Badge/brevet Scherpschutter

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 25 Sep 2010 11:04
Paddy schreef:De badge/brevet Scherpschutter
Door wie gedragen? Toekenningsvoorwaarden. Variaties?
Kortom alle informatie is welkom.

Afbeelding Afbeelding
Frans schreef:dit is kenteken Scherpschutter (25a), en wordt in ieder geval genoemd in het kledingvoorschrift van 1982 . mag worden gedragen door Personeel dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in het Reg G187 bis. Het kenteken rechts daarvan zichtbaar op de plaat (25b) is dat van Expertschutter. wordt gedragen op de rechter borstzak. waar voor het dragen teveneens moet voldoen aan de voorwaarden van het eerder genoemde Reg G187 bis.

groeten,

Frans



Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Bedankt Frans, nu nog te weten komen wat het Reg G187 bis inhoud.
recce schreef: Nog een paar variaries,er zijn er ook in kaki kleur,voor het dragen verwijs ik naar Frans,hij is juist met de regelmenten hoor.
Mvg Urbain


Afbeelding
Frans schreef:Het blijft moeilijke materie, ik heb ook nog gezocht in wat ik verder beschikbaar heb en het kenteken wordt ook al afgebeeld in Ondrichtingen betreffende tenuen intermachten editie 1970, maar in de tekst vindt ik vreemdgenoeg verder geen vermelding. Overigens heb ik ook nog gekeken naar het kenteken van stormfusilier wat in de andere topic staat, maar niets terug kunnen vinden, wel degene die ook op de plaat staat waar ook de schuttersemblemen op staan. Die zou zijn ingesteld ergens in 1961 (zie mijn toevoeging in het andere topic).

Ik weet niet precies hoe of wat, maar in Nederland werden/worden kentekens ingesteld koninklijke beschikking, of ministerieelbesluit of dergelijke, aan de hand van M.Talens zijn destijds diverse uitgave verschenen die zeer goed gedocumenteerd waren. Ik denk dat in Belgie toch ook nog genoeg terug te vinden moet zijn. alleen vraagt dat om het nodige opzoekwerk. Het rottige hierbij is eigenlijk dat in de voorschriften betreffende tenuen veelal wel de draagwijze wordt vermeld, maar niet specifiek de uitvoeringen van de kentekens, wanneer deze zijn ingesteld , zijn vervallen enz.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:hier een versie in kaki stof:
Afbeelding

bestaat ook in blauwe email trouwens.


Marc
anthony schreef:Hallo allemaal,

Ik heb hier ook een sniper badge liggen die ik ooit kocht voor een Belgische, maar kom hem nergens tegen in documentatie.
Iemand enig idee of dit dezelfde is al deze die hier besproken wordt?
Hij moet wel omgedraaid worden, was een slechte afbeelding, sorry.

Afbeelding

Mvg,
Anthony
Guy schreef:Hallo Anthony,

Dit is wel degelijk een Belgische Badges

jaar 1998

Maar je moet het embleem gewoon omdraaien

Guy
C/Gr schreef:Anthony,

Uw badge is een sniper badge. De gekruiste geweren stellen de AW voor. Het brevet sniper is niet hetzelfde als het brevet scherpschutter. Het brevet scherpschutter is voor goeie schutters.
Snipers moeten een opleiding volgen in Marche-lez-Dames en dienen in de sectie sniper die in de infanterie Bn bestaan.
Ik denk niet dat uw badge officieel is. Er bestaat een pin voor op de service dress, een slang rond een AW gewikkeld.
Guy schreef:C/Gr

Denk wel dat dit een officiële badges was, aangezien er een speciale opleiding voor bestaat en waar men aan bepaalde voorwaarden en of in proeven moet voldaan worden.

Maar vollegens mij nooit in gekleurde vorm gemaakt.
In tegens telling tot de metalen pin die nu op de service dress wordt gedragen
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:Raar dat deze badge niet in het reglement uit 2006 staat; ik heb wel de originele "editie 1" uit februari van dat jaar, weet natuurlijk of er ondertussen errata en addenda bij gekomen zijn.

