Pagina 1 van 1

Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 06 sep 2015 15:41
door georges-cdl
Het Kamp va Brasschaat was aangesloten aan het NMBS netwerk.

Er is ook sprake van een smalspoor netwerk zoals Beverloo en Elsenborn ?
Maar daarover nog niets gezien tot nu toe.

In tegendeel, vandaag vernomen dat een metrische spoor van de NMVB daar ergens te vinden was.
Nu, ging het gewoon om een halte met naam "Brasschaat Polygonn" aan de kant van de wachtpost of een aansluiting in het Kamp zelf ? ? ?

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 07 sep 2015 07:41
door one_O_five
Op Google Maps is de verbinding nog goed te zien, van uit het Fort van Kapellen zuid-west naar de lijn Antwerpen en noord-oost naar het Kamp van Brasschaat.
Ten westen van het vliegveld splitst deze lijn noordwaarts naar het munitiedepot en zuidwaarts naar het kamp, 51.330378, 4.505455 of 51°19'49.4"N 4°30'19.6"E
Een beetje toegegroeid maar met Streetvieuw nog duidelijk zichtbaar.

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 07 sep 2015 09:52
door georges-cdl
Dank U "105" !

Ik denk van Gunfire te bezoeken op monumenten dag... en dus ter plekke wandelen om te fotograferen wat nog overleefd ?

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 08 sep 2015 08:19
door one_O_five
Ik ben ook op Gunfire, ge vind me daar wel achter mijn videocamera of aan de Leoprd's.

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 08 sep 2015 13:03
door georges-cdl
OK Sir !

Ik kom om er meer te vernemen over de spoorweg en eventueel een wandeling te doen langs het spoor om foto's te nemen...

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 13 sep 2015 19:36
door Exjager
Enkele foto's van bezoek Gunfire-site :

https://plus.google.com/photos/11357589 ... 7342580257

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 14 sep 2015 16:53
door ABL
het spoor van Kapellen tot aan de achterzijde van het kamp bestaat nog altijd.

sinds vorig jaar kan meer daar trouwens met een railbike over en weer fietsen.
hebben dat vorig jaar ook gedaan.

achte'r de voormalige kazerne van het Licht Vliegwezen splits het spoor zich.
links gaat dit tot aan de grote laad/loskade en dit stuk werd gebruikt voor aan-/afvoer munitie. (het laatste stuk ging per vrachtwagen)

het andere stuk loop rechts achter de kazerne van het Licht Vliegwezen door, gaat naast het brandstofdepot, steekt wat nu de Lichtvliegwezenlaan
is over en loop dood in de voormalige VAschool. daar was een op/afrit waar men de SP's kon laden/lossen wanneer men op oefening naar Elsenborn of Duitsland trok. Dit stuk bestaat ook nog maar is de laaste jaren niet meer onderhouden en behoorlijk overwoekerd.

Tussen deze 2 splitsingen, zit op het einde nog een dwarsstuk wat dwars door de voormalige kazerne van het Licht Vliegwezen loopt.

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 17 sep 2015 23:48
door georges-cdl
Dank Ù ABL !
Aan de kant van het fort is er ook nog een stuk spoor te zien ?
Uiteindelijk blijkt het netwerk nog kompleet te zijn vanaf het toenmalige station van de Genie in Hoogboom tot het Kamp.


Ex-jager, Dank U voor de foto's !
Waren er demo's Of alleen een static show ?

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 18 sep 2015 07:10
door one_O_five

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 18 sep 2015 14:45
door georges-cdl
T(h)anks "105"... ;)

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 04 apr 2016 18:54
door Exjager

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 14 aug 2016 23:58
door georges-cdl
Er bleek ook een 60cm smalspoornetwerk te zijn in het Kamp van Brasschaat met 2 duitse Brigadeloks stoomtreinen en 28 wagons....

Weet er iemand iets meer over ?

Quid netwerkplan ?

Leeds ķdank

Re: Kamp van Brasschaat

Geplaatst: 16 dec 2019 22:33
door josjan
Tot de jaren 20 was er enkel een smalspoornet waar de strategische spoorweg en de tramlijnen 63, 64, en de lijn naar Oostmalle aan verbonden waren.
Door het verdrag van Versaille kwam werd niet alleen de oostkantons naar België maar ook heel wat geschut, waaronder het treinartillerie.
Hiervoor diende er een nieuwe 80 cm spoor aangelegd te worden tussen Kapellen en het kamp van Brasschaat. Hierdoor was er ook een verbinding met het nationale spoorweg voorhanden in Kapellen.
Het zijn de spoorwegtroepen die een kazerne in Hoogboom bouwen voor hun eenheid en die vanaf 1920 aan deze 80 cm spoorweg beginnen aan te leggen. Hierdoor kunnen de 280 mm, de 320 mm en de Engelse mortier en de 170 mm kanonnen naar Brasschaat gebracht worden.

Het smalspoornet bleef in gebruik tot de tweede wereldoorlog, waar het ingezet werd voor transporten (zonder locomotief) in het kwartier.
Na de tweede wereldoorlog werd het 80 cm spoorweg verder uitgebouw naar het kolendepot en naar een kopramp in het kamp.
We zien de spoorweg verder gebruikt worden voor het transport van zware voertuigen (de SP M7, SP M10, SP M108, sp m109 en sp M110, cvrt, bergingspantsers, FT) en andere voertuigen die BNR waren verklaard door de Cie mat van Log C2 enz......
Sinds 2009 (na te zien) werd de spoorweg buiten gebruik genomen omdat er geen fondsen gevonden konden worden om de nodige herstellingen uit te voeren.