De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

De( Noordlimburgse) Grensstelling,een verkenning:
Aflevering 1

1) Inleiding

De aangenomen onafhankelijkheidspolitiek,afgekondigd in 1936,hield een strikte neutraliteit in.België zou zijn verdediging zelf moeten organiseren.Bestaande (soms geheime)overeenkomsten met omringende landen werden opgezegd.Nu was het de opgave om de nodige verdedigingswerken uit te bouwen.Het deel van al die grootse werken dat hier besproken wordt is het Noordlimburgse stuk van de Grensstelling tussen Lommel en het Verbindingskanaal Briegden-Neerharen.Deze verdedigingsstelling vormde een dunne linie zonder diepteuitbouw,waardoor langdurige verdediging niet houdbaar was.Dat was ook niet de bedoeling.Intentie was om i.g.v. een conflict de bruggen over de kanalen te vernietigen om een snelle opmars van de vijand te belemmeren en pogingen om de kanalen met andere middelen over te steken te verhinderen.
Verwacht werd dat deze linie niet langer dan enkele dagen zou standhouden,maar toch lang genoeg om de eigenlijke hoofdverdedigingsstellingen in het binnenland volledig te bemannen en operationeel te maken.
Bij de Duitse inval gebeurde de doorbraak elders en de opmars van de vijand verliep zo vlot dat de Grensstelling geen actieve rol gespeeld heeft in die meidagen van 1940.
Wel werden alle Limburgse bruggen over het kanaal Bocholt-Herentals en de Zuid-Willemsvaart opgeblazen.
Na het vernietigen van de bruggen zouden de kanalen moeten fungeren als antitankgrachten,beveiligd door een bunkerlinie.Het waren voornamelijk oeverbunkers die de vijandzijde en de bruggenhoofden bestreken met machinegeweren.Op gevoelige punten waren andere bunkers geplaatst tegen doorbraak.Het betreft lichte antitank bunkers in het verlengde van een brugdek (K-bunkers)en zware bunkers op het jaagpad.
De bewapening van de oeverbunkers bestond meestal uit twee machinegeweren.De K-bunkers hadden als hoofdbewapening een FRC 47mm antitankkanon.
Zware bunkers hadden ook een 47mm ATK,en bovendien machinegeweren.
De opbouw van de definitief bepaalde linie aan de Zuid-Willemsvaart begon in 1935,nadat al enkele bunkers waren gebouwd samen met de alarmlinie, naar eerdere verdedigingsplannen.

Voor deze linie lag dus nog een alarmlinie,bestaande uit zware bunkers tegen doorbraak met meerdere schietopeningen voor mitralleurs,een 47mm ATK,een schijnwerper en observatiekoepel.
Eigenlijk kan niet gesproken worden van een linie,het zijn meer waarschuwingsposten die wel in staat waren tot krachtig verweer.
Deze waarschuwingsposten waren dichter bij de grens geplaatst aan grote wegen naar het achterland.
Dergelijke weerstandsnesten bevonden zich te Maaseik(4bunkers),Kinrooi(3bunkers)Dilsen(1bunker) en nog enkele andere plaatsen.


2) Een korte beschouwing van de voorkomende bunkertypes .
De linie bestond uit 72 bunkers waarvan 44 oeverbunkers,11 K-bunkers,7 zware bunkers tegen doorbraak en 10 mitrailleurbunkers op het jaaggpad
Alhoewel deze bunkers gestandaardiseerd waren zijn er toch verschillen in uitvoering mogelijk,te wijten aan plaatselijke omstandigheden van het terrein of andere factoren.


a)Oeverbunkers

Oeverbunkers werden afhankelijk van de inplanting voorzien van 2 maxim 08 mitrailleurs(cal 7;92mm) of 1 maxim en 1 browning FM.30 machinegeweer(cal 7,62mm) of soms slechts voor 1 maxim mitrailleur.(vb;bunker 34)

