De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4
Geplaatst: 31 aug 2011 15:40
Km 40,900:Aan de rechterkant van het kanaal aan de Keyartmolen staat het pilotenkruis.Op 11 april 1943 stortte hier een aangeschoten Stirling bommenwerper neer.
Het kruis is ter herinnering aan degenen die hier omkwamen:
S/Ldr Humphrey Chesterman
Sgt Bernard Bugg
Sgt Leslie Ellis
Sgt Walter Mooreopgenomen
Sgt Ernest Tolson
Km 41,300:Oeverbunker 32(2 Maxims).Deze bunker is helemaal verscheurd door een zware explosie.Mij is verteld dat de terugtrekkende Duitsers in 1944 hierin hun springstoffen stopten die ze niet meer konden meenemen en het boeltje opbliezen.
Km 42,060:Voetbrug Solt
Km 42,200 Oude laadbrug voor schepen
Km 42,590:Oeverbunker 33 voor 2 Maxims langs de N721
Km 43,000:Brug van Voorshoven.Hierboven ,op de plaats waar ooit de vooroorlogse brug lag,staat nog de lichte ATK bunker K16.Aan de overzijde van de brug,een honderd meters naar rechts, staat het herinneringskruis voor Pieter Renier Coenen:
Laffelijk vermoord door den vijand
Coenen Pieter Renier
van Neeroeteren
12-9-1944
Km 43,400:Oeverbunker 34.Slechts 1 Maxim,gericht op de brug van Voorshoven.
Er is maar één schietopening,dus ook maar 1 oreillon.
Verderop ligt aan de overkant een stuk doodlopende kanaalarm.Het ingesloten land is bezet met betonfabrieken.Er is een groot in het water stekend laadplatform.Aan deze kant er vlak tegenover steken vreemde brokstukken in het water.Mogelijk de restanten van de gesloopte oeverbunker 35.Maar mogelijk lag deze nr 35 verderop met de brug van Geisteren(N721)als schootsveld(.Km 44,300)
Op Km 45,350 ligt oeverbunker 36(2 Maxims) gevolgd door de brug van Neeroeteren opKm 45,750.
Aan Km 46,160 bevindt zich een grote duiker.Aan de overzijde staat een gedenkteken voor Raoul Nahon van Herstal die hier op 7 juli 1915 door Duitse soldaten werd neergeschoten.
Km 46,700 brengt ons ter hoogte van “het eilandje” van Neeroeteren,met aan deze linkeroever de oeverbunker 37(2 maxims)
Aan de achterkant van het eilandje(Km 47,050) ligt een identieke betonbrug als aan de dode arm van Voorshoven.
Oeverbunkers 38 tot 40 zijn verdwenen.Nr 38 en 39 beschikten over 1 schietgat voor Maxim.
Nr 40 had plaats voor 2 Maxims.
Km 48,900:oeverbunker 41 voor 2 Maxims.Het heuveltje aan de bunkertoegang is geeffend waardoor het toegangsluik hoog boven de grond is komen te liggen.
Aan de overzijde,tussen het “eilandje” en bunker 41 staat aan een duiker een monumentje ter herinnering aan de “duizenden” burgers en vrijwilligers die via deze duiker naar Nederland ontvluchtten tijdens de eerste wereldoorlog.
Km 49,620:De brug van Rotem.waar ooit de K19 lag.Aan de vooroorlogse brugoprit welteverstaan.Op Km 50,150 ligt een ijzeren(spoor-?)brug waar de K20 stond.Nu is de brug in gebruik als fietsbrug.En op Km 51,000 staat oeverbunker 42 voor 2 Maxims.
Zo te zien is dat hier de zware industriezone van Rotem-fabiek.200m verder aan de firma Tripan worden nieuwe los-en laadkades gebouwd,de doorgang is moeilijk door de zandhopen op het jaagpad.Na een tijdje gaat het vlotter en we bereiken de brug van Dilsen op Km 51,830.Ooit lag hier de lichte antitankbunker K21.
