Lintinsignia ereteken GL/AS

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door jef »

Beste vrienden,
Ben op zoek naar de betekenis van de sterren op het lint van Kruis van Unie Van Geheim Leger/UFAS en driehoekjes op lint van Erkentelijkheidsmedaille. Hieronder info van Stichting Geheim Leger, de opvolger van UVGL/UFAS.
Op 14 maart 1948 werden tijdens de stichtingsvergadering de statuten van de UNIE DER VERBROEDERINGEN van het GEHEIM LEGER die de Verbroederingen overkoepelt goedgekeurd en in het Staatsblad Nr.2130 van 10 september 1949 gepubliceerd. Het tijdschrift “PYGMALION” (schuilnaam van generaal Pire tijdens de oorlog) zou het contact onder de leden verder blijven onderhouden.

Ik neem aan dat de toekenningsmodaliteiten ooit verschenen in het reglement van de vereniging in de eerste nummers van het tijdschrift ”Pygmalion”. Ik heb het tijdschrift reeds gelokaliseerd in enkele bibliotheken. Mijn vraag: Heeft er iemand een inhoudsopgave vanaf 1947- jaren 50, zodat ik het nummer online kan aanvragen.
Met vriendelijke groeten en dank,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door jef »

Hallo,
Ondertussen een site gevonden die de eerst gepubliceerde "Pygmalions" aanbiedt en waar ik de inhoud van de tijdschriften kan zien. Hopelijk vind ik hier de info. Dank voor jullie aandacht.
Jef
https://www.lastdodo.nl/nl/areas/search?q=pygmalion
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door VC89 »

Hey Jef,

Heb mij dat ook altijd afgevraagd wat die sterren en driehoeken betekenen maar nooit iets over gevonden.

Ik weet niet of je de uitgaven vande Pygmalion hebt kunnen inkijken via die lastdodo website maar dit tijdschrift zouden ze ook hebben in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel en de Universiteitsbibliotheek van Gent.

https://opac.kbr.be/LIBRARY/doc/SYRACUSE/16194948 (KBR)

https://lib.ugent.be/nl/catalog/ser01:001836628 (UGent)

mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door jef »

Dank Vincent voor het antwoord. Nee, nog niet kunnen inkijken. Ik had al contact met UGent, maar ze hebben de tijdschriften niet allemaal. Brecht van " Klein Engeland" museum beweerde dat hij ze bijna allemaal heeft en zou eens kijken. Ook al vragen gesteld in blok 15 Kwartier Koningin Elisabeth, waar het archief van het GL zich bevindt, maar nog geen positieve antwoorden.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door jef »

Hoi Vincent,
In verband met de kleine driehoekjes op het lint van de erkentelijkheidsmedaille GL / AS is er info terug te vinden in een nummer van Medec uit de jaren '90.
Zie bijlage.
Groeten,
Jef
20220124_194339.jpg
20220124_194315.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Lintinsignia ereteken GL/AS

Bericht door VC89 »

Bedankt Jef (een late reactie van mijn kant, maar beter laat dan nooit :p )
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”