De badge van Scherpschutter waar het in dit topic over gaat staat er nog steeds in.

Marc
Guy schreef:Marc,

Hoe dat komt weet ik niet, maar in het reg van 20 feb 2006 staan verschillende emblemen oa van de marine niet meer in afgebeeld

Dus kan je je afvragen wat is de waarde van een dergelijk reglement ?

Guy
recce schreef:
C/Gr schreef:Anthony,

Uw badge is een sniper badge. De gekruiste geweren stellen de AW voor. Het brevet sniper is niet hetzelfde als het brevet scherpschutter. Het brevet scherpschutter is voor goeie schutters.
Snipers moeten een opleiding volgen in Marche-lez-Dames en dienen in de sectie sniper die in de infanterie Bn bestaan.
Ik denk niet dat uw badge officieel is. Er bestaat een pin voor op de service dress, een slang rond een AW gewikkeld.
Hier de metalen versie,is nog niet gehomologeerd ??,
bij mijn laatste bezoek in MLD heb ik navraag gedaan,ze kennen het wel
en volgens sommige dragen ze op de bovenkant van de rechter mouw???

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Paddy »

C/Gr schreef:G 187 Richtlijnen voor het schieten met individuele en collectieve wapens editie 1978
Ik heb geen scanner, voorlopig een paar slechte foto's :(

(Het Regl is niet van mij)

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar bestaan er per wapen diploma's. Het Reg spreekt over pistool, FNC, Geweer, Falo, Eltro en Minimi. Allen hebben bepaalde beurten en scores die nodig zijn voor het brevet.

Er bestaat een verschil tussen "bedreven schutter" en "expert schutter". Ik heb geen idee of er verschillende badges voor zijn.
Indien interesse kan ik proberen betere foto's te nemen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Daniel01
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2013 14:55

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door Daniel01 »

Hallo,
Ikzelf heb het diploma "exper schutter" behaald (met FAL) tijdens de wedstrijd "Schaal Albert I" te Vogelsang in 1967.
Het kenteken dat hier vertoond wordt is dus voor de "Expert schutter"
Wat nu het verschil is tussen expert schutter, scherpschutter en sniper is eigelijk niet zo scherp omschreven.
Wij dienden tijdens die westrijd op stilstaande en bewegende doelen al liggend schieten vanop een afstand van 300 meter.
Ook moesten wij als afsluiter 2 patronen afvuren al liggend vanop 400 m. 2 patronen al liggend vanop 300 m, 2 patronen al zittend of knielend vanop 200 m. en 2 patronen al staand vanop 100 m.
De vereiste score voor het diploma was 120/160. Ikzelf behaalde een score van 128 en was zeker niet bij de eerste 50. De besten haalden scores van 156 en 158.
Verder waren er ook nog competities tijdens deze wedstrijd voor pistool, vigneron en Falo.
Wat de scorevereisten voor het diploma waren bij deze disciplines, is mij echter onbekend.
Feit is zeker dat het zeker geen gemakkelijke disciplines waren die een intensieve training vereisen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Badge/brevet Scherpschutter

Bericht door one_O_five »

Inderdaad soms nogal verwarrend, ongeacht de badges en kentekens die in de loop der tijden wel eens durven veranderen is de term expert schutter verbonden aan een militair die zo als U in die testen slaagt en een diploma inclusief het recht een dergelijke badge op zijn uniform te dragen verdiende.
Een scherpschutter is iemand, militair of politie, die opgeleid is op de speciale scherpschutterswapens en dus met een enkel schot zijn doel dodelijk kan treffen, deze schutters vuren slechts op uitdrukkelijk bevel van hun directe overste op een aangewezen doel.
De sniper is enkel in het militaire milieu terug te vinden, in tegenstelling tot de scherpschutter handelt hij volledig zelfstandig en kan dus het vuur op elk ogenblik openen op een door hem gekozen doelwit.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”