Toegang tot de oeverbunkers was via een trap naar beneden met 9 betonnen treden.Daarna volgde een haakse bocht naar links waar men op een pantserdeur stuitte.Links daarvan boven de onderste treden van de trap was er al een uitgang van een vierkante handgranaatbuis bekleed met een metalen voering.Na de pantserdeur gepasseerd te hebben stond men aan de linkerzijde onmiddellijk voor een blindendeur , volledig afsluitbaar door middel van een stalen plaat die met scharnieren op het frame van de deur bevestigd was.De meeste deuren zijn verdwenen,slechts hier en daar zijn er nog te zien.(vb bunker nr 26 in Beek en bunker 25f in Bocholt-anno 2002)Openingen voor het werpen van handgranaten zijn afsluitbaar met een stalen deurtje met grendel.Het plafond is bedekt met een stalen golfplaat om bij een granaatinslag wegschietende brokstukken en betonsplinters tegen te houden.Daartoe was in de binnenwanden net onder de afstrijklaag ook een fijnmazig ijzeren vlechtwerk geplaatst.De wanden van de oeverbunkers zijn aan de frontzijde 1m dik en hebben een dakdikte van 80cm.
Opvallend zijn voorts de chardome affuits voor de maxim mitrailleurs.Een verticale stalen staaf vooraan in de schietopening en een draaiboog op 2 steunen,verankerd in de vloer.Om het affuit te completeren kwam er een plaat op die de pin vooraan als draaipunt had.Op die plaat stond de maxim gemonteerd.Voor de FM .30 moest deze plaat verwijderd worden en met enige improvisatie kon dan dat wapen geïnstalleerd worden.Verder zijn er in de schietkamers steunen voor een legplank om diverse uitrustingsstukken te stockeren.Tussen de 2 schietruimten is een klein tabletje in de wand verankerd waarop een apparaat gemonteerd kon worden om de kogelbanden voor de maxims samen te stellen.Dan zijn er nog verschillende soorten haken om geweren,uitrustingsstukken,of een petroleumlamp aan te hangen. Al deze metalen voorzieningen zijn gegalvanizeerd en hebben de tand des tijds opmerkelijk goed doorstaan.
De schietgaten waren aan de buitenzijde afsluitbaar met stalen deurtjes .De toegang kon afgesloten worden met een stalen afdekplaat.
Een nooduitgang was voorzien.Daartoe diende een gemetseld muurtje aan de achterzijde van de bunker doorbroken te worden.Daarvoor was een zware metalen staaf voorzien in de uitrusting.
Schietopeningen van de maxims werden afgeschermd door oreillons,betonnen uitstulpingen die vijandelijk vuur vanuit de niet door de mitrailleurs bereikbare zone verhinderden.
Voor oeverbunkers was enkel een geschilderd camouflage patroon voorzien,aangepast aan de naaste omgeving. Er waren geen toilet-of slaapvoorzieningen in de oeverbunkers geplaatst.
Dit type van bunkers was ook niet voorzien van observatiekoepels.
Afbeelding
bunker 29:een doorsnee oeverbunker

Afbeelding
bunker 44:granaatwerpgat en afsluitluik-tablet voor plaatsing van een apparaat voor de montage van kogelbanden

Afbeelding
bunker 44:ontsnappingsluik en haak L3 voor kleding
Afbeelding
bunker 44 :haak in plafond voor petroleumlamp-steunen voor rek-draaipunt voor de plaat van de chardome-haak L3 tussen de reksteunen


Afbeelding
bunker 53: handgranaatopening aan trap

b)zware bunkers tegen doorbraak op het jaagpad

Een reeks van 7 zware bunkers gemarkeerd van I tot VI en 23f werd ter hoogte van bruggen en gevoelige punten opgesteld.Enkel 23f is daarvan overgebleven.
Voornaamste bewapening was een FRC 47mm ATK,meerdere mitrailleurs en hulpmiddelen zoals een observatiekoepel en een schijnwerper.
Afbeelding
bunker 23f
c)mitrailleurbunkers op het jaagpad

In deze linie kwamen dergelijke bunkers een tiental maal voor.Sommige gecamoufleerd met een baksteenmantel,eentje zelfs op de vijandzijde van het kanaal gelegen.
De bewapening bestond uit één tot twee machinegeweren.
Afbeelding
bunker 11
d) K-bunkers.Een reeks bunkers met schootsveld pal over een brugdek.Hoofdbewapening was een 47mm ATK.Net als alle andere bunkers met een FRC-kanon beschikten ze ook over een schijnwerper.
In tegenstelling tot de zware bunkers waar dergelijk kanon permanent opgesteld stond op een "rolpaard" werd in K-bunkers dit kanon op zijn veldaffuit vastgezet op een betonnen rail.
Slechts 2 van deze bunkers zijn nog bestaand.
Afbeelding
bunker K2
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door one_O_five »

