Medailles

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

Medailles

Bericht door browneyes »

Allereerst voor iedereen de beste wensen. Ik heb jullie erg gewaardeerde hulp nodig. Kan iemand mij vertellen of de medailles van bv DE ORDE VAN LEOPOLD II ooit van echt goud of zilver waren? Of altijd maar zilver- of goudKLEURIG waren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Medailles

Bericht door VC89 »

Hey,

Het is best mogelijk dat er exemplaren in zilver of goud zijn vervaardigd maar deze zijn dan privé aankopen, besteld door de ontvanger van het ereteken, bij een juwelier of goud/zilversmid. Dit werd vooral in de 19e en begin 20e eeuw gedaan. Er zijn zelfs exemplaren van de Leopoldsorde uit deze periode gekend waarbij diamanten gebruikt worden als versiering. Een puur zilveren of gouden ereteken in een van de nationale orden (groot formaat) heb ik nog niet gezien maar er zijn wel vele vergulde of verzilverde exemplaren.

Bij de meeste Belgische eretekens is trouwens enkel de vorm en kleur (dat de graad weergeeft) vastgelegd in bij wet/besluit.

Ook is het in België meestal de gewoonte dat men enkel de oorkonde gratis ontvangt en dat men zelf instaat voor het aanschaffen van het ereteken. Deze kan men aankopen bij verschillende firma's (Fibru, Mauquoy, P. De Greef, ...). Vermits elke firma haar eigen mallen gebruikt, en deze na verloop van tijd ook moet vernieuwen, zijn er dus verschillende versies van deze eretekens (zoals de leeuw in beide eretekens op uw foto's).

Bij mijn weten is het vervaardigen, aanschaffen, verhandelen, van (hedendaagse) Belgische eretekens niet verboden. Enkel het dragen ervan zonder een geldig oorkonde op uw naam is verboden. Dus indien je het kapitaal ervoor hebt kan je deze dus zelf laten maken goud of zilver.

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”