Aan de hedendaagse brug,aan de rechterzijde, bevindt zich een herinneringsplaat aan de gevechten van 10mei1940.Hier hebben de Duitsers destijds ook een propagandafilm over de strijd opgenomen.Hierna volgt oeverbunker 43 voor 2 Maxims (op Km 52,940) voor het “eilandje” van Dilsen,met het stilaan steretiep geworden betonbruggetje over de zijarm.
Dan komen we aan de brug van Lanklaar op Km53,970.Hier staat ook een herinneringsplaat voor soldaat Alexander Caerts van 1JP die hier op 10 mei 1940 omkwam bij het oversteken van de reeds gedynamiteerde brug.
Achter de brug op Km 55,050 zien we een moderne voetbrug.
Daarna ,op Km 56,100 is er een pijplijnbrug.Van hier uit is er zicht op de 2 schachttorens van Eisden mijn met op de voorgrond een reusachtig winkelcentrum en een jachthaven.
Net voor die pijplijnbrug staat oeverbunker 44.De bunker was voorzien voor 2 Maxims. Merkwaardig is dat er 2 zware betonnen balken op gegoten zijn,samen met 2 bolders.(Naoorlogse constructies).Interessanter is dat de afsluitplaten verdwenen zijn.
Alles van de infrastructuur is nog aanwezig behalve de stalen deuren.De bunker is ook ingericht voor de vleermuizen.Daartoe is op de steunijzers van de rekken metselwerk geplaatst waaraan of waarin de beestjes kunnen nestelen.Ook is er een dunne houten deur geplaatst
De 2 Chardome-affuits zijn aanwezig en in goede staat,alsook een deurtje van een handgranaatwerpgat,diverse haken en een tablet om een apparaat op te stellen om kogelbandenmee samen te stellen.Ook de gegalvaniseerde gegolfde schokplaten tegen het plafond verkeren in zeer goede staat.Dan,niet te vergeten is er de nis van de nooduitgang.
bunker 32
bunker K16
interieur van de K16 met rail voor het ATK 47mm
een chardome affuit van de bunker 44
Het kruis is ter herinnering aan degenen die hier omkwamen:
S/Ldr Humphrey Chesterman
Sgt Bernard Bugg
Sgt Leslie Ellis
Sgt Walter Mooreopgenomen
Sgt Ernest Tolson
Km 41,300:Oeverbunker 32(2 Maxims).Deze bunker is helemaal verscheurd door een zware explosie.Mij is verteld dat de terugtrekkende Duitsers in 1944 hierin hun springstoffen stopten die ze niet meer konden meenemen en het boeltje opbliezen.
Km 42,060:Voetbrug Solt
Km 42,200 Oude laadbrug voor schepen
Km 42,590:Oeverbunker 33 voor 2 Maxims langs de N721
Km 43,000:Brug van Voorshoven.Hierboven ,op de plaats waar ooit de vooroorlogse brug lag,staat nog de lichte ATK bunker K16.Aan de overzijde van de brug,een honderd meters naar rechts, staat het herinneringskruis voor Pieter Renier Coenen:
Laffelijk vermoord door den vijand
Coenen Pieter Renier
van Neeroeteren
12-9-1944
Km 43,400:Oeverbunker 34.Slechts 1 Maxim,gericht op de brug van Voorshoven.
Er is maar één schietopening,dus ook maar 1 oreillon.
Verderop ligt aan de overkant een stuk doodlopende kanaalarm.Het ingesloten land is bezet met betonfabrieken.Er is een groot in het water stekend laadplatform.Aan deze kant er vlak tegenover steken vreemde brokstukken in het water.Mogelijk de restanten van de gesloopte oeverbunker 35.Maar mogelijk lag deze nr 35 verderop met de brug van Geisteren(N721)als schootsveld(.Km 44,300)
Op Km 45,350 ligt oeverbunker 36(2 Maxims) gevolgd door de brug van Neeroeteren opKm 45,750.