Knap werk, ik kijk al uit naar het vervolg.
heemkundeham
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2012 10:26

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door heemkundeham »

Beste
Fraai werk dat me heel wat infi verschaft in mijn onderzoekje naar de bunkers van het Albertkanaal in Kwaadmechelen. Deze verdwenen in de jaren '70 wegens een kanaalverbreding en er resteren enkel luchtfoto's die een T-vormig grondplan vertonen (een erg dikke verticale streep en een dunne horizontale). Dit grondplan vertoont een sterke gelijkenis met deze op Uw foto, kanaalbunker nr. 29. Volgens enkele getuigen zouden op de Kwaadmechelse bunkers wel twee ijzeren 'rails' op het dak gemonteerd zijn geweest (lijkend op de bagagedrager van een wagen). Kan U me vertellen waar die bunker 29 zich bevindt? Ik zou graag terplekke foto's gaan nemen. Heeft dit bunkermodel ook een nummer of type-aanduiding?
Hoogachtend,
Dirk Bertrands
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Hallo,

Van het type bunker dat U bedoelt staan er nog langs het jaagpad van het kanaal Dessel-Schoten. Als U aan de brug van Dessel bij de Pannekoekenboot richting Noord wandeld zal U er enkele vinden op de Westelijke oever. Tot voor enkele jaren waren deze bunkers nog open, weet de momentele toestand niet, ze zijn misschien ook al als vleermuis onderkomens ingericht.

De bunkers zijn voorzien van de eitjes camouflage en hebben "dakrails".

Zelf hebben we er geen foto's van. Zou misschien nog kunnen volgen als we nog eens tijd maken.

Mvg,
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

heemkundeham schreef:Beste
Fraai werk dat me heel wat infi verschaft in mijn onderzoekje naar de bunkers van het Albertkanaal in Kwaadmechelen. Deze verdwenen in de jaren '70 wegens een kanaalverbreding en er resteren enkel luchtfoto's die een T-vormig grondplan vertonen (een erg dikke verticale streep en een dunne horizontale). Dit grondplan vertoont een sterke gelijkenis met deze op Uw foto, kanaalbunker nr. 29. Volgens enkele getuigen zouden op de Kwaadmechelse bunkers wel twee ijzeren 'rails' op het dak gemonteerd zijn geweest (lijkend op de bagagedrager van een wagen). Kan U me vertellen waar die bunker 29 zich bevindt? Ik zou graag terplekke foto's gaan nemen. Heeft dit bunkermodel ook een nummer of type-aanduiding?
Hoogachtend,
Dirk Bertrands

Hi,

Oeverbunker 29 van de Zuid-Willemsvaart is de eerste bunker vanaf de brug van Bree richting Tongerlo(stroomOPwaarts).
Het is een gewone doorsnee bunker met 2 schietopeningen en dus 2 oreillons.
Oeverbunker 50 verderop heeft een stalen dakconstructie-(zie afbeeldingen).Ik heb echter geen idee wat het eigenlijk is-
Deze bunker bevindt zich tussen de brug van Mechelen a/d Maas(een gehucht van Maasmechelen) en de brug van de autoweg E314 in Mechelen a/d Maas
Ook Zuid-Willemsvaart
Afbeelding


Afbeelding
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door Bram1940 »

tsjokke schreef:a)Oeverbunkers

Oeverbunkers werden afhankelijk van de inplanting voorzien van 2 maxim 08 mitrailleurs(cal 7;92mm) of 1 maxim en 1 browning FM.30 machinegeweer(cal 7,62mm) of soms slechts voor 1 maxim mitrailleur.(vb;bunker 34)
Dag Tsjokke,

Degelijke beschrijving. Ik vermoed wel dat het kaliber van bovenstaand geschut telkens 7,65mm was (het standaardkaliber voor schoudervuurwapens in het ABBL tot 1940).

Groeten,
Bram
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Hallo Tjokke,

De bunker 45 aan de passerelle van Eisden aan de Bekaertlaan heeft ook een eigenaardige constructie op het dak, het lijken ons een soort aanlegsteiger voor het laden van schepen met zand.

Misschien is de dakconstructie die je afgebeeld hebt ook zoiets.

