Prachtig werk walter!
Als ik op Dendermonde klik krijg ik "Bastion IX" te zien, wat ik niet echt snap
in Garnizoenstad Dendermonde,
viewtopic.php?p=19021#p19021 schreef ik:
Op 12 mei 1936, na meer dan 15 jaar aanslepende onderhandelingen, kon de stad circa 72 ha. krijgsgronden verwerven. tegelijkertijd bleef men zich eveneens inspannen om opnieuw een garnizoen binnen de muren te krijgen. Hieraan werd aanvankelijk geen gehoor gegeven, maar met het oog op de snel verslechterende toestand in Europa, kazerneerde de militaire overheid op 22 mei 1939 opnieuw legereenheden van het 13de Artillerieregiment te Dendermonde. De kort daarop volgende mobilisatie versnelde de heringebruikname van een reeks militaire gebouwen. Op 1 juni 1939 deed de 2de Groep Zware Spoorwegartillerie, onder leiding van majoor Magis, zijn intrede. Het nieuwe garnizoen werd op 25 juni plechtig ingehuldigd en door het stadsbestuur van nieuwe trommels voorzien. In april 1940 werd deze legerafdeling vervangen door een bataljon Grenadiers van het 4de Grenadiersregiment, onder bevel van majoor Currinckx. Ze verlieten als laatste Belgische eenheid op 10 mei 1940 Dendermonde. Hun vertrek betekende het definitieve einde van het lokale garnizoen.
Bron, "Vesting Dendermonde - Een kennismaking met haar waardevolle resten" door Aimé Stroobants (zie hoger)