HK te Sint-Truiden)

Hier waren alle dekkingstroepen samengevoegd in een gevechtsgroep onder Generaal-Majoor Ninitte (zgn Groepering Ninitte), met verdergaand van west naar oost:

1. Het 1Cy van de samenloop van het Kanaal Schoten-Turnhout-Dessel tot aan de aftakking van de Zuidwillemsvaart
2. Het 2G van aan de aftakking van de Zuidwillemsvaart tot in Neeroeteren
3. Het 1JP versterkt met het eskadron wielrijders van de 1ste divisie van Neeroeteren tot Eisden

Voor deze linie lag de groep wielrijders van de 14de divisie langs de Maas

D. Zone van het Iste legerkorps

1. De 5de en de 6de compagnie van het Bataljon Grenswielrijders Limburg. De rest lag in Beverlo.
2. De groep wielrijders van de 17de divisie


De eskadrons wielrijders of groepen wielrijders van de infanteriedivisies waren verkenningseenheden samengesteld uit reservisten van de cavalerie. Bij de 1ste, 12de en 18de divisie waren dit reservisten van het 2L. Bij de 6de en 17de divisie van het 2G, bij de 9de divisie van het 3L en bij de 15de divisie tenslotte van het 2JP

Veel plezier met je speurwerk

:)

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”