Mvg,
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

Bram1940 schreef:
tsjokke schreef:a)Oeverbunkers

Oeverbunkers werden afhankelijk van de inplanting voorzien van 2 maxim 08 mitrailleurs(cal 7;92mm) of 1 maxim en 1 browning FM.30 machinegeweer(cal 7,62mm) of soms slechts voor 1 maxim mitrailleur.(vb;bunker 34)
Dag Tsjokke,

Degelijke beschrijving. Ik vermoed wel dat het kaliber van bovenstaand geschut telkens 7,65mm was (het standaardkaliber voor schoudervuurwapens in het ABBL tot 1940).

Groeten,
Bram

België had als onderdeel van de herstelbetalingen na WO I veel zware Maxim's 08 gekregen die gebruikt werden in de bunkers.En die waren kaliber 7,92mm
Het betreft hier niet de lichtere Maxim's 8/15 die ook wel in het leger in gebruik waren.

En de mitrailleur Browning FM.30 is 0,30x25,4=7,62mm
Tot zover de info waarover ik kan beschikken.
grts,
tsjokke
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

larotje schreef:Hallo Tjokke,

De bunker 45 aan de passerelle van Eisden aan de Bekaertlaan heeft ook een eigenaardige constructie op het dak, het lijken ons een soort aanlegsteiger voor het laden van schepen met zand.

Misschien is de dakconstructie die je afgebeeld hebt ook zoiets.

Mvg,
Je bedoelt bunker 44(zie foto)Dat is duidelijk een naoorlogse constructie om schepen te laten aanleggen.
Bunkers 45,46,47 bestaan nu niet meer.Er ligt nu een grote scheepswerf.
Afbeelding
grts,
tsjokke
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Hallo Tjokke,


Volgens ons is het bunker 45. Of de originele plannen zijn fout. Kijk en vergelijk ook eens met de originele lokatie op plan. De nummer lijkt wel 43 maar is wel degelijk 45. De bunkers 44,46 en 47 zijn wel verdwenen bij verbredingswerken en scheepswerf.


Bunker 44 is trouwens een enkelvoudige bunker, de bunker 45 is eentje met 2 schietgaten. Laat je niet misleiden door de plaatsing van de nieuwe passerelle, die ligt nu veel noordelijker, de oude lag bij het oude centrum van Eisden ter hoogte van de scheepswerf.


Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rudy J14
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 dec 2011 03:46
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door rudy J14 »

Hallo,
hier een foto van hoe hij er in 2006 uitzag bij mijn bunkertocht langs het kanaal.
Afbeelding

van de bunkers langs het kanaal Dessel schoten staan de foto's hier onderaan.
https://picasaweb.google.com/RudyJ14/Bu ... utstellung#
groeten Rudy
rudy J14
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 dec 2011 03:46
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door rudy J14 »

heemkundeham schreef:Beste
Fraai werk dat me heel wat infi verschaft in mijn onderzoekje naar de bunkers van het Albertkanaal in Kwaadmechelen. Deze verdwenen in de jaren '70 wegens een kanaalverbreding en er resteren enkel luchtfoto's die een T-vormig grondplan vertonen (een erg dikke verticale streep en een dunne horizontale). Dit grondplan vertoont een sterke gelijkenis met deze op Uw foto, kanaalbunker nr. 29. Volgens enkele getuigen zouden op de Kwaadmechelse bunkers wel twee ijzeren 'rails' op het dak gemonteerd zijn geweest (lijkend op de bagagedrager van een wagen). Kan U me vertellen waar die bunker 29 zich bevindt? Ik zou graag terplekke foto's gaan nemen. Heeft dit bunkermodel ook een nummer of type-aanduiding?
Hoogachtend,
Dirk Bertrands
Hallo Dirk,
langs het Albertkanaal staan er voorlopig nog twee met dergelijke rails,nl de BH2 oftewel de hier ook genaamde " Louis Paul Boon bunker Briegden" http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=2778

Afbeelding

en een eindje verder de BH4

Afbeelding

groeten Rudy
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Helaas is bij verbredingswerkzaamheden van het albertkanaal de oude brug en de BH 2 ter zielen gegaan. Het geheel is door een nieuwere brug vervangen.

Mvg,
rudy J14
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 dec 2011 03:46
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door rudy J14 »

larotje schreef:Helaas is bij verbredingswerkzaamheden van het albertkanaal de oude brug en de BH 2 ter zielen gegaan. Het geheel is door een nieuwere brug vervangen.