Aan Km 46,160 bevindt zich een grote duiker.Aan de overzijde staat een gedenkteken voor Raoul Nahon van Herstal die hier op 7 juli 1915 door Duitse soldaten werd neergeschoten.
Km 46,700 brengt ons ter hoogte van “het eilandje” van Neeroeteren,met aan deze linkeroever de oeverbunker 37(2 maxims)
Aan de achterkant van het eilandje(Km 47,050) ligt een identieke betonbrug als aan de dode arm van Voorshoven.
Oeverbunkers 38 tot 40 zijn verdwenen.Nr 38 en 39 beschikten over 1 schietgat voor Maxim.
Nr 40 had plaats voor 2 Maxims.
Km 48,900:oeverbunker 41 voor 2 Maxims.Het heuveltje aan de bunkertoegang is geeffend waardoor het toegangsluik hoog boven de grond is komen te liggen.
Aan de overzijde,tussen het “eilandje” en bunker 41 staat aan een duiker een monumentje ter herinnering aan de “duizenden” burgers en vrijwilligers die via deze duiker naar Nederland ontvluchtten tijdens de eerste wereldoorlog.
Km 49,620:De brug van Rotem.waar ooit de K19 lag.Aan de vooroorlogse brugoprit welteverstaan.Op Km 50,150 ligt een ijzeren(spoor-?)brug waar de K20 stond.Nu is de brug in gebruik als fietsbrug.En op Km 51,000 staat oeverbunker 42 voor 2 Maxims.
Zo te zien is dat hier de zware industriezone van Rotem-fabiek.200m verder aan de firma Tripan worden nieuwe los-en laadkades gebouwd,de doorgang is moeilijk door de zandhopen op het jaagpad.Na een tijdje gaat het vlotter en we bereiken de brug van Dilsen op Km 51,830.Ooit lag hier de lichte antitankbunker K21.
Aan de hedendaagse brug,aan de rechterzijde, bevindt zich een herinneringsplaat aan de gevechten van 10mei1940.Hier hebben de Duitsers destijds ook een propagandafilm over de strijd opgenomen.Hierna volgt oeverbunker 43 voor 2 Maxims (op Km 52,940) voor het “eilandje” van Dilsen,met het stilaan steretiep geworden betonbruggetje over de zijarm.
Dan komen we aan de brug van Lanklaar op Km53,970.Hier staat ook een herinneringsplaat voor soldaat Alexander Caerts van 1JP die hier op 10 mei 1940 omkwam bij het oversteken van de reeds gedynamiteerde brug.
Achter de brug op Km 55,050 zien we een moderne voetbrug.
Daarna ,op Km 56,100 is er een pijplijnbrug.Van hier uit is er zicht op de 2 schachttorens van Eisden mijn met op de voorgrond een reusachtig winkelcentrum en een jachthaven.
Net voor die pijplijnbrug staat oeverbunker 44.De bunker was voorzien voor 2 Maxims. Merkwaardig is dat er 2 zware betonnen balken op gegoten zijn,samen met 2 bolders.(Naoorlogse constructies).Interessanter is dat de afsluitplaten verdwenen zijn.
Alles van de infrastructuur is nog aanwezig behalve de stalen deuren.De bunker is ook ingericht voor de vleermuizen.Daartoe is op de steunijzers van de rekken metselwerk geplaatst waaraan of waarin de beestjes kunnen nestelen.Ook is er een dunne houten deur geplaatst
De 2 Chardome-affuits zijn aanwezig en in goede staat,alsook een deurtje van een handgranaatwerpgat,diverse haken en een tablet om een apparaat op te stellen om kogelbandenmee samen te stellen.Ook de gegalvaniseerde gegolfde schokplaten tegen het plafond verkeren in zeer goede staat.Dan,niet te vergeten is er de nis van de nooduitgang.
bunker 32
bunker K16
interieur van de K16 met rail voor het ATK 47mm
een chardome affuit van de bunker 44