Mvg,
De oude brug is inderdaad afgebroken,maar bunker BH2 staat er voorlopig nog hoor.
actuele info vind je hier op zijn faceboekpagina http://www.facebook.com/BunkerBriegde?fref=ts
en hier nog wat algemene info over de bunker http://www.simonstevin.org/kanaalbunker_briegden.html

de bunker en brug in 2006

Afbeelding

mvgr Rudy
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Ok, ik weet dat er zelfs sprake was om deze bunker te verplaatsen maar het prijskaartje zou te hoog zijn. Zou wel leuk zijn als ze een van de laatste oeverbunkers zouden bewaren. Wij hadden er al afscheid van genomen door een aantal foto's van te maken.

Volgens ons dienden de dakrails om de nodige prikkeldraad versperringen (friese ruiters) op het dak en kanaalsdijk aan te bevestigen. Dit zie je op originele foto's. Zie ook Les fortifications belges au 10 mai 1940 van Franck Vernier (Uitgeverij de Krijger)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door Bram1940 »

tsjokke schreef:België had als onderdeel van de herstelbetalingen na WO I veel zware Maxim's 08 gekregen die gebruikt werden in de bunkers.En die waren kaliber 7,92mm
Het betreft hier niet de lichtere Maxim's 8/15 die ook wel in het leger in gebruik waren.

En de mitrailleur Browning FM.30 is 0,30x25,4=7,62mm
Tot zover de info waarover ik kan beschikken.
grts,
tsjokke
Dag Tsjokke,

Bij mijn weten werden alle wapens (Chauchat, Maxim 08 en 08/15) in Belgische dienst omgebouwd naar 7,65, behalve de Duitse mausergeweren en karabijnen en de Franse berthiers (voornamelijk voor het afvuren van geweergranaten) bij de regimenten van tweede reserve. Duitse mauseronderdelen werden echter ook gebruikt om er Belgische mausers model 1935 van te maken. Hier en daar hebben ook nog wat Franse Gras dienst gedaan, al dan niet in 8mm (en waarschijnlijk enkel voor oefeningen of bewakingsopdrachten ver achter het front). De bevoorrading van die andere kalibers zou het Belgisch leger voor enorme logistieke problemen gesteld hebben.

De FM30 verschoot de patroon model 1930 in 7,65mm, geen 7,62mm.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door eaw458 »

Heb er eens een paar reglementen uit het interbellum op nagekeken en die zijn consistent in de vermelding van het cal 7.65 voor wat de door Bram vermelde wapens betreft.

Bij de FM30 staat de 30 op het jaar van in dienst stelling, niet op 0.3 inch zoals na de oorlog gebruikelijk was. Vandaar allicht de verwarring.

Enne.... "enorme logistieke problemen" had het leger in mei 40 trouwens al genoeg - daar zou nog een extra caliber geweermunitie niet veel aan veranderd hebben ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
heemkundeham
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2012 10:26

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door heemkundeham »

Mijn gemeende dank aan al degenen die antwoord gaven op mijn vraag. Ik kan nu op pad. Dit forum is een overvol vat van kennis! Wie ooit info wenst betreffende militaire feiten in Ham (Oostham en Kwaadmechelen), die mag mij altijd contacteren.
Greetz,
Dirk Bertrands
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

larotje schreef:Hallo Tjokke,


Volgens ons is het bunker 45. Of de originele plannen zijn fout. Kijk en vergelijk ook eens met de originele lokatie op plan. De nummer lijkt wel 43 maar is wel degelijk 45. De bunkers 44,46 en 47 zijn wel verdwenen bij verbredingswerken en scheepswerf.


Bunker 44 is trouwens een enkelvoudige bunker, de bunker 45 is eentje met 2 schietgaten. Laat je niet misleiden door de plaatsing van de nieuwe passerelle, die ligt nu veel noordelijker, de oude lag bij het oude centrum van Eisden ter hoogte van de scheepswerf.


Mvg,
Hallo Larotje,
Ajaj, dus heb ik me daar mispieteld. :oops: :oops: :oops:
De originele plannen KUNNEN natuurlijk niet fout zijn.
"Andres 1950" sprak op 18 okt 2011 al van een verwarrende nummering in die omgeving.
Het lijkt eigenlijk logisch om in de omgeving van de tweede punt van "het eilandje" ook een bunker te plaatsen.
In bijgaand schetsje(niet op schaal)bovenaan mijn waarneming van de bunkers met foute nummering tengevolge en onderaan zoals het zou moeten wezen.
Rekening houden met het feit dat niet 45-46-en 47 zijn gesloopt,maar 44,46 en 47. Zo zou de situatie nu werkelijk moeten zijn.
Afbeelding
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door larotje »

Hallo Tjokke,

Geen probleem, trouwens op zich wel een mooie schets. Zelf zijn we al een tijdje bezig om alle verdedigingswerken, alarmposten ed aan te tekenen op stafkaarten om alzo een beter overzicht te krijgen. Dat is natuurlijk iets voor als we echt niets anders te doen hebben.

Wie niets doet doet niets verkeerd en vergissen is menselijk. :D

Trouwens valt het ons nu pas op dat er een kleine misplaatsing is : De Noordlimburgse grensstelling gaat al over wapen- en munitietypes, Albertkanaal, Kanaal Dessel-Schoten en de Zuid-Willemsvaart. En iedereen kan hier nog aan uit, geweldig, die conversaties lopen gewoon door elkaar.

Prettige feesten en veel bunkergenot.

Mvg,
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

eaw458 schreef:Heb er eens een paar reglementen uit het interbellum op nagekeken en die zijn consistent in de vermelding van het cal 7.65 voor wat de door Bram vermelde wapens betreft.

Bij de FM30 staat de 30 op het jaar van in dienst stelling, niet op 0.3 inch zoals na de oorlog gebruikelijk was. Vandaar allicht de verwarring.

Enne.... "enorme logistieke problemen" had het leger in mei 40 trouwens al genoeg - daar zou nog een extra caliber geweermunitie niet veel aan veranderd hebben ;)

Walter
Bedankt om er op te wijzen dat FM30 niet FM punt 30 is Walter.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door tsjokke »

Dag Tsjokke,

Bij mijn weten werden alle wapens (Chauchat, Maxim 08 en 08/15) in Belgische dienst omgebouwd naar 7,65, behalve de Duitse mausergeweren en karabijnen en de Franse berthiers (voornamelijk voor het afvuren van geweergranaten) bij de regimenten van tweede reserve. Duitse mauseronderdelen werden echter ook gebruikt om er Belgische mausers model 1935 van te maken. Hier en daar hebben ook nog wat Franse Gras dienst gedaan, al dan niet in 8mm (en waarschijnlijk enkel voor oefeningen of bewakingsopdrachten ver achter het front). De bevoorrading van die andere kalibers zou het Belgisch leger voor enorme logistieke problemen gesteld hebben.

De FM30 verschoot de patroon model 1930 in 7,65mm, geen 7,62mm.

Groeten,
Bram[/quote]

Bram1940, die wapens werden dus omgebouwd voor gebruik van toenmalige Belgische standaardmunitie.
Weeral een Aha Erlebnis.Thanks.
heemkundeham
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2012 10:26

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door heemkundeham »

Een mogelijke tip voor de bunkerfanaten: op het ministerie van openbare werken bewaart men luchtfoto's (genomen in het kader van de wederopbouw) van de kanalen (van het Albertkanaal ben ik zeker). Deze foto's zijn van hoge kwaliteit en werden op de 500m genomen met een stevige overlapping. Contact opnemen dus met de Vlaamse overheid,
Departement Mobiliteit en Openbare Werken, afdeling Algemene Technische Ondersteuning, Cel fotogrammetrie - topografie (Koning Albert II laan 20 bus 6 - 1000 Brussel, T. 02 553 02 83 - G. 0499 94 90 42 - F. 02 553 73 85). Het opsporen en precies localiseren van kanaalbunkers wordt daarmee erg gemakkelijk!
MVG
Dirk
heemkundeham
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2012 10:26

Re: De Noordlimburgse grensstelling- aflevering 1

Bericht door heemkundeham »

Ondertussen vond ik deze foto van bunker HK31 in Kwaadmechelen. We kennen de meisjes op de foto en kunnen deze dus dateren op 1945-47. De dakconstructie is nog ongeschonden aanwezig en lijkt weinig functioneel (behalve voor de veiligheid). Of heb ik het mis?
Op bunker HK31